• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nexus 7 navigering

F

F.d. 53380

Guest
Hej!
Jag har antligen kopt mig en husbil, Knaus Box star 2004 som jag ar helnojd med.
Star just nu i begrepp att kopa en NEXUS 7" 4G/LTE 32GB 2 GENERATIONEN, min fraga ar till dom kunniga pa forumet om denna platta ar lamplig for navigation da jag tanker ha den som GPS Bla... skulle ocksa vilja veta vilka forutsattningar en platta maste ha for att anvandas som navigator, isafall undrar jag om denna platta har dom. Jattetacksam for svar.

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Nexus 7 navigering

Hejsan!

Vi använder oss av första generationens Nexus 7 som navigator med programmet Copilot och den har fungerat ypperligt för oss. Lagom storlek och bra inbyggd gps... bra val och lycka till...

CoPilot Premium for Android

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Enligt tidningen Mobil får den bra betyg, nackdelen är att Mobil Life + och iGO inte finns till Android.

image.jpg
Klicka för större text!

M

MatsFo

Guest

Jag har också första generationen. Jag har lite problem med att den ibland tappar gps - signalen men ingen annan verkar ha det så det är antagligen fel på min.

Men Nexus 7:an har allt som behövs, även Glonass om jag förstått det rätt.

Det finns massor av Gps - program som är bra. Copilot som Jonas nämnde, Tomtom, Navigon, Map Factor Navigator, Waze, Sygic, Google Maps, Osmand. Men där kanske du redan har klart för dig vilken/vilka du vill ha.

/Mats

M

MatsFo

Guest

Enligt tidningen Mobil får den bra betyg, nackdelen är att Mobil Life + och iGO inte finns till Android.
Snälla, snälla Knarrevik. Om alla gjorde som du gör hela tiden skulle forumet vara helt oläsbart. Kan du inte hålla dig till ämnet istället för att tala om det Gps - programmet du tycker är bäst då det inte ens finns till Nexus 7?
Och bara för att du tycker det är bäst så är det inte en absolut sanning att den verkligen är bäst heller för den delen....

Det är dessutom första gen. som de recenserat i tidningen.

Senast redigerad av en moderator:

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

har också en 7:a. Funkade fint på senaste resan i sept. Snabb processor, mkt minne och lagom storlek.

Senast ändrad:
F

F.d. 53380

Guest

Hej Igen!
Tack for alla svar! men efter knarreviks inlagg har jag blivit mer osaker da han anser att apparna Mobil Life och Igo ar den basta apparna for navigation pa en platta men tyvarr inte finns tillgangliga till Nexus 7, men enligt Mats finns det tydligen mangder av appar till android (Nexus7 generation 2), undrar nu vilken (vilka) av alla dessa appar ar bast till Nexus7? Till Knarrevik som tydligen har stor kunskap om bade Android och Apple skulle jag vilja veta vilken av ALLA dessa appar som fungerar pa android, (NEXUS 7 2 gen speciellt) som ar bast om jag nu valjer att kopa Nexus7.
Jattetacksam for mer svar da jag ar helt okunnig i detta amne, tillaggas kan att jag ar 70ar och vill garna ha en navigator som fungerar bra, sa jag inte hamnar i kopenhamn nar jag vill till Kiruna.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om det är bara navigation du söker så köp en separat navigator med livstids kartuppdateringar, de fungerar oslagbart bra, i de flesta fall bättre än diverse appar. :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om det är bara navigation du söker så köp en separat navigator med livstids kartuppdateringar, de fungerar oslagbart bra, i de flesta fall bättre än diverse appar. :)

En separat navigator kostar mångdubbelt mot en bra navigeringsapp och har inte de funktioner som appen har.

Navigon (Garmin), TomTom, CoPilot och Sygic har i stort sett samma utseende och funktioner på Android och iOS. Jag gillar Sygic och om de bara kommer till rätta med en del tokiga ruttförslag så är den mitt förstaval till Android. Navigon vill att man betalar för Freshmaps för att få uppgraderat kartorna men för mig funkade det med avinstallation och ominstallation för att få nya kartor.

Som jag nämnt tidigare har varje navigeringsapp någon bra funktion som man saknar i de andra.

Till iPhone/iPad gillar jag bäst iGO som har flest funktioner och ruttval. Tyvärr är det bara Western Europe versionen som hittills uppgraderats tii version 2.5.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Du glömmer att man måste köpa paddan också, sedan har faktiskt en dedicerad navigator ett extremt enkelt handhavande, det gör dom väldigt bra för de som kanske inte är så teknikroade, utan bara vill ha en bra navigator.

