• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Navigering med iPad

Roffe o Greta

FD HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4807
Medlemskap
2023
Någon som vet om det går att ha en stor kartbild i en Ipod och få markering vart man är?

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 21911

Guest
Sv: Navigering

iPod har (såvitt jag minns) ingen GPSmottagare vilket medför att den nog inte klarar det.
Möjligen kan det gå med TomToms bilhållare till iPhone som har egen GPS inbyggd men det kan jag inte garantera då jag inte provat själv.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigering med iPod

Jag antar att du menar iPod och inte iPad?

En iPod kan man ansluta till en extern gpsmottagare men en smula omständligt kan man tycka.

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigering med iPad

Jag menar i en iPad 4

Antar att du menar nya iPad eller som den också kallas iPad 3.

Om man väljer nya iPad 4G så lämpar den sig utmärkt att navigera med, dock inte iPad med enbart WiFi.
(Apple har rört till det med namnsättningen).

iGO, Sygic, Navigon och CoPilot är några av de appar som funkar utmärkt!

PS! Med iOS version 6 som kommer om någon månad (gratis uppdatering) finns möjlighet att röstnavigera med den inbyggda Apple Maps.

Senast ändrad:

Chriper

HBK Intresserad
Kommun
Sunne

Har i sommar sett ett flertal husbilar som navigerat med IPad när jag jobbat som campingvärd på Sollerö Camping.
Hade också ett längre samtal med en av dem och han var mycket nöjd med den Navigon app han använde.
Stor och rejäl bild med bra karta och funktioner var omdömmet.
Att den sen funkar som surf och maildator när man kommer fram är en extra bonus.

F

F.d. 29908

Guest

Tomtom funkar oxå kanon på Ipad, hade tidigare en Tomtom730 men Ipaden är grymt mycket snabbare på att hitta satelliterna. Trivs riktigt bra med Ipaden, och är allt annat än ett Applafreak....

F

F.d. 25431

Guest

Hej

Precis som Anders säger så skall det vara en iPad med 3G. Dessa har GPS.
Kör själv med iPaden som navigator i husbilen. Stor display så att alla kanske vart man är på resan. iPad och iPhone med Navigon appen funkar kanon!

classe273

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2025

Kan också tillägga att Samsung Galaxy Tab 10.1 med Sygic fungerar utmärkt som navigator. Har tidigare alltid använt TomTom men föredrar nu den stora skärmen.

F

F.d. 53837

Guest

Nu ligger de en ny Ipad 3 4G framför mig å längtar å bli uppdaterad.. :wink:

Nu är frågan va ska man sattsa på för app?
Anders förordar iGO.

Vill ha in alla ställplatser som vi har här å Bordatlas.

Vilken app är bäst till de?

Drar om 10 dagar till SudEuropa. :)

Köpte en riktigt bra hållare på E-bay.
PU Plus Double Suction Windscreen Car Mount for Apple iPad 3 | eBay

/Robban

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det finns beskrivet på forumet hur man lägger in POI i iGO. De behöver inte delas upp landsvis som i Sygic. Om man inte tänker resa i östländer finns iGO Western Europe som är billig.

F

F.d. 53837

Guest

De du visat på iGO ser bra ut. :)
Är van med en gammal Tomtom xl så de här ska bli spännande.
Ska köpa iGO nu.
Såg att du rekommenderat några appar på ställplatser runt Rivieran men dom finns bara till Iphone.
Går de å köra dom även ipaden?

/Robban

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Kan rekommendera Igo, har både den & Navigon i iPaden, men det är Igo som vi använder, den är lättanvänd och smidig att hantera.
Har lagt in ställplatser efter Knarreviks anvisningar och det funkar till 100%.

//Tommy

F

F.d. 25136

Guest

Vi kör med Ipad & Navigon och är mycket nöjda men med hållaren Izound hade vi ett problem i somras när det var >35 grader. Ipadden blev så varm (vid framrutan) att navigon programmet hakade upp sig flere gånger(har aldrig gjort det tidigare).Nu kommer jag att beställa en Exomount som ”Anders från Knarrevik” visade i ett tidigare inlägg.

PS. Har någon installerat ”Cockpit” till Navigon Jag hittar inte platsen var jag skulle kunna välja mellan de tre alternativen av visning, har bara en visning!??

Svante

LeifE

HBK Medlem
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025

Cockpit verkar bara ha ett läge på iPadden, i iPhonen går det att välja mellan tre. Navigon har lite olika vyer beroende på plattform, pad/phone.

Har sökt efter ett sätt att se egna POI i en karta typ Kartor i padden. Problemet är att få det offline. Navigon, Sygic, TomTom m.fl visar bara POI när man zoomat in på detaljnivå. Jag vill kunna kolla upp alla inom ett större område, som ex. i Mobile Life +. Mobile Life är bra men där kan man inte lägga till egna POI. (Om du använt den mer än ett år slutar den uppdatera, ta bort den och ladda hem den på nytt så löser sig det.)

Nu har jag lyckats hyfsat mha Galileo appen. Man kan spara kartan i appen eller göra en egen i ett gratisprogram på PC, Mobile Atlas Creator. Det senare gillar inte att göra hela Europa zoombart mer än ner till några mil.
Någon som har tips på andra lösningar? Ex testat GPS Kit?

LeifE

HBK Medlem
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025

Ang hållare till padden. Köpte Brodits fäste för min Fiat plus Move Clip, en löstagbar grej till Brodit. Skruvade fast den på Teknikmagasinets iZound car holder.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Såg att du rekommenderat några appar på ställplatser runt Rivieran men dom finns bara till Iphone.
Går de å köra dom även ipaden?
/Robban

Om du köpt dem till din iPhone kan du ladda ned dem gratis till iPad och vice versa. Alla appar till iPhone passar även iPad men några behöver förstoras x2 för att fylla ut den större skärmen.

Toppen