• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ni som har Webasto extravärme

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Hej är i bilbytar funderingar. Bilen som jag tänker på är Dethleffs 7850-2 med Alde värmare och värmeväxlare, vad använder man Webasto värmaren till förutom att värma motorn om man inte har motorvärmare (det kan man också med värmeväxlaren från Alde) Behövs Webaston för att hålla motorn varm = få varm luft på vindrutan när det är kallt -15> vad är fördelarna? tilläggspriset är 1860€ Någon som har erfarenhet?
Ha de paffw
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har Webasto extravärme

Tog det på våran nya bil den hjälper tiil att värma motorn vid uppstart samt att man har möjlighet att fjärrstyra värmaren( via fjärr och mobil extra tillägg)
Sen får vi se till vintern alltid bra med extra värme om det skulle bli riktigt kallt
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Ni som har Webasto extravärme

Hej

Jag kan med min Webasto välja motorvärme eller kupevärme(parkeringsvärmare) när man stannar o fikar.

Hej menar du att när du parkerar så kan du ha på värmefläkten så det blåser varmt på framrutan?
Är webaston kopplad i hop med bilens värmesystem eller värmer den bara motorns vatten
Ha de paffw
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Ni som har Webasto extravärme

Hej.
Har man Alde vattenburen värme så är det perfekt att ha en Webasto som värmer vattnet,den skall förståss vara inkopplad på centralvärmen.Då kan Du köra värmen på,230V-på gasol-på diesel med Webston samt från motorn med värmeväxlaren när Du kör,då är hela bilen varm+varmvatten.Har Du dåligt med gas eller vill spara på gas så är det bara att köra med Webaston.Dessutom,när Du står stilla och har igång värmen så hålls motorn varm via värmeväxlaren.
Mvh Jan-E.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Ni som har Webasto extravärme

Vi hade Webasto på förra bilen.

Man kunde värma kupen/bilen eller motorn. Räckte väl till under kalla kvällar i Spanien/Portugal, om man inte ville använda gas och Alde. Men Webaston åt mycket el.

Vi har inte Webasto i dag, priset för den nyttan är för hög. Men som vilken annan motorvärmare under riktigt kall Norrlandsvinter är det säkert bra.

Hälsning
jyrki
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Ni som har Webasto extravärme

Vi har Webasto och använder den enbart för att förvärma motorn vid kallstarter. Det kommer dock, efter en stund, även värme till kupén med hjälp av kupéfläkten. Kör Webaston sparsamt eftersom den går på startbatteriet. Det händer att vi på tidig vår och på hösten tar bort fukten på vindrutan också med kupéfäkten och Webaston.
V-backen :)
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Ni som har Webasto extravärme

Även vi har Webastovärmare kylvattenbaserad, använder den vid kallstarter och vintertid när man står parkerad en mindre stund!
Vi kör ibland till Finland (Kuusamo) och jag tror inte att jag skulle vilja vara utan Webaston där, många gånger är det ner till - 30 grader och kallstarta bilen i den kylan är inte bra!

//Pilot
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Ni som har Webasto extravärme

Vi kör ibland till Finland (Kuusamo) och jag tror inte att jag skulle vilja vara utan Webaston där, många gånger är det ner till - 30 grader och kallstarta bilen i den kylan är inte bra!

//Pilot

Hej Vi märkte i förra vintras att när det var -20 grader eller mer och vi startade pumpen från Aldesvärmeväxlare och skulle börja värma bilmotorn så tog det så mycke värme att 6kw inte räckte riktigt till för värmen sjönk i huset till ca 17 grader (från ca 22 grader) efter nån timme
det var därför som jag tänkte om skulle välja till webaston men den är ganska dyr tycker jag men jag vet ju inte hur bra den är:)
Ha de paffw
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har Webasto extravärme

Vi har den i samma bil som du tänker på. Den fungerar, men är en strömtjuv.
Vi har använt den till att torka bort imma på vindrutan på morgonen ibland. vi får se till vintern hur det blir.
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: Ni som har Webasto extravärme

Hje
jag vet inte om jag missuppfattat frågan, men, jag använder min Webast på våren när den är lite fuktig efter vinterförvaring. Skönt att sätta på när man städar och gör vagnen klar för "Semester". Kan vara bra att ha om man är i fjällen, som extravärme. Men jag kanske missuppfattade din fråga??
Sune
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Ni som har Webasto extravärme

Hej Vi märkte i förra vintras att när det var -20 grader eller mer och vi startade pumpen från Aldesvärmeväxlare och skulle börja värma bilmotorn så tog det så mycke värme att 6kw inte räckte riktigt till för värmen sjönk i huset till ca 17 grader (från ca 22 grader) efter nån timme
det var därför som jag tänkte om skulle välja till webaston men den är ganska dyr tycker jag men jag vet ju inte hur bra den är:)
Ha de paffw

Hej!
Kanske Webaston är lite "överkurs" för dej när du redan har alde med värmeväxlare, men helt klart skulle det gå förmodligen fortare att få upp värmen i motorn med Wbasto!

