• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nokia Lumia 1020 med 41 megapixlar

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
M3 idag 12:58

Lumia 1020 är mobilvärldens galna professor - stoppar ner 41 megapixlar i en Windowsmobil

Nokia utannonserade igår Lumia 1020, en av de minst hemliga hemligheterna vi känner till. Nu är den dock officiell och vi kan börja drömma om vilka moderna mästerverk vi ska fotografera med mobilen.

Mobilen som också är så nära en kompaktkamera vi har kommit hittills, bortsett från den spirituella föregångaren 808 Pureview så klart. Nokia drar förstås stort på att det här, äntligen, är den enda pryl du behöver bära med dig om du både gillar att ta bilder och använda mobilen.

Lumia 1020 tar, som jag skrev om tidigare i veckan, två bilder när du trycker på knappen. Dels en med 38 megapixlar som du kan använda för att zooma eller redigera senare, dels en bild med fem megapixlar som kan användas för att dela med sig till sina vänner på sociala nätverk och liknande. Funktionen kallas Dual Capture.

Själva kameran består av en massiv sensor sam sex linser från Carl Zeiss. En xenonblixt finns på plats och optisk bildstabilisering gör att du inte behöver vara rädd för att ta bilder när det är mörkt ute.

Som tidigare uppgifter har sagt kan du också välja att ställa in fokus manuellt och ändra saker som slutartid och iso direkt i Nokias Pro Camera-app. Som ett tillbehör till Lumia 1020 släpper Nokia också en tillsats som ger bättre grepp när du ska ta bilder, Nokia Camera Grip. Den kan ni se i bilderna ovanför.

Resten av telefonen ser dock ut att bygga på i princip samma hårdvara som vi är bekant med från Lumia 920. Amoled-skärmen är 4,5 tum stor med en upplösning på 1 280 x 768 pixlar, ingen full hd här alltså. En dubbelkärnig processor på 1,5 GHz sitter på det Snapdragon S4 Pro-chipset som är hjärtat i mobilen. För första gången får vi dock se två GB ram i en Windowsmobil från Nokia, vilket är välkommet.

Nfc och lte finns också i Lumia 1020, men det är så klart Pureview-kameran som är den stora nyheten här. I USA kommer Lumia 1020 kosta 300 dollar för ett tvåårskontrakt hos operatören AT&T, vi väntar fortfarande på bekräftelse av de svenska priserna.

Lumia 1020 känns som ett galet experiment så här i efterhand. Bilderna som Nokia har visat upp hittills visar en imponerande detaljrikedom, och jag hoppas att det är foton som inte efterbehandlats på något sätt. Det vore roligt om Nokia kunde karva ut sin egen nisch i mobilbranschen och kanske ta Pureview-konceptet till massorna, nu när det inte längre dras med fotbojan Symbian.

F

F.d. 53227

Guest
Sv: Nokia Lumia 1020 med 41 megapixlar

The Register skriver:

Yet the result gives Nokia an imaging lead over Samsung and Apple that’s it is likely to maintain for some time. It may lag in market adoption, or fart apps, but Nokia can boast the best photos by far – something that should filter down to less costly devices.

This is the kind of thing for which you need really resourceful and exacting hardware and software engineers – graphic designers don’t cut it – and Nokia's stuff isn’t copied easily. ®

Beskrivning av kameran kan du läsa här:

Pure boffinry: We peek inside Nokia's miracle cameraphone • The Register

Kolla in zoomen:

Nokia Lumia 1020 hands-on: in depth - YouTube

Senast redigerad av en moderator:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Visa gärna bilderna!
Jag tycker att det visas alldeles för få bilder på forumet. Ofta säger en bild mer än tusen ord.

Här kommer lite blandade bilder från vår semester :)
Hoppas bilderna säger något om kameran, jag är ingen mästerfotograf :oops:

Peter :)

Bilagor

• 2013-06-17-0597.jpg
    2013-06-17-0597.jpg
    1,5 MB · Visningar: 38
  • 2013-06-21-0662.jpg
    2013-06-21-0662.jpg
    1,7 MB · Visningar: 15
  • 2013-06-24-0699.jpg
    2013-06-24-0699.jpg
    1,8 MB · Visningar: 21
  • 2013-06-24-0708.jpg
    2013-06-24-0708.jpg
    983,1 KB · Visningar: 8
  • 2013-06-28-0741.jpg
    2013-06-28-0741.jpg
    1,9 MB · Visningar: 18
  • 2013-06-29-0752.jpg
    2013-06-29-0752.jpg
    1,6 MB · Visningar: 22
  • 2013-06-30-0786.jpg
    2013-06-30-0786.jpg
    2,5 MB · Visningar: 12
F

F.d. 25023

Guest

När denna kommer så hänger jag Samsung Note'n på hyllan, samma med iPhone, den hänger inte ens med Samsungen fotomässigt...

Hoppas jag slipper bära med mig kameran i fortsättningen

jyrki

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Pixlar i all ära men det är alltid bildsensorns kvalitet som avgör...
De bilder som används och publiceras på nätet och i plattor, pc etc behöver inte ha en hög pixelhalt. Gränsen lär gå vid en 8-10 pix med en någorlunda bra sensor.
Jag har en 12,1 pix Nikon som det blir bra bilder på även om man visar den på en stor TV.
Skall bilder dras upp i storformat som affisch då krävs andra doningar.
Bra bilder har gjorts utan pixlar oxså...

Bosse

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Visst kan bilder bli bra från kameror med färre megapixlar men i detta fallet är det en speciell teknik som Nokia är först med.

Med Lumia 1020 tas bilderna med superhög upplösning vilket innebär att man kan zooma in i bilden med bibehållen skärpa efter att bilden tagits. Därför blir en optisk zoom överflödig.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Pixlar i all ära men det är alltid bildsensorns kvalitet som avgör...
De bilder som används och publiceras på nätet och i plattor, pc etc behöver inte ha en hög pixelhalt. Gränsen lär gå vid en 8-10 pix med en någorlunda bra sensor.
Jag har en 12,1 pix Nikon som det blir bra bilder på även om man visar den på en stor TV.
Skall bilder dras upp i storformat som affisch då krävs andra doningar.
Bra bilder har gjorts utan pixlar oxså...

Bosse

Läs på om tekniken!
Bilderna blir 8MP i normalläget, de öveskjutande pixlarna används för "oversampling" (8x5=40MP). Vid zoom "betar" man av oversamplingen, man beskär inte bilden.

"PureView Pro is an imaging technology used in the Nokia 808 PureView device. It is the combination of a 1/1.2" large,[11] very high resolution 41Mpx image sensor with high performance Carl Zeiss optics. The large sensor enables pixel oversampling, which means the combination of many sensor pixels into one image pixel. PureView imaging technology delivers high image quality, lossless zoom, and improved low light performance (see below). It dispenses with the usual scaling/interpolation model of digital zoom used in virtually all smartphones, as well as optical zoom used in most digital cameras, where a series of lens elements moves back and forth to vary the magnification and field of view. In both video and stills, this technique provides greater zoom levels as the output picture size reduces, enabling 4x zoom in full HD 1080p video, 6x lossless zoom for 720p HD, and 12x zoom for nHD (640x360) video."

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Att den har ett bra ljud vid videoinspelning verkar intressant då ljudet brukar vara ganska kasst vid inspelning från både telefon och kamera...tål att kollas närmare.

Bosse

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Läs på om tekniken!
Bilderna blir 8MP i normalläget, de öveskjutande pixlarna används för "oversampling" (8x5=40MP). Vid zoom "betar" man av oversamplingen, man beskär inte bilden.

"PureView Pro is an imaging technology used in the Nokia 808 PureView device. It is the combination of a 1/1.2" large,[11] very high resolution 41Mpx image sensor with high performance Carl Zeiss optics. The large sensor enables pixel oversampling, which means the combination of many sensor pixels into one image pixel. PureView imaging technology delivers high image quality, lossless zoom, and improved low light performance (see below). It dispenses with the usual scaling/interpolation model of digital zoom used in virtually all smartphones, as well as optical zoom used in most digital cameras, where a series of lens elements moves back and forth to vary the magnification and field of view. In both video and stills, this technique provides greater zoom levels as the output picture size reduces, enabling 4x zoom in full HD 1080p video, 6x lossless zoom for 720p HD, and 12x zoom for nHD (640x360) video."

Ja du ser den har en någorlunda bra sensor... ingen har sagt något annat.

Vad jag ville tillföra är att antalet pixlar inte har den största betydelsen.
Den här tekniken har används i vanliga kameror i flera år men...nu gäller det
att ta ett steg vidare i mobilvärlden så det är välkommet.

Bosse

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Den här tekniken har används i vanliga kameror i flera år men...nu gäller det att ta ett steg vidare i mobilvärlden så det är välkommet.
Bosse

Detta var en nyhet för mig att denna teknik använts i vanliga kameror i flera år.
Ursäkta min okunnighet men vilka vanliga kameror rör det sig om?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Lite data om kameradelen:

Sensor
Nokia Lumia 1020 har en 41.3-megapixel BSI CMOS bildsensor med en storlek på 2/3-tum med totalt 7712 × 5360 pixlar. Max bildstorlek vid bildförhållande 4:3 är 7136 × 5360 pixlar (38.2 Mpx), max bildstorlek vid bildförhållande 16:9 är 7712 × 4352 pixlar (33.6 Mpx). Pixelstorlek är 1.12 microns. Sensorstorlek i mm är 8.80×6.60. 35mm motsvarighet i brännvidd är 25mm för 16:9, 27mm för 4:3. f/2.2

Tyvärr har den långsam kamerauppstart på 6.1 sekunder och tid mellan tagningar är 3.6 sekunder för bilder på 5 mpx och 4.2 sekunder för bilder på 38 mpx.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Detta var en nyhet för mig att denna teknik använts i vanliga kameror i flera år.
Ursäkta min okunnighet men vilka vanliga kameror rör det sig om?

Bla Fujifilm har en egen teknik för översampling. Första kameran köpte jag för över 10 år sedan översamling från 3 mp sensor ger digitalt ca 12mp.
Tips på en annan going Fujifilm FinePix X-S1

Bosse

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kan man som på Lumian zooma in först och sedan ändra sig och se en bredare bild och flytta zoomen till andra delar av bilden.

Att kunna göra fler högupplösta bilder av samma ursprungsbild skulle vara en fördel, undrar om det går?

Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Bla Fujifilm har en egen teknik för översampling. Första kameran köpte jag för över 10 år sedan översamling från 3 mp sensor ger digitalt ca 12mp.
Tips på en annan going Fujifilm FinePix X-S1

Bosse

Det kallas interpolering, det här är raka motsatsen. 41MP sensor ger 5 el 8MP foton.

Toppen