• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ni som hämtar ut nya bilar

F

F.d. 58541

Guest
Hej!

Många som hämtade ut sina nya bilar förra året vid denna tiden, fick betala extrapengar på grund av att kronan försvagades mot EURON, finns det några husbilsfirmor som idag påpekar att kronan har ju stärkts kraftigt mot Euron, och att dom då vill justera ner det uppgjorda priset?

Mvh

Bosse

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Ni som hämtar ut nya bilar

Vi beställde vår bil på mässan 2008 och då stod € i ca 9,30kr.

Närt vi hämtade den 2009 så var den uppe i som mest 11.60kr men vi betalade enligt kontraktsdatum. Vet inte om alla handlare är lika lätta att ha med att göra men det här var Kurts Husvagnar Ludvika och vi var mycket nöjda.
Vårt pris var nog bättre än importpris.

F

F.d. 58541

Guest

Hej

jag har hört flera som fick lägga stora pengar utöver kontraktsumman när dom hämtade ut sina bilar.

Bosse

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om det finns en valutaklausul i kontraktet är det ju så det fungerar? Det finns ju inte många företag som kan ta en valutaförlust på upp till 20% :confused:

Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Kommer inte nu exakt ihåg hur mycket en handlare fick höja priset för att kompensera sig men det var inte mycket. Höjde han mer var det bara att kliva av kontraktet. Det här gälde bara HRF-handlare så man ska nog passa sig för handlare som inte är anslutna. Speciellt om valutan just för tillfället är ostabil.

F

F.d. 58541

Guest

Jag tycker att en seriös handlare skall ge kunden valmöjligheten att säkra valutan vid kontraktskrivningen, på det sättet är det ingen som löper någon valutarisk, men detta har många handlare förbisett, och om detta hade gjorts så hade det aldrig blivit några diskussioner om detta när folk skall hämta ut sina bilar.

/Bosse

F

F.d. 29925

Guest

Märkligt att kunden skall stå för valutarisken, borde naturligtvis vara säljaren.
Man skriver väl kontrakt i svenska kronor när man gör affärer inom landet.:D

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Märkligt är det nog inte. Allt står på kontraktet klart och tydligt att säljaren kan kompensera sig. Men som vanligt så läser inte många vad som står där bland det finstilta.
Men som jag skrev tidigare så är det bara HRF handlare som har en bestämd nivå. Köper man av en icke anluten säljare så är det bara att betala vad han begär för bilen eller betala för att man vill lösa kontraktet. Och då lär det nog kosta.

Å

åkers

Guest

Jag tror att om prishöjningen är mer än 2000:- har kunden rätt att bryta kontraktet. Men vem vill hoppa av efter att ha väntat en hel vinter.
Vi köpte på mässan -08 och fick bilen mars -09 och behövde inte betala något extra. Vi köpte av Vinslövs Fritidscenter, och jag tror att det är ett bra sätt att behålla kunder.

Åke

F

F.d. 50080

Guest

Vi var intresserade av en bil hos en handlare i södra Sverige i mars 2009. De hade tagit in den till mässan 2008, men trots det var den inte betald till tyskarna, och när Euron stod i 11 kronor sattes priset till strax över 700000:- . MEN, vi skulle få betala/få tillbaka skillnaden till kursen den dag vi gjorde affär. Det blev ingen affär, av olika skäl, och bilen står kvar hos handlaren nu ett år senare fortfarande med 700000:- på prislappen trots att Euron sjunkt med mer än en krona!!!

F

F.d. 25111

Guest

Vi beställde vår bil på mässan 2008 och då stod € i ca 9,30kr.

Närt vi hämtade den 2009 så var den uppe i som mest 11.60kr men vi betalade enligt kontraktsdatum. Vet inte om alla handlare är lika lätta att ha med att göra men det här var Kurts Husvagnar Ludvika och vi var mycket nöjda.
Vårt pris var nog bättre än importpris.

Även jag köpte min bil på mässan 2008 och hämtade ut den i april 2009. Även om handlaren fick betala 75-100 tusen mer för bilen eftersom han inte valutasäkrat köpet framfördes inga krav på att jag skulle stå för kostnadsökningen. Husvagnshuset i Mölndal kan rekommenderas då de i alla lägen ställer upp.

Toppen