• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nokia säljer HERE

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nokia skalas ner ytterligare när de nu bekräftar uppgifter som har sagt att företaget säljer sitt kartbolag Here till en sammanslutning av tre tyska billtillverkare.

Sammanslutningen består av Audi AG, BMW Group och Daimler AG. Karttjänsten köps för totalt 2,8 miljarder euro, vilket motsvarar cirka 26,5 miljarder kronor. Nokia säger att det finns 6500 anställda på kartbolaget som ska säljas.

Man kan väl hoppas att biltillverkarna lyckas bättre med nyförvärvet än Microsoft med Lumia.

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Nokia säljer HERE

Jag följer också Nokia med stort intresse då jag har investerat i deras aktier. Undras om försäljningen påverkar kartuppdateringar på sikt? Annars så tror jag att tyskarna vet bättre än amerikarnerna vad de gör med sina pengar. Företagskulturerna är ungefär likvärdiga då ordning och reda har högsta prioritering. Tyskarna lär satsa stenhårt på självstyrande bilar vilket kräver enorm precision av navigeringsdata. Sedan, om marknaden gillar självstyrande bilar är en annan sak. Jag har svårt tänka mig att husbilen skulle ratta sig själv och jag skulle liksom koppla av där bredvid, kommer inte att hända. Gissar dock som tyskarna att utvecklingen går dithän på långsiktigt, speciellt om statistik visar att maskiner kör säkrare..

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Klart trevlig utveckling.

Bilar börjar ju bli som datorer och telefoner där den grundläggande tekniken fungerar i princip lika bra oavsett tillverkare.
Det är de mjuka mervärdena när man använder dem som börjar spela större roll och som man även kan ta betalt för. Här gäller det att ligga i framkant för att få vara med och sälja bilar i framtiden.

Det vore väl trevligt om bilen vet var man brukar handla mjölk så den kan påminna när man åker förbi affären. Eller om den samlar på sig statistik om vilka dagar/tider det är mer eller mindre kö på vissa sträckor så man kan få förslag på andra vägar dessa tider.

Tänk om alla bilar konstant också meddelade sig om var dom befinner sig och hur fort dom kör. Då kan bilens navigerings/infotainmentsystem löpande föreslå alternativa vägar helt beroende på den rådande trafiksituationen.

Vi får hoppas dom använder Here till något vettigt.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Here holder fra før til i Tyskland med største delen av sin virksomhet.

Toppen