• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigon lägger ner sina appar

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Såg detta igår när jag gick in på Navigon. Lite trist då jag använt Navigon under många år, har funkat bra som off-line navigering. Går väl bra att köra ett tag tills kartorna blir inaktuella :-(
Tips på annan bra navigationsapp för offlinekörning? Gärna med "husbilsfunktion" att kunna lägga in vikt och mått.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har köpt och kört med Navigon tidigare men de senaste åren har det blivit Google och Apple som lett mig på okända vägar. Konkurrensen från dessa och andra gratisappar har nog blivit för stor.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Man kan ställa in husbil. Vet inte hut ofta den uppdateras. Har bara haft den 3 månader.Är en app till Ipad
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Kikar runt och bestämde mig för att testa Caravan CoPilot. Men man får se upp det verkar finnas en version som heter Po Pilot och en version Caravan Co Pilot. Det är förstås den sistnämnda man ska ha!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
För europa heter (iOS-)appen "CoPilot Caravan Europe" och har blå ikon. CoPilot RV (också blå ikon) är för USA och har delvis andra egenskaper.

MVH
Hans
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Märkligt, vad läser du det att RV enbart för USA? Jämför t ex denna sida:

01.png

Visserligen Android och heter Caravan. Det är iaf en husbil i den blå ikonen?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag har läst nu på "en-gb" sidorna, och du har rätt. Den heter Caravan tydligen i Europa (den blå). Men det är fortfarande en husbil i ikonen. Frågan är i så fall om funktionerna är anpassade för husbilar?

02.png
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har precis köpt och testat CoPilot Caravan på iPhone o iPad och den har de funktioner jag har i Navigon för Husbil. Man kan även skapa egna profiler med olika vikt o mått. Dessutom fungerar POIViewer som är viktig för oss.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Orsaken till skillnaden mellan verkar vara att det är andra regler för husbilar i Nordamerika (=NA) jämfört med Europa. För NA finns det bl.a. en inställning för "Propane restrictions" och en maxvikt på 60 000 lbs (ca 30 ton) och europaversionen verkar ha inställningar för "skarpa kurvor", "brant stigning" och annat. Jag tror att apparna är helt jämförbara för övrigt. Kolla länken jag gav.

Sökert man i Apples App store så står det "CoPilot RV USA". Något som kan tyda på att det inte finns Europakartor heller. Android/Googles app store har jag inte kollat.

MVH
Hans
 
Toppen