• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ni med ”gamla” husbilar. Vad tycker ni?

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Köpte en -89 Wiensberg Cosmos i höstas som en andra bil. Bara för att köra till England med nu till sommaren. Smala vägar.
Men p.g.a. sjukdom och annat skit så hade frun svårt att komma in/ut i den. Så vi köpte en ÄLDRE -85 Renault Trafic. Denna är lite lättare att komma in/ur. Så Efter England säljer vi den och kör med vår ordinarie 2015.
 

Bilagor

  • 010.jpg
    010.jpg
    570,5 KB · Visningar: 71
  • IMG_20191220_114521.jpg
    IMG_20191220_114521.jpg
    3,2 MB · Visningar: 80
  • 20150514_ljus.png
    20150514_ljus.png
    10 MB · Visningar: 75

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som rubriken antyder. Ni som har bilar som är minst 10år gamla.
-Vad har ni för bil?
-Hur länge har ni haft den?
-Fördelar?
-Nackdelar?

Har en Hymer S820 på MB Sprinter 616 2005
Köpte den 2014
Fördelar:
-mycket hög kvalitet ( tyvärr nerlagd av Hymer, blev för dyr)
-Fullutrustad som standard
-Både vatten och luft värmepannor.
-Alla reservdelar finns fortfarande i lager hos Hymer, utom ett av glasen till en taklampa.
-Hög lastvikt
-MB största Sprinter chassi (6ton) med tryckluft assisterad p-broms.
-Riktig 5-växlad automat med lock-up på alla växlar.
-Diff.broms i bakaxel, nästan omöjligt att köra fast med 4 drivhjul.
-Betald


Nackdelar:
-Kunde ha varit mer avlastningsytor i köket
-Nattligt spring medför att klättra över sängkompisen i den stora dubbelsängen bak på tvären.
-Kräver c-kort eller gammalt b-kort.
-Får ej rum på en personbilsruta.
- Något motorsvag i jämförelse med nya husbilar.
-Även bullrigare än nya premium husbilar.
-Svartvattentanken klarar bara 4-5 dygn.

Jag har kompletterat med
Fler solpaneler
EP stödben
Lithiumbatteri
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
PeterK det var MB som kuttet ut 6 tonn Sprinter i 2006 så Hymer og andre mistet muligheten. Det er i dag kun Iveco Daily som har biler i vektklasse mellom 5 og 7,5 tonn - om en ikke regner med tunge lastbilchassi som er nedregistrert.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nei de ventet til 2009 og hadde et par år en S900 serie modell som i praksis var en N+B Flair 8000 med litt annet utseende på innredningen, men samme golvplan. Den ble en flop med en pris endel over samme bil som Flair - denne ble heller ikke det helt store og ble i praksis avløst av Flair 800 som hadde planløsningene fra 2008 modellene. 2009 modellene hadde skråstillt kylskåp både i Flair og Hymer pluss endel ekstra lull. Ikke hva en forventet av N+B som tidligere var veldig nøkterne.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Köpte en FFB 660 92a år 2000. med 2,5l turbodiesel, efter trimning stark nog.Massor av extrautrustning . Den har aldrig krånglat även växellåda håller.Har bytt klamrem 2 gånger sist med vattenpump och rullar. 2 omgångar däck, + förbrukningsdelar. Den klarar inte Tyska miljösoner så jag har nu köpt en Carthago chic med 3l motor
databox elektronisk insprutning partickelfilter med div givare, undrar om jag skitit i det blå skåpet?
Jägarn
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Har en Carthago opus 5,2 byggd på mb 616cdi 2005 riktig automat
Köpt 2018 hög kvalite på allt välutrustad har till och med tvättmaskin 3,5 kg liten flyttbar sak som står i dusch
Stora tankar till allt kan ligga ute mellan 7 dagar upp till 14 dagar om man snålar med vatten
Nackdel om det finns 1,5 liter mil och saknar stödben
Bilen är stor 7,75 x 2,40 x 3,30 hög men vi trivs med bilen så jag kommer ej att byta
 

Stefan51

HBK Medlem
Inlägg
1.960
Kommun
Falköping
HBK-Nr
13501
Medlemskap
2024
Vi köpte denna husbilen i höstas . Fördelar den har både vattenburen värme via elpatron .
och luftburen värme och solcell. Det är en Hymer camp C544 1997 gått 10000 mil .
mycket fint skick . Ingen racerbil men den passar våran familj behov perfekt . :)
 

Krister_L

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
29450
Medlemskap
2024
Köpte i helgen en Bürstner t-Star 710 2004, uttagen i april 2006 knappt 8000 mil. Har inte hämtat hem den ännu och det dröjer nog kanske en månad till. Första husbilen, har haft husvagn tidigare, och efter att ha funderat i några år så slog jag slutligen till. Har amputerat halva högerbenet vid knät, så automatlåda var ett villkor. 2,7L merca diesel 156 kusar så jag hoppas den skall ta mig dit jag vill. Tycker det skall bli mycket spännande. Lite tidigt kanske att sia om för- och nackdelar, men långbäddar och automatlådan ser jag som fördelar så här långt.
 

