• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nordamerika

F

F.d. 55256

Guest
Har någon koll på hur man söker efter utflyttade till Amerika ?
Söker uppgifter om Nils Cleve född 1845-08-12 i Järnskogs församling Värmlands län. Finns i Järnskog A1:24 sid 41. Står där som Nils Nilsson Cleve. Flyttat till "Norra Amerika" 1868-04-05 utflyttningsattest nr 2
Nån som vet hur hittar honom på andra sidan havet ?
Ove.G

Sv: Nordamerika

Hej Ove,
eftersom jag har ett abonnemang på Genline, som numera är köpt av Ancestry, får jag mail på mail om hur man kan söka släktingar i USA. Man måste då ha någon sorts abonnemang på just Ancestry.Jag kan kopiera över det senaste mailet som jag fick i dag och skicka till dig som bifogad fil om du vill men då måste/bör jag väl ha din mailadress.
Hälsningar
Karin;)

Hej Ove.G.

Hittade en Nils Cleve. född dec 1845.
Kan vara felskrivning av datum som månad ?

Står född i Nebraska!
Men han emigrerade ju 1878, så han var nog föddd i Sverige.

Kan det vara till någon hjälp?

Hälsningar från Syd-Själland
Kåre

Bilagor

• Nils Cleve.jpg
    Nils Cleve.jpg
    43,8 KB · Visningar: 9

Egendomligt sammanträffande men det kan vara inte samma person. Den Nils jag sökte emigrerade 1868.
Ove.G

Ja de e inte lätt Ove!

Sökte nu ocksp på att han anlänt 1868, men resultatet blev samma person.
Tittade på orginalhandlingen:

Hans fru Mary är född på Irland 1880.
Nils är Carpenter, alltså snickare.

Hälsar
Kåre

Hej jag har precis varit på släktforskning och såg sedan denna fråga! Den man jag hittade i Omaha var min farfars morfars bror Nils Cleve gift och boende i Omaha. Han fick en dotter Emelie som blev violinist, henne har jag kort på . Jag har en massa brev från Olof Cleve som var hans bror där han skriver lite om livet i USA-
Mvh Lena Björklund.

Hej Ove,
Hittade samma herre som Smeden i Ancestry. I 1880 års census fanns en dotter Anna, 3 år med också. Han bodde i Nebraska hela tiden. Dessutom hittade jag ett släktträd där familjen finns med. Du tycks också vara släkt med violinisten Emily.

Min erfarenhet av forskning i USA har lärt mig att vara öppen för differenser i födelseår eftersom dom inte använder födelsedatum på samma sätt som vi. I Nils fall var han född cirka 1845, 1846 och 1847 i fyra folkräkningar. Även stavning av namn kan vara helt åt skogen så man bör starta sökningar så öppet som möjligt.

Lycka till med fortsättningen
Ann

Tillbaka
Toppen