• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigon 8110 ? Någon som köpt /testat

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Är det någon som har köpt Navigon 8110 än eller har 7110 modellen och är nöjd med den , fördelar nackdelar ?

Fungerar den utan extern antenn när man har alkov på husbilen , våran Mio A-201 går bra men inte den Mio168 eller Garmin vi hade innan .
 
F

F.d. 23773

Guest
Sv: Navigon 8110 ? Någon som köpt /testat

Hej
8110 fungerar alldeles utmärkt med alkov på bilen.jag har ingen antenn och den fungerar utmärkt utan extern. TCM-är inbyggd i kabeln till billaddningen + 2års fria uppdatering av kartor och på minneskortet finns 38länder och 2000000 poi.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Navigon 8110 ? Någon som köpt /testat

Är det en navigator som du kan rekommendera ? Är skärmen bra "upplösning" , reflexfri , bra menyer ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Navigon 8110 ? Någon som köpt /testat

Hej, jag kan ha fel men jag har fått uppgift från "säker källa" om att det inte går att skriva in koordinatangivelser i Navigon's GPS'er, vilket verkar lite hopplöst. Kolla upp!!

M.v.h. JANKRO.
 

Hobby-Van

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
1640
Medlemskap
2024
Sv: Navigon 8110 ? Någon som köpt /testat

Hej
Vi är nya navigatorägare till en Navigon 8110 och den har fungerat utmärkt, dock blev vi besvikna då vi upptäckte att det inte går att ladda ner egna POI:s, eller ange koordinater direkt. Vi har skrivit till deras support och fått det bekräftat, se mailsvar nedan!
Till tidigare modeller av Navigon finns det tilläggsprogramvara som heter POI-Warner, tyvärr ännu inte för modellen 8110, men kommer troligen i framtiden.:twitcy:
Vi funderar på att byta till en annan eftersom vi snart ska åka söderut, (Italien) och har köpt Bordatlas och vill ladda ner alla Stellplatzer. I så fall blir det nog Garmin 760. Nån som har erfarenhet av den?

"Dear Gunnar,
thank you for your email.

There is no possibility to add/import own POI´s as well as it is not possible to navigate to GPS coordinates. Sorry.

Yours sincerely
________________
Navigon Support Team"
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Navigon 8110 ? Någon som köpt /testat

Hejsan! Jag har en Navigon 7110. Köpte den bara för att den hade kartor över östra europa t. ex Kroatsien samt att den har fria uppgraderingar i 2 år på kartor. Bilden på skärmen när man kör på 3D är helt ok får bra info om fartkameror i tid t.ex Jag är helnöjd med den ... man kan ställa in via gps kodenator eller via gatuadresser vart man vill komma... ( men enda nakdelen är att det bara är en kvinnoröst som säger till att man kör för fort ;) ... med tanke på den demokratiska tider vi är i :D )
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Navigon 8110 ? Någon som köpt /testat

Det vore ju konstigt om dom har gått ner sig lite i utvecklingen på 8110 när 7110 har GPS positions inmatning .
Alla använder väl positionering för att visa vart stället ligger .

Vi skall också åka neråt mot Italien och kommer ju mestadels ligga på Stellplätze på vägen ner .

Får väl kika lite också på Garmin 760 .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Navigon 8110 ? Någon som köpt /testat

Här står det något om kordinater i beskrivningen .
Detaljerad produktinformation om Navigon 8110 (Europa)

Övriga funktioner

GPS-koordinater , Hastighetsvisare , Höjdmätare , Kompass , Körjournal , Ruttplanering , Visning av vägskyltar , Waypoints
sp.gif
 

Hobby-Van

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
1640
Medlemskap
2024
Sv: Navigon 8110 ? Någon som köpt /testat

Navigon 8110 visar koordinater för de platser man anger som t.ex. mål eller delmål för färden. Man kan inte lägga upp resmål utifrån givna koordinater.

