• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

F

F.d. 52908

Guest
Hej. Har sett att många av er använder Julas Husbilsöverdrag. Har köpt ett som ligger i kartongen och nu undrar jag om ni låter TV antennen va i sitt nedersta läge eller om ni tar bort den, vidare undrar jag om sidorna är lösa eller sitter fast i takdelen och så fall hur.
/sören
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Jag låter antennen sitta kvar, men har gjort en "kloss" i cellplast som jag lägger under. Hade inte första året och då kom så mycket snö att det knäckte antennen. Sidorna har dragkedjor och på ena sidan går de högre upp. En av dem sitter i höjd med dörren, så jag öppnar den när jag behöver gå in.
Det finns med ett rep i lådan, som jag använder under bilen. Om man inte gör det, så kränger vinden av överdraget när det blåser mycket.

//Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Jag använde också repet i öglorna nedtill men en höststorm slet sönder dem.
Därför är spännband runt bilen bak och fram ett hållbarare alternativ.

Jag använder överdraget för sjätte säsongen, näst efter garage det bästa alternativet!
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Finns det någon som vet hur lång bil det går under julas stora täcke?, jag vet att det går bra med upp til 7,3 meter till det lilla oavsett vad det står på kartongen.
Alltså undrar jag om någon fått under en bil på 8,4eller vad som är maxmått.

Lars
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Min bil är 7 meter lång med alkov, det lilla överdraget passar exakt!
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Stora passar till max 7,5-7.7 m min bil är 7,20 perfekt med lite sladdrigt både fram och bak.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Hej. Min tråd gällde ju hur man hanterar Julas överdrag på bästa sätt så jag får tacka STACT och Knarrevik för era svat och tips. Övriga inlägg gäller ju annan fråga.
/sören
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Har stora täcket, min bil är 8.05 lång + ett utskjutande cykelställ som sticker ut 1 dm. På taket under täcket har jag utskuren cellplast (i flera skikt för antenn) och takrutor samt tunnare cellplast som skydd över takfönster. Jag använder 5 resp 1 dm tjocka cellplastskivor.
Skyddet räcker i höjd till även bilar som är högre än min.

Tror att min bil (se bilden) har max längd för detta Julas stora överdrag, bör troligen fungera även för en motsv helintigrerad bil.
 

Bilagor

  • IMG_1665.JPG
    IMG_1665.JPG
    542,7 KB · Visningar: 293

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Helt suveränt överdrag! Gör som dom andra föreslagit med cellplast omkring antenn osv. Jag gjorde inte detta första året och eftersom vi bor på västkusten med mycket blåst, gnagde antennen hål i täcket. Numera lägger jag över tex. En gammal filt över antennen och även över vassa delar på taket. Tänk på att även sätta något skyddande över cykelstället bak. Jag har även sytt fast förstärkningar vid öglorna i nederkant, med kantband. Här kan blåsa ordentligt när det är höststorm! Det är nu fjärde bilen jag skall använda det till!
 

björns

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2024
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Hej använder Jula täcket 4e året Ett tips som jag har funnit bra är att ta skummgummi madrass och rulla ihop och klä in den med plast säckar och lägga den under Julatäcket som en takås å hb taket Hej / Björn
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Min erfarenhet är att vinden sörjer för att snö och väta försvinner från taket vid minsta vindpust. Det enda man bör tänka på är att skona överdraget mot uppskjutande master o.dyl. med exempelvis en upp och nedvänd plasthink.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Tar bort antenn.
Lägger en plastbalja över fästet.
Lägger på en enkel "takås".
På med täcket.
Knyter "snöret" under bilen mellan långsidorna.
// Janne
 

Bilagor

  • Takås.jpg
    Takås.jpg
    476 KB · Visningar: 251
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Hej. Tack igen för era förslag, hink,foto, skydda cykelställ och någon form av takås. Det är ju bara att acceptera vintern och hoppas den blir kort. Tack
/sören
 
L

Logitech

Guest
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Jag plockar bort antennen . Använder sedan en kloss av frigolit , med hål i . Annars skaver det hål i överdraget . :spinny:
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Precis satt på ett överdrag från Jula och fick också fixa till det med frigolitskivor på taket. Skall bli intressant att se om det överlever en skånsk storm!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Frigoliten är överflödig men sätt spännband runt bilen fram och bak så överlever överdraget flera stormar. Dess svagaste punkter är öglorna längst ned!
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Tyckte jag var tvungen att lägga på frigolit - det bildades pölar på taket! Skall jag säkra med spännband också innan öglorna gett med sig?? Hängslen och livrem alltså??
 
Toppen