• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigon-poi:s

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Hej
Har en Navigon 7100. Som vi tyvärr har upptäkt kan man inte lägga in koordinater direkt i Navigons. Men, har köpt Bordatlas 2008. Fick med alla ställplatser på CD.
Ska köra i Europa på semestern. Kan jag i förväg mata in Bordatlas ställplatser i Navigon.
Någon som vet hur man gör??
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Navigon-poi:s

Hej!
Jag sitter i exakt samma båt som du, dvs en Navigon 7100 med karta från december 2006. Har sökt på HBK och hittat en del, likaså på Google. Tydligen kan man köpa ett tilläggsprogram till Navigon som gör att man kan lägga in egna POI: POI-Warner, se; Nedladdning till Navigon mfl.
Dessutom kan man nu köpa kartuppdateringar i 2år, 4 ggr/år direkt från Navigon; NAVIGON AG - Maps & Services - Produkter för 949kr och då får man med "Reallity View" som kom med 7110. För att ladda ner nya kartorna så behövs ett gratis program på din PC; NAVIGON Fresh med vilket du kan ta backup av ditt SD kort, ladda nya kartor, etc. I kartongen till din GPS finns en USB kabel för anslutning PC - GPS att använda vid laddning.
För att inte kvadda SD kortet så har jag köpt ett extra 2 GB SanDisk SD eXtreme III för 239kr på Kjell&Co dit jag tänker kopiera backuppen. Ett aber är att Navigon inte använder vanliga systemet för långitud och latitud men det har jag sett något om på HBK hemsidan.
Alltså: POI-Warner för knappt 300kr + nya kartor i 2år för 949kr + extra SD kort för 239kr kan vara en väg att gå. Eller också köper man en ny GPS som har POI laddning som standard och hellst också fria kartuppdateringar i 2 år (M3:s test av Navteq resp Teleatlas ger vid handen att det hänt mycket med kartorna på mindre än ett år).
Puh, detta blev långt. Har som sagt bara köpt ett SD kort ännu och står och velar om jag skall kosta på min gamla Navigon enligt ovan eller köpa en ny av annat fabrikat.
KOM GÄRNA MED RÅD ni HBK:are som har provat!
Hälsningar Hasse
 
Senast ändrad:
Toppen