• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nordamerika

F

F.d. 55256

Guest
Har någon koll på hur man söker efter utflyttade till Amerika ?
Söker uppgifter om Nils Cleve född 1845-08-12 i Järnskogs församling Värmlands län. Finns i Järnskog A1:24 sid 41. Står där som Nils Nilsson Cleve. Flyttat till "Norra Amerika" 1868-04-05 utflyttningsattest nr 2
Nån som vet hur hittar honom på andra sidan havet ?
Ove.G
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Nordamerika

Hej Ove,
eftersom jag har ett abonnemang på Genline, som numera är köpt av Ancestry, får jag mail på mail om hur man kan söka släktingar i USA. Man måste då ha någon sorts abonnemang på just Ancestry.Jag kan kopiera över det senaste mailet som jag fick i dag och skicka till dig som bifogad fil om du vill men då måste/bör jag väl ha din mailadress.
Hälsningar
Karin;)
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Nordamerika

Hej Ove.G.

Hittade en Nils Cleve. född dec 1845.
Kan vara felskrivning av datum som månad ?

Står född i Nebraska!
Men han emigrerade ju 1878, så han var nog föddd i Sverige.

Kan det vara till någon hjälp?

Hälsningar från Syd-Själland
Kåre
 

Bilagor

  • Nils Cleve.jpg
    Nils Cleve.jpg
    43,8 KB · Visningar: 9
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Nordamerika

Egendomligt sammanträffande men det kan vara inte samma person. Den Nils jag sökte emigrerade 1868.
Ove.G
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Nordamerika

Ja de e inte lätt Ove!

Sökte nu ocksp på att han anlänt 1868, men resultatet blev samma person.
Tittade på orginalhandlingen:

Hans fru Mary är född på Irland 1880.
Nils är Carpenter, alltså snickare.

Hälsar
Kåre
 
F

F.d. 14199

Guest
Sv: Nordamerika

Hej jag har precis varit på släktforskning och såg sedan denna fråga! Den man jag hittade i Omaha var min farfars morfars bror Nils Cleve gift och boende i Omaha. Han fick en dotter Emelie som blev violinist, henne har jag kort på . Jag har en massa brev från Olof Cleve som var hans bror där han skriver lite om livet i USA-
Mvh Lena Björklund.
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: Nordamerika

Hej Ove,
Hittade samma herre som Smeden i Ancestry. I 1880 års census fanns en dotter Anna, 3 år med också. Han bodde i Nebraska hela tiden. Dessutom hittade jag ett släktträd där familjen finns med. Du tycks också vara släkt med violinisten Emily.

Min erfarenhet av forskning i USA har lärt mig att vara öppen för differenser i födelseår eftersom dom inte använder födelsedatum på samma sätt som vi. I Nils fall var han född cirka 1845, 1846 och 1847 i fyra folkräkningar. Även stavning av namn kan vara helt åt skogen så man bör starta sökningar så öppet som möjligt.

Lycka till med fortsättningen
Ann
 
Toppen