• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ni som övervintrar i Spanien-Portugal med hund

Faran

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2024
hur rastar ni hundarna febr.-april när processonslarverna kläcks ? :wideeyed: Finns larverna "överallt" eller bara i vissa områden och städer ?
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Ni som övervintrar i Spanien-Portugal med hund

Dom heter tallprocessionsspinnarlarver och tall visar var dom finns. Helst ingen camping med pinjeträd alltså. Om man inte är vid pinjeträden så har man god chans att slippa dessa satans odjur.
 
F

F.d. 52958

Guest
Sv: Ni som övervintrar i Spanien-Portugal med hund

Hej på er !
Vi är i Benicassim för tredje året och på Campingen här klipper dom borta dessa ur pinjeträden. Det ser ut som en sockervadd som sitter i grenarna o kom tidigt förra året, redan i dec, den här vadden ramlar ner på backen o ur den kryper ett antal larver som liknar tusenfoting, dom biter varandra i rumpen och det ser som ett långt snöre som vandrar fram, trampar du på dom är det som gelè, när hundarna får se dom vill dom leka o slår med tassen på dom, då utsöndrar larverna ett gift som hunden slickar i sig, får den inte veterinär hjälp snabbt kan den dö på grund av luftvägarna går igen. Inne på campingen går väl an , det är ju bara o säga till så sågar dom ner grenarna, det är värre utanför, numera kollar jag upp i pinjeträden där jag brukar gå. De namn jag har hört på larven är, Pinjelarv, processionslarv o caterpiller. Utefter motorvägarna sitter massor av såna i feb mars, kolla noga om du stannar efter vägen. :cool:
 
Toppen