• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Net-1

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Net-1

Jag hade Net1-abonnemang under några år, enda fördelen är nog i Norrlands inland. I södra Sverige och Norge fungerade det dåligt. Om man bara vill koppla upp sig inom Sverige finns Wifog som är helt gratis med lite reklamsnuttar emellanåt och använder Tres nät. Jag har testat under några dagar på telefon och platta, funkar bättre än väntat.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag har Net1 i husbilen (inte hemma, där funkar det inte trots att jag bor 2,5 mil från Sveriges näst största stad), men överallt annanstans har det funkat, såväl i norra som södra sverige. Inte snabbaste direkt, men det duger att läsa på Internet och kolla webmail m.m.

/Ludde

F

F.d. 58571

Guest

Hej Tommy,
Vi har haft ca 1 år Net1 hemma och i husbilen. Vi är mycket nöjda. Har aldrig varit utan täckning. Hemma har vi en riktantenn, ca 300 m till sändaren. I bilen har vi med oss en rundstrålande antenn, men har sällan behövt använda den. Vi kör även hemtelefon på Net1. Så på så sätt har vi hemtelefonnumret med oss även på resorna.

Hälsningar

PS. Ta gärna kontakt med Teknik- Lasse här på HBK, så hjälper han dig gärna. DS

F

F.d. 24448

Guest

Använder Net-1både hemma, i husbilen och vid jaktkojan, fungerar utmärkt, mycket nöjd.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Kör TRE som huvudalternativ med deras 4G-router och med 11 dB riktantenn i Tyringe. Tar med routern i husbilen och kör där det funkar.

NET1 R90-router som reserv både hemma och i husbilen. NET1 har alltid fungerat om än långsamt. I Tyringe (södra Sverige) fungerar NET1 bättre än TRE utan riktantenn.

NET1 har överlägsen yttäckning vilket är väsentligt om man rör sig på den svenska landsbygden.

Senast ändrad:
F

F.d. 58866

Guest

Har av ohejdad vana ett D35-modem i husbilen, ingen hastighet som man direkt skryter med, MEN det fungerar för det mesta, iaf i Norden. Förra hösten när jag stod och väntade på färjan i Puttgarden så krokade den helt plötsligt på det Danska nätet :) Det hade jag verkligen inte förväntat mig, även om jag vet att täckningen är god.
Utöver Net1 så bör man nog ha ett par olika 3G-operatörers simkort med sig på resan, men måste jag välja så är det Net1 jag vill ha med mig på resan i Sverige och Norden.

F

F.d. 29756

Guest

Vi har haft NET1 i flera år. Fungerar hemma, i stugan och i husbilen utan någon som helst extra antenn.( R-90) Kört från Norrbotten till Skåne och det funkade hela vägen.:) Dock....hastigeten är inte den högsta, men fullt tillräcklig för våra behov.

Tore Håvak

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7364
Medlemskap
2023

Har någon erfarenhet av Net-1 hemma och att ta med i husbilen??
Har möjlighet att testa om jag vill, men är det något att satsa på??
//Tommy

I 7 år har jeg brukt dette altenativet og det har fungert bra. Som en skriver så bruker jeg også rettningsstyrt hjemme og rundstråler i husbil. Alternativet er jo perfekt for oss som farter i scandinavia. Tanke på nettleverandører så har alle en svakhet med dekning. Min erfaring er at jeg aldri har hvert uten dekning men hastighet kan jo diskuteres enkelte steder. Vi har vel ikke dårlig tid.:)

F

F.d. 52943

Guest

Långsamt, men det enda som haft täckning i norrlands inland och norges fjällvärld.
Duger bra till mail och kolla nyheterna.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Etter mange år med Net-1 (eller Ice som det fortatt heter i Norge) så er mine oppservasjoner at jo tettere befolkning jo dårligere fungerer det. Har av denne grunn også de siste årene benyttet mobilen med Universal og ubegrenset trafikk som ekstra løsning. En router med Fogg er og i samlingen. Ser her at 3 sitt nett sammen med Net-1 blir en meget bra løsning - 3 er best utbygget der Net-1 fungerer dårligst. 450 MHz utbygging er meget effektivt når en skal dekke et stort område, men det overbelastes også meget fort. 3G krever et meget stort antall basestasjoner for å få dekning, men det gir og en mye større kapasitet for totalbelastning. I ren teori så klarer en 3G base nesten 50% større volum enn en 450 MHz base, og dekker noen få % av arealet.

Det at en kan benytte dansk Net-1 i Puttgarten er ikke tilfeldig, rekkevidden på basene sørger for dette om antenne på routeren har fri sikt i retning Danmark. Men for 3G er rekkevidden over åpent hav under en mil ved gode forhold.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Tack för alla bra svar, men en fråga kvarstår. Är Net 1 ett alternativ till Telias "dyra" bredband? Vi betalar för telefoni och bredband 563:-/mån, detta börjar bli väl maffigt.
Vi har två mobiler med teliakort och en platta med Wifog. Telia börjar bli lite väl dyra.
//Tommy

Toppen