• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Niesmann+Bischoff konstruktion

F

F.d. 50067

Guest
Hej!

Är det någon som vet hur takskarven ser ut på Niesmann flair I respektive Flair II

Vad skiljer på Niesmann clou skarven jämfört med flair ,är clou endast limmad?

Jag tänker på hållbarhet isolation(köldbryggor) täthet mm

Göran
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Niesmann+Bischoff konstruktion

Flair I og II brukte samme type ringanker som Clou. Det er en invendig isolasjon for å bryte den lille kuldebroen som aluprofilen i ringankeret danner, et lite unntak er de loddrette i garasjen bak på Flair. Dette ga fuktskader i golvet i garasjen, noe som for de fleste biler ble reparert på garantien. Nytt golv ble støpt i epoksy. Flair III og IV har en endret løsning uten ringanker.

Ringanker ble hel limt, men sikret med noen få skruer under herdingen. Den nye løsningen er også hellimt.

Det finnes et par steder på Flair I hvor det kan oppstå en lekkasje, viktigst er fremre ende på ringanker i taket hvor det på noen få biler oppsto en slipp i tettingen mot plastnesen grunnet dårlig heft mot plastnesen.

Har selv hatt Flair I i 8 år, før den Flair III vi har hatt i 7 år.
 
Toppen