• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad den ultimata navigatorn?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
copilot-ipad-gps-1.jpg


CoPilot Live HD utnyttjar iPad´s 10-tumsskärm med delat skärmgränssnitt.

Efter att klarat Apples godkännandeprocess, har CoPilot Live HD blivit den första IPAD-specifika navigeringsappen. Appen är en omarbetning av iPhoneversionen av CoPilot Live app för iPhone, med ett reviderat gränssnitt som bättre utnyttjar IPAD´s större skärm.

2D-och 3D-kartorna kan lagras lokalt på enheten, så att användarna inte behöver upprätthålla en dataanslutning vid navigering från punkt A till B. Däremot kommer appen att använda sig av IPAD´s aGPS för positionering.

CoPilot Live HD fungerar i stående eller liggande läge med fyra olika split-screens kombinationer.

Man kan välja destination ur en förinstallerad databas med tusentals intressepunkter, genom att skriva en adress eller genom att använda Live Local search för att hitta en adress på nätet. Det finns också en reseplaneringsfunktion som tillåter flera destinationer och sortering på valfri ordning - tex för att planera resan med med raster.

Under navigering ges talade turn-by-turn anvisningar, grafisk körfältsvägledning på motorvägsavfarter, och tillgång till Live Local Weather. Man kan också uppdatera sin Facebook-status direkt från programmet.

CoPilot med Nordenkartor kostar 189 kr och med Europakartor 469 kr på App Store.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Synd att min iPad inte är 3G versionen, som är den med GPS.
Försöker övertala min chef att vi måste ha en Galaxy tab för test istället...
Får se hur det går. :wink:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Tack för den!

Nu blev man ju tvungen att spontanhandla igen. Visste inte förräns nu att jag behövde denna app för att överleva. Ack detta konsumtionssamhälle

Håller precis på att tanka ner den och kommer att prova den på väg till jobbet..:oops:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Håller precis på att tanka ner den och kommer att prova den på väg till jobbet..:oops:

Berätta gärna om dina erfarenheter!
Det kan vara bra att höra andras erfarenheter innan man drar på sig en ny utgift på 7-8000. Men det verkar j-ligt lockande med en navigator på 10 tum som även är en förstklassig dator och bordstelefon.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Vi såg en I Pad i drift i går kväll. Självklart är det detta som är framtiden inom data och navigation.------ JAG VILL HA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!-----
Är det någon som kan tala om för hustru om fars dag och kommande julafton?????????????????
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Notera bara att IPad inte har någon mobiltelefon i sig. Samsung Galaxy Tab (android) är en fullt fungerande telefon också. Man kan säga att den är världens största smartphone. I övrigt ganska lika funktioner som IPad.

De finns ganska många jämförande tester mellan Ipad och Galaxy Tab, i de flesta framstår Galaxy tab som segraren pga. något mer ergonomiskt format och just eftersom den har 3G-telefon inbyggd. CoPilote Live 8 fungerar utmärkt på den.

Äger själv både Samsung Galaxy Tab, Galay S och IPhone. Föredrar personligen de två Samsung.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Notera bara att IPad inte har någon mobiltelefon i sig.

Jovisst går det att ringa med en iPad!

Det är lätt och riktigt billigt att ringa både lokal-, riks- och utlandssamtal och till mobiler direkt från Skype. Den smarta inbyggda guiden i Skype hjälper dig att ringa numret på rätt sätt (inklusive de krångliga plustecknen eller dubbelnollorna som ibland krävs) - sen är det bara att snacka på.

Det kostar bara 1,7 eurocent (ca 16 öre) per minut till skypes 30 populäraste destinationer.

Till annan Skype-användare ringer man gratis!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Kräver trådlöst nät....

Definierar man en telefon så så är min dator med 26 tums skärm en ännu större smartphone :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Kräver trådlöst nät.... Definierar man en telefon så så är min dator med 26 tums skärm en ännu större smartphone :)

Skillnaden förutom storlek och vikt på dator/iPad är att simkortet redan finns på plats i en iPad.

Jag ringer ofta med Skype på min iPhone och det är ingen större skillnad annat att det är billigare eller helt gratis. Den stora nackdelen är att videosamtal inte stöds och jag antar att det är samma med iPad.

Man kan ju hoppas att en ny iPad som är i antågande har en del nya funktioner annars finns ju jailbreaking att ta till.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Att Ipaden inte går att ringa med som en vanlig mobiltelefon är knappast ett problem. Visst, det kunde ha varit kul men den kan ju ändå aldrig ersätta en vanlig mobil.
Det som är lite tråkigt är att den inte har någon kamera inbyggd. Speciellt en då som är riktad mot användaren och kan användas för videosamtal.

Galaxyn tycker jag hamnar för nära en mobiltelefon storleksmässigt och då tänker jag mest på skärmen. Det blir för mycket kompromiss istället för komplement. Den lär ju heller aldrig ersätta en mobiltelefon.

Jag har alltid varit lite anti mot Apples produkter och tycker det är för mycket hype runt dem med många fanatiska användare som ofta säger att prylarna är bättre än allt annat men sällan har några konkreta exempel på vad som gör dem så bra... Vill inte starta någon diskussion om det men efter att nu ha haft en Ipad några veckor är jag såld. Jag "behöver" den egentligen inte till något men jag vill ändå ha den.
Den startar på 1 sekund, batteriet räcker massor med timmar, skärