• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nivåmätaren till gråvattentanken?

F

F.d. 58598

Guest
Hej
Helt plötsligt fungerar inte Nivåmätaren till gråvattentanken.
Vi har en SCHAUDT LT313B panel och när vi har förbrukat 75% av färskvattnet har vi ingen registrering i gråvatten nivån.
Först trodde jag att jag glömt att stänga avloppet, allt har runnit direkt ut...men så var det inte.
Bilen är en SONIC 2012 uttagen dec2012 och inte använd föränn våren 2013.

Kan det vara ngt el fel i panelen, säkring eller vad?
Någon som vet?

mvh
Anders

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nivåmätaren till gråvattentanken?

En mer vanlig fel er at den viser fullt hele tiden ;) det skyldes normalt en biofilm som leder strøm. Din fel er mest sannsynlig et av to: sikring som er røket eller en ledning som er falt løs. Uten å kjenne din bil så tar jeg det generelle, et fåtall varianter: den gamle og velprøvde med en referanse elektrode ved botnen og måle elektroder i veggen oppover, en nyere variant som er skrudd gjennom toppe på tanken med et antall metalstaver av forskjellige lengder og til slutt den elektroniske med 2 like lange staver.

Kontaktproblem og avrevne ledninger er felles feilårsak for de fleste, og faktisk mer vanlig enn sikriger!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Se om du kan finne ledningene til tanken, er de på toppen er de ved inspeksjonslokket. Sidemontert kan være mer problematisk på biler med tanken under golvet og vinterpakke, der hender det at konstruktøren har glemt at noe kan gå galt ;)

gert.bertil

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2025

Har igår lagat min givare för sötvatten. Det är en blå hatt med fem stavar, konstaterade att det var avbrott mellan den ena staven till kontaktdonet. Jag drog ur staven med våld och borrade upp i plasten så jag fick ett genomgående hål, filade med en liten liten rundfil och tryckte dit staven igen som verkar sitta bra fast efter min behandling, satte lim på toppen för hålet jag borrade. Den har fungerat i 24 Tim, lägger den av igen så vet jag problem och får nyinvestera.
Tipps alltså mät mellan stavarna och kontaktdonet med en ohmmeter.

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025

Vissa bilar har givare iskruvade på sidan av gråvattentanken, kör man på saltade vägar med blöta, kan den visa full tank trots tom. Saltet leder ström på utsidan av tanken och ger felvisning. Tvättade rent och sprayade rostskydd på anslutningarna= inga problem!

Conny J

Toppen