Det går inte heller att lägga in egna POI:er. Hoppet står till fristående tilläggsprogramvara - men den finns ännu inte till denna modell.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Navigon 8110 ? Någon som köpt /testat

Hej

Det finns en dansk sida som har ett program som heter Poi-master. Jag har inte kollat det närmare men vad jag förstår så skall man kunna lägga in pois i en Navigon med denna programvara.

Nav-User

Kenneth
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Navigon 8110 ? Någon som köpt /testat

Hej igen, jag vill tillägga det lite luddiga utrycket "säker källa" som jag skrev ovan, var faktiskt en jättetrevlig kille som jobbade på Navigon och hade specialvisning av alla deras navigatorer. Jag ifrågasatte att man inte kan skriva in koordinater nu när så många, både butiker, campingar m.m. anger var de ligger med koordinater utan rejäla adresser. Hans svar var att det hade diskuterats men de hade valt att inte ta med den funktionen ännu.

JANKRO.
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Navigon 8110 ? Någon som köpt /testat

vi havde Navigon før, men har netop skiftet til Garmin 660, da det ikke gik at lægge poi og koordinater ind selv.
Navogon viser ganske rigtigt hvilken koordinat du er på, men det går ikke at gøre det selv.
vores Navigon havde mange kort, men vi kører jo rigtig meget i Sverige og ofte var der veje den ikke kendte
Garmin 660 fungerer rigtigt godt:) vi lægger bare koordinaten ind og kører ikke fejl, vi har heller ikke været ude for at den ikke kendte en vej, endnu
ha en dejlig dag
hilsen Marianne
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Navigon 8110 ? Någon som köpt /testat

Jag har nu kontaktat firman jag skulle köpa Navigatorn av att dom behöver inte ta hem den för att detta saknades .

Jag har nu kikat på VDO Dayton PN 6000 och den har en 5,6 tums skärm och även digital TV . kan det var något den är dessutom billigare än Navigon 8110 dock så har den inte den tjusiga 3-D grafiken men den var ju iofs inte på alla kartor .

Nackdel med VDO den är rätt tung 425 gram så det är ju inget man stoppar i byxorna utan livrem ...
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Navigon 8110 ? Någon som köpt /testat

Bengt-Åke Linder,

Är VDO Dayton PN 6000 bärbar ? Jag har en äldre typ av VDO/Dayton nämligen en 5000 men är ett system som sitter fast monterade i bilen med CD spelare med en 5 tums skärm. Har gjort en updatering av kartor (2008) och det kommer med 10st olika CD's innehåller alla Väst Europeiska länder :spinny:
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Navigon 8110 ? Någon som köpt /testat

Jag har en Navman nu och i den går det inte heller att lägga in koordinater.
Men då till min fråga , i Navman kan man leta sig fram på kartan genom att zooma och panorera , sedan när man hittar det man söker kan man dubbelklicka och "visa mig hit"
Går det att göra detsamma i 8110...
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Navigon 8110 ? Någon som köpt /testat

Det blev en Garmin 760 som Mediamarkt hade en drive på 2490.- var rätt så humant pris .
 

Hobby-Van

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
1640
Medlemskap
2024
Sv: Navigon 8110 ? Någon som köpt /testat

Jag har en Navman nu och i den går det inte heller att lägga in koordinater.
Men då till min fråga , i Navman kan man leta sig fram på kartan genom att zooma och panorera , sedan när man hittar det man söker kan man dubbelklicka och "visa mig hit"
Går det att göra detsamma i 8110...
Ja det går - när man letar upp en destination via kartan ser man även koordinaterna för den aktuella platsen.
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: Navigon 8110 ? Någon som köpt /testat

Har en Navigon. DET GÅR INTE ATT LÄGGA IN KOORDINATER.
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Navigon 8110 ? Någon som köpt /testat

Jag har en Navigon och man kan inte slå in kordinater men kan göra på följande sätt.
Lägg in ett namn på nån ort eller by i närheten dit du skall.
När Navigon har hittat den, så tryck på " Visa på karta "
Nu kan du flytta hårkorset till det hamnar på rätt kordinat, som visas på skärmen. När du hittat rätt väljer du " Navigera hit "
Klart!

Svend
 
Toppen