Jag har ett luftburet system i min bil (Truma 6e) så för mej är det suveränt med Webaston...men..som sagt den är en strömtjuv, som det är nu så tar den ström från bilbatteriet, kanske jag ändrar det till bodelen, får se framöver, det finns de som säger att man inte skall göra det men jag har inte fått någon vettig förklaring!

Pilot
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ni som har Webasto extravärme

Hej !
Jag har själv köpt och monterat in en Webasto (värme topp någonting) och gav 5000kr för en frisk ex. Men vilket bök att få bitarna på plats och att allt skall fungera som tänkt var. Tycker att 17000kr är nog rimligt, med hänsyn till allt. Diesel tar den knappt något, tror att det ståd 1 - 2 dl per timme, och ström ca 20- 40 W beroende hur intensivt den går. Men under normala förhållanden går den inte på max effekt hela tiden. (min är 5kw)
Klart man skall fundera lite från vilken batteri man skall ta strömmen. Jag rekommenderar att man tar det från bodelsbatteriet, eller så går man den hårda vägen som jag, att man byter bilens batteri till en större, i mitt fall från 70Ah till 100Ah, och tar strömmen därifrån. Annars är Webasto en trevlig pryl (rätt monterat) och pålitlig.
Eftersom du kör med moderna prylar, så är där ytterligare en aspekt.
Jag hörde för länge sedan, att vissa moderna dieslar är så effektiva så det bildas inte tillräckligt med spillvärme som räcker till våra vinter väder. Detta gällde VW Passat och den kupen är ju bra mycket mindre än i en HB, så en extra värmare kanske behövs även under körningen? I så fall är det viktigt med monteringen igen, man skall ha en del kranar (manuella eller el styrda) för att kunna leda värmen dit man vill...
Lycka till !
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Ni som har Webasto extravärme

Toan ä vikbar utåt mittgången, och du kan stänga om dig med dörrarna till toan och duschen både framåt och bakåt, och således får du ett bad rum som sträcker sig tvärs över bilen.
Vi har väl inte märkt några direkta alvarligare fel/brister i den. Garanti saker som skall fixas nu i höst.
Helnöjda är vi än så länge.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Ni som har Webasto extravärme

Toan ä vikbar utåt mittgången, och du kan stänga om dig med dörrarna till toan och duschen både framåt och bakåt, och således får du ett bad rum som sträcker sig tvärs över bilen.
Hej
Men om du har stängt dörren till toan kan du utföra hela proceduren med dörren stängt
(Jag brukar provsitta toa först när vi ser på en husbil men denna har vi inte sett och alla bilder är tagna med vidvinkel så det är svårt att få uppfattning jag är ca 184cm lång lite över 80 kg)
Ha de Paffw
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Ni som har Webasto extravärme

Hej.
Det har kommit många svar,alla har rätt på sitt sätt men tänker på olika monteringar.Först finns det två olika Webaston luftvärme,som blåser varmluft förståss,sen vatten värmaren,det vanliga på dieselbilar som har den som original är att den värmer motorns vatten och kupen genom att sätta fläkten på läge 1 då värms kupen med bilens värmesystem,men genom att montera in den på bodelens centralvärme,och på bodelsbatteriet,så kan man köra centralvärmen med Webaston,motorn värms med värmeväxlaren oberoende vad man kör på för värme.Så har större husbilar som bl.a.Concorde.
Mvh Jan-E.
Ps.Om Du funderar på bilbyte varför duger inte Concorde?
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Ni som har Webasto extravärme

Hej.
Det har kommit många svar,alla har rätt på sitt sätt men tänker på olika monteringar.Först finns det två olika Webaston luftvärme,som blåser varmluft förståss,sen vatten värmaren,det vanliga på dieselbilar som har den som original är att den värmer motorns vatten och kupen genom att sätta fläkten på läge 1 då värms kupen med bilens värmesystem,men genom att montera in den på bodelens centralvärme,och på bodelsbatteriet,så kan man köra centralvärmen med Webaston,motorn värms med värmeväxlaren oberoende vad man kör på för värme.Så har större husbilar som bl.a.Concorde.
Mvh Jan-E.
Ps.Om Du funderar på bilbyte varför duger inte Concorde?

Tack detta skall jag printa ut och ta med till handlaren (måste översätta till finska först)

Ps.Om Du funderar på bilbyte varför duger inte Concorde?[/quote]
Det finns några orsaker att vi inte väljer Concorde denna gång
1. vill ha en bil under 3m i höjd
2. tycker inte om Concordes lösning med det öppna wc / tvättställ
3. man måste betala minst 50000€ mera i mellan men nästa gång :)
Ha de paffw
 
Toppen