Krister_L

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
29450
Medlemskap
2024
Jag hämtade bilen igår och håller nu på för fullt med att utrusta den, insåg nog inte från början att man behöver så mycket grejer, men det är rätt kul. En av nackdelarna är väl att den saknar AC i förarhytten, men det är man ju uppväxt med så det skall nog gå bra. Kunde även varit några fler förvarings skåp märker jag nu.
 

Bilagor

  • 20200406_121555.jpg
    20200406_121555.jpg
    1,7 MB · Visningar: 27

powerslave

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
9801
Medlemskap
2024
Som rubriken antyder. Ni som har bilar som är minst 10år gamla.
-Vad har ni för bil?
-Hur länge har ni haft den?
-Fördelar?
-Nackdelar?

Roller (auto-roller) 2001. 90Hk. Alkov-husbil 5m. Köpte den 2013 för 180 000kr, då gått 12000mil. Nu 7 år senare 17000 mil. I bildelen har allt bytts. Har behövt motorrenovering 2016. Rostiga generatorkablar. Vattenpump bilmotorn. Glödstift. Kylare. Generator- nytt kol. Osv. Har betalat 150 000kr i reparationer tror jag. Men nu är bilen i toppskick. Startar alltid. Drar inte en droppe olja. Drar 1-2 dl kylarvätska/ 1000 mil, dvs per år. Är pigg upp till 100km/tim men där är det stopp. Känslig för motvind och svag i backar.
Efter alla reparationer är det en säker och pålitlig bil som jag inte säljer.
Bo-delen: Alla husbilar går att bo i. Jag gillar den stora duschen och alkoven. Stor mysfaktor. Fina snickerier. Bra värme året runt. Det är egentligen en sommarbil men det var lätt att vinteranpassa. Tjänstevikt 2400kg. Totalvikt 3200kg. Jag lastar normalt 2800kg inkl 250L vatten (vattentank 110L + lösa dunkar). Med 5 passagerare och deras bagage tror jag den kan väga 3200kg.
Nackdel: Drar 1,2 L diesel/ mil. Toppfart 100km/tim. Har visserligen bältade sittplatser, registrerad för, 6, och 5 sängplatser, men förvaringsutrymmen räcker bara till 2. Har inget garage vilket jag saknar. Husbilen kunde ha varit 2m längre. Har bara haft fördel av längden 550cm vid bro-passage med avgift, t.ex öresundsbron. Aldrig annars.

Mycket nöjd, ska aldrig sälja husbilen. Hellre en välvårdad pärla som alltid startar och alltid funkar. Men jag borde ha köpt en något nyare, 2003-2010 för motorerna blev bättre, och skulle ha köpt 7-8m halvintegrerad.
Gjort är gjort. Jag är nöjd och säljer aldrig.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Köpte oss en ”gammal” Hobby 690 -05 delintegrerad för några veckor sedan för att ersätta vår 2013 LMC helintegrerade med.
Vi har åkt alldeles för lite med LMC’n för att kunna motivera kostnaden för den. Nu med Hobbyn känns det redan bättre i snåltarmen (Skall bara få LMC’n såld också… :rolleyes:)

Det finns en hel del charm med lite äldre bilar och med denna bil följde det med ett par mindre fuktskador att fixa. Annars är den riktigt fräsch och nerbytet i form av komfort och design är klart hanterbart.
Det enda jag riktigt saknar är klippet i 2,3l 150hk motorn som sitter i LMC'n. Den är ordentligt mycket rappare än 2,8l 128HK motorn i Hobbyn. STOR skillnad.

Kamremsbyte, alla filter, vätskor, stereo, högtalare mm fick jag klart i dagarna sen är det bara att kasta sig på alla andra smådetaljer som behöver lite kärlek. Man får ju en hel del nyttigt gjort nu när man är hemma och coronasjuk:).

Tanken är att vi skall behålla den här kärran tillsvidare och kanske att vi byter till något nyare igen sen om några år när man får mer tid att resa. Fast jag måste säga att den här känns som att den räcker rätt bra sen ändå..
 
Senast ändrad:
Toppen