F

F.d. 53380

Guest

Hej Igen!
Har nu last pa lite mer om detta amne, bla att Glonass bor finnas med da det da ger en mer exakt precition pa nordliga breddgrader och det verkar ju bra for oss som bor i sverige,ser att nexus 7 inte har Glonass tyvarr, jag har hittat ett inlagg av dig Knarrevik dar du skriver: Om man står i begrepp att skaffa en platta för att använda som navigator är det viktigt att titta på förutsättningarna.
Annars är risken att de blir lika tröga och långsamma som en vanlig GPS, sen skriver du vilka forutsattngar som bor vara med, Glonass bla..... jag har nu googlat (eller sager man surfat?) 2 timmar efter en platta som har alla dessa forutsattningar du beskriver men har inte hittat nagon, varken pa andriod eller Ipad, kan nagon pa detta oerhort kunniga forum som vet en platta som har alla dessa forutsattningar vara jattebussig att ge mig tips om en sadan platta, Android eller Ipad. Tack pa forhand, Ok
PS: Forutsattningarna enligt Knarrevik ar foljande: Glonass, Bluetooth versión 4.0, inbyggt navigeringssystem, GPS, Typa av GPS= A-GPS, Inbyggd Geotaggning.

Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag måste säga att jag har inte uppfattat att min gamla Garmin är långsammare än appen jag kör i paddan. Garminen hänger i alla fall med uppåt 250Km i timmen, det har jag prövat på ganska långa sträckor, och så fort går inte min husbil?! :D

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025

Jag håller med Montreal att en separat traditionell GPS är överlägsen just på grund av sin enkelhet och tillförlitlighet.

Navigera med telefon har jag testat med diverse olika generationer av telefoner och program. Det slår aldrig fel - det ringer alltid just som man behöver navigationen som mest...

Surfplatta är bra med sin större skärm för översiktskartor och det finns många hyffsade appar.

Glonass och A-gps är inget man egentligen behöver. En bra vanlig GPS hittar satelliterna snabbt och har fullt tillräcklig noggranhet.

Så trots att jag i husbilen har både en Nexus 7 och en Xperia Z på hållare vid ratten föredrar jag min Garmin.

Idag får man en bra Garmin för 1000 SEK och då har den livstids kartuppdateringar (4 om året). Den kan även via bluetooth (Smartphone Link) kommunicera med en mobiltelefon och få aktuell trafikinfo den vägen som komplement till TMC. När man söker på mobilen i tex Google eller adressboken kan man när det är dags att börja navigera föra över navigationen direkt till sin Garmin och fortsätta därifrån (det dyker upp som ett alternativt val till Google maps). Det bästa av två världar - sök på Smartphone och navigera sedan med GPSen...

/Anders

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Dom vanliga GPS-satelliter och SirfIII räcker fullkomligt för navigering. Om det sen tillkommer ryska o europeiska satelliter så är det väl bra, men i dagsläget inget krav för vanlig bilkörning, det kräver ingen centimeterprecision

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

De flesta nya mobiler och även en del plattor har förutom A-GPS och GPS även GLONASS för bättre noggrannhet:

image.jpg
GLONASS

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Glonass och A-gps är inget man egentligen behöver. En bra vanlig GPS hittar satelliterna snabbt och har fullt tillräcklig noggranhet.

/Anders

Man kan undra varför tillverkarna lägger ner enorma summor för att förbättra snabbhet och noggrannhet om det inte behövs?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Med största sannolikhet för att det är tekniskt möjligt, och för att få konsumenterna att fortsätta handla på en redan överfull marknad. S.k. skapade behov? Vem behöver en navigator som är exakt på 1 meter utom militären? Du ser avtagsvägen lika bra på 5 eller 10 meters håll! :)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det behövs inte. Orsaken till att Glonass o Galileo utvecklades och sändes upp är att USA hade möjlighet till störsändning. Detta öppnades under Kuwaitkriget och har sedan dess inte stängts igen. Tidigare fick man använda sig av DGPS för att få en precisare position.
Mottagarna har också utvecklats.

F

F.d. 53380

Guest

Hej!
Jattetack for alla tips! nu har jag fatt nagot att bita i. det har blir inte latt, aterkommer kanske nar jag smallt alla denna information, Tack igen kompisar.

Toppen