• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nivåklossar

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Har haft husbil i två år.Bland det första jag inhandlade var Thules nivåklossar.
Ganska snabbt upptäckte jag att de var felkonstruerade.
Varje nivå var för kort med påföljd att bilen hela tiden strävade neråt.
Handbromsen fick man dra åt av bara fasen och i rätt ögonblick.
Såg många bilar med uppkörningsproblem och bilar som rullade ner.
Har nya, nu av egen tillverkning. De har två nivåer med c:a 30 graders uppkörningsvinkel
och varje nivålängd är c:a 250 mm.
Höjden per nivå 50 mm. Bredden 200 mm.
Nu kan jag köra upp lätt och behöver knappast ha handbromsen dragen eftersom hjulen står helt plant. Material trä.
Bäst vore i plast om man hittar något plastföretag i Småland ?

Hälsningar
Jojje

S

suneAl

Guest
Sv: Nivåklossar

Köpte vår i Tyskland -07 av en Husbilshandlare som har tre nivåer och medföljande stoppklossar till ett pris på 17,5€.

Häls 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::spinny::spinny::spinny::spinny:

F

F.d. 9673

Guest

Låter intressant. Du har inte några bilder att lägga ut? Har själv liknande problem. Mina plastklossar sjunker ned av tyngden eftersom de inte är släta under. Och jorden mm fastnar under till. Funderar på att göra några underlägg av marinplywood el liknande.
Jag tror att Bossings nivåklossar är bra....men även ruskigt dyra. En fördel är ju att de är justerbara.

F

F.d. 58621

Guest

Det finns tydligen en mängd olika nivåklossar på marknaden varav en del verkar otympliga, tunga och kanske inte alltid så funktionella och bra. Förmodligen svårt att klara sig utan om man vill stå någorlunda plant. Vi har ännu så länge inte skaffat några. Visst kan man tillverka själv, men då är risken stor att de också blir otympliga och kanske svåra att placera och förvara i husbilen.
Vi funderar på Uniko som verkar vara mycket flexibla och som bl.a. kan användas som slirmattor. Något som man gärna också vill ha med sig. Tycker dock att Uniko-klossarna är i dyraste laget, drygt 1000 kr/st. Finns det någon som har erfarenheter av de italienska Uniko-klossarna?
V-backen :wink:

Bild ur KAMAs katalog. Dessa klossar väger 6 kg/st.

Bilagor

• Uniko.pdf
    38,6 KB · Visningar: 220
Senast redigerad av en moderator:
S

suneAl

Guest

Låter intressant. Du har inte några bilder att lägga ut? Har själv liknande problem. Mina plastklossar sjunker ned av tyngden eftersom de inte är släta under. Och jorden mm fastnar under till. Funderar på att göra några underlägg av marinplywood el liknande.
Jag tror att Bossings nivåklossar är bra....men även ruskigt dyra. En fördel är ju att de är justerbara.

Tyvärr är det svårt nu för bilen och klossarna är inlåsta för vinterförvaring.
Jag har för mig att de heter AL-KO. Bilder kan fixas till våren.

Häls 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::spinny::spinny::spinny::spinny:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej Jojje!

Var det liknande dessa du köpt som inte funkade?

artikel_0000787_b.jpg

F

F.d. 25098

Guest

Hej Jojje!

Var det liknande dessa du köpt som inte funkade?

artikel_0000787_b.jpg

Hej jag har dessa klossar från Fiamma. Att jag inte dragit av handbromsviren är ett under. Dom är dessutom inte plana under så vid vårkamping går de ner i gräset och vid vintercamping har jag behöft spett för att få med mej de hem.

Medföljer visserligen en stoppklack så man kan släppa handbromsen, men hålen stämmer ju aldrig.

Peter:twitcy:.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Knepigt, jag har samma klossar och dom fungerar alldeles utmärkt? Men vi har ju en gammal Ducato Maxi med trumbromsar bak, den har nog bättre handbroms. annars tycker jag att dom är lätta och lättstuvade?! Jag skulle aldrig få med mej Jojjes klossar av plats och viktskäl.

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Tyvärr tog jag fotot för nära, vilket gör att de ser större ut än vad de är.
Har platsbrist i min plåtis men dessa skall bara med.
Lastkapaciteten är det inget fel på eftersom den är på 800 kg.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hej jag har dessa klossar från Fiamma. Att jag inte dragit av handbromsviren är ett under. Dom är dessutom inte plana under så vid vårkamping går de ner i gräset och vid vintercamping har jag behöft spett för att få med mej de hem.

Medföljer visserligen en stoppklack så man kan släppa handbromsen, men hålen stämmer ju aldrig.

Peter:twitcy:.

Jag har dessa också och dom fungerar bra förutom stoppklossarna som du skriver inte passar alls men dom hade väl lite plast över i tillverkningen .....

Vad väger dessa sliperserna som var hemma gjorda ? Många kämpar ju med vikten ..

Toppen