Helene & Micke
HBK Medlem
Någon som har bytt ut luften i däcken till Nitrogen?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ursäkta Tandy, Nitrogen ÄR TYNGRE ÄN LUFT; http://www.airliquide.se/file/otherelement/pj/nitrogen_ 2008-8097.pdfHej,
För normala förhållanden så gäller gaslagen för ex.vis luft och kväve.
Knuts påstående att trycket ökar med 10% för 20 grader är då felaktigt.
En ökning från +20 till +40C grader blir enligt gaslagen 6,8%. En höjning med 50C av temperaturen skulle från +20C till +70C ge 16% höjning av trycket. Volumen på däck och fälg ökar något så höjningen blir något lägre än 16%.
KaMa1 påstår att kväve är något tyngre än luft, det är precis tvärtom! Kvävgas är ungefär 3,3% lättare än luft. Det har ju däremot ingen större betydelse för resonemangen om för- eller nackdelar med kvävgas.
Mvh
Jag skall inte gå i god för det där med helium i Big Swedes däck men vill minnas att det var så det framställdes i tex 4Wheel drive. Skulle kunna gå upp på vinden och se om man har kvar nåt gammalt nummer men det kan ju göra det samma.
Häftigt att se den kravla runt i hamnbassängen i alla fall!