• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nitrogen

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen

Sanningshalten i vad som skrivs på internet är ungefär som i den så kallade kolorerade veckopressen. När man ser hur mycket som är felaktigt inom ens eget fackområde (jodå - jag är kemist) så måste man utgå ifrån att samma gäller även för övriga områden. .

Det är inte bara i den kolorerade veckopressen som sanningshalten är låg. Även i den lokala dagspressen skrivs mycket felaktigheter. Ibland undrar man om det sker med vilja.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen

Toscana650
Efter personliga påhopp från dig av en typ som jag inte kan acceptera, inser jag att jag inte har lust att fortsätta i HBK.
Åke
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen

Jag körde mina 1:a 7 år utan nitrogen i däcken och fick tömma ut lite när vi kom ner till värmen i medelhavet och när jag nu bytte däck så fyllde dom på nitrogen och det har hållit sig på samma tryck .
Sen är det ju upp till var och en att testa och se om dom blir blåsta eller nöjda .


off-topic.
Jag tom. sänkte lufttrycket i däcken för att jag körde med för högt tryck 5,4 runt om och tog 4,8 fram och 4,5 bak nu går bilen mjukare.
Detta efter ha läst om lufttrycket i en annan tråd.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen

Personligen har jag aldrig upplevt luftläckage från mina däck som något stort problem!

Det är absolut inget stort problem över huvud taget i alla fall inte om vi bortser från punkteringar. Jag har aldrig heller haft problem. Kollar trycket ibland.
Men tack för din erfarenhet.

Nu handlar ju tråden om fördelar Nitrogen alternativt ren o torr luft.
Jag skulle vilja påstå att inga nackdelar för att använda nitrogen/kvävgas kommit fram i tråden. Om vi nu förutsätter att däckfirman inte tar "extra" betalt för detta.

Om man vet att man får torr o ren luft i sina hjul så räcker nog det, men om det bjuds på Nitrogen i stället så tackar jag inte nej till det.


Synd att trådar blir så förbaskat gubbgnälliga :mad:


Med vänlig hälsning Erik
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Nitrogen

Toskana650
Det är möjligt att jag tog ut svängarna onödigt mycket mot dig. Jag upplevde att jag blev felciterad, överkörd och fick diverse knätacklingar. Tyckte även att jag framstod som någon slags förkämpe för Nitrogen och fick ta lustigheter p.gr.av det. Men som någon sade: Gubbgnäll, ligger en del i det. Jag har respekt för dina kunskaper men hoppas tonen mellan oss blir bättre.
/Åke
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Nitrogen

Åke!

Jag beklagar om mina inlägg uppfattas provocerande för dig, men jag tycker att jag bör framföra mina argument när det skrivs uppenbara felaktigheter i tråden. Det är väl det som är meningen med diskussionstrådar i HBK? Jag har aldrig påstått att det skulle finnas någon teknisk nackdel med ren kvävgas och har inte uttalat mig om användande av kvävgas, utan bara velat avliva vissa, felaktiga myter om kvävgasens förträfflighet.

Sedan tycker jag nog att du själv har bidragit till tonen genom att skriva "Hoppas något klarnar!" i ditt inlägg nr 25, där du bemöter mina argument med en tekniskt felaktig text som du har hittat på en däckfirmas hemsida.

Själv känner jag inget groll mot dig och ser inget hinder för en god ton mellan oss i fortsättningen. Jag tycker att våra meningsutbyten trots allt har varit ganska sansade, jämfört med vad man kan läsa i vissa andra trådar på HBK!
Ha en bra sommar!
PO
 
Toppen