• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navkapsel

Sune A

HBK styrelse suppleant
Inlägg
112
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
124
Medlemskap
2024
hej! Jag har En Mercedes Frankia och tappat mina navkaplar fram undrar var man kan hitta dessa.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, Frankia och Mercedes är lite brett område både med årtal och modell/storlek/tumstorlek, men ofta så är en Frankia byggd på Mercedes de större modellerna, kanske med plåtnavkapslar??
Här är komplett sats till större modeller till vettigt pris.... Men du kanske är ute efter "vanliga" prydnadskapslar till någon mindre modell.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
När jag var på Biltema för ett tag sen och skulle köpa "navkapslar", som jag inte hittade bland hyllorna, till min vanliga bil, visste dom inte vad det var för en pryl. Efter en kortare förklaring av mig, lyste den unga Biltema-medarbetaren upp och sa "Aha, du menar hjulsidor!"
I och för sig logiskt. En navkapsel borde bara vara det lilla plåtlock som täcker kullagret, tänker jag nu. Men å andra sidan har det hetat navkapsel under hela min uppväxt :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När jag var på Biltema för ett tag sen och skulle köpa "navkapslar", som jag inte hittade bland hyllorna, till min vanliga bil, visste dom inte vad det var för en pryl. Efter en kortare förklaring av mig, lyste den unga Biltema-medarbetaren upp och sa "Aha, du menar hjulsidor!"
I och för sig logiskt. En navkapsel borde bara vara det lilla plåtlock som täcker kullagret, tänker jag nu. Men å andra sidan har det hetat navkapsel under hela min uppväxt :)
Borde väl heta fälgsidor då? De täcker ju bara fälgen, inte hjulet?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
När jag var på Biltema för ett tag sen och skulle köpa "navkapslar", som jag inte hittade bland hyllorna, till min vanliga bil, visste dom inte vad det var för en pryl. Efter en kortare förklaring av mig, lyste den unga Biltema-medarbetaren upp och sa "Aha, du menar hjulsidor!"
I och för sig logiskt. En navkapsel borde bara vara det lilla plåtlock som täcker kullagret, tänker jag nu. Men å andra sidan har det hetat navkapsel under hela min uppväxt :)
Ja Biltema/anställda och även deras söksystem i datorn har vissa brister, om man inte lyckas att hitta på exakt samma påhitteord som de använt sig av ibland så är det nästan omöjligt att hitta delen i deras utbud.....

Vad som sen är rätta ordet för bluffaluminiumfälgar kan ju diskuteras. Men om man som jag gjorde för att först hitta de här i inlägget ovan, på tyska eBay, och då får man klämma i med "Radkappen" för att enklast hitta .... "hjulsidor" på tyska sidor.
Tittar man på översättningen av radkappe så föreslås i första hand just navkapsel, men även Hjulsida och inte minst (Hjultallrick med H j :oops:) som svenska varianter.
Verkar vara lite diffust eller "Lost in translation" som en del annat som kan vara låneord från början.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Borde väl heta fälgsidor då? De täcker ju bara fälgen, inte hjulet?
Om man ska vara riktigt petig så är en fälg den yttersta ringen på hjulet. Fälgen är bara en del av hjulet. En cykelfälg tex är den som bär däcket. Cykelns hjul består av ekrar och fälg. Bilens hjul består av fälg och en mer eller mindre massiv rund del med hålen för hjulmuttrarna. Fälgen och den här andra runda delen, blir ett hjul. Men till vardags säger vi att vi ska köpa nya fälgar till bilen. Det är egentligen nya hjul (utan däcken), vi menar.
Någon som opponerar sig?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om man ska vara riktigt petig så är en fälg den yttersta ringen på hjulet. Fälgen är bara en del av hjulet. En cykelfälg tex är den som bär däcket. Cykelns hjul består av ekrar och fälg. Bilens hjul består av fälg och en mer eller mindre massiv rund del med hålen för hjulmuttrarna. Fälgen och den här andra runda delen, blir ett hjul. Men till vardags säger vi att vi ska köpa nya fälgar till bilen. Det är egentligen nya hjul (utan däcken), vi menar.
Någon som opponerar sig?

För mej, i varje fall när det gäller bilar, är fälg och däck lika med ett hjul.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej, "hjul" är korrekt. En fälg är bara den omslutande delen av ett hjul som håller däcket. Ett hjul består därför av en fälg och antingen ekrar (med nav) eller fälgskivor. Dessa skillnader går oftast förlorade i vardagen.
Möjligen på cyklar och ekerhjul, men om du säger fälg på bilar menas normalt allt utom däcket. Fälgbana händer att den yttre delen som håller däcket kallas, då oftast på splitfälgar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
O.T. Men när jag ser bilden på en 3-hjulig bil, är det någon här som har en Bond Bug?
Det finns några i Sverige! :)

Visa bilaga 231913
Den är ju i alla fall rätt frän och funkar nog skapligt, samt kanske har alla sina tre hjul i backen för det mesta till skillnad från Reliant Robin.
Trehjuling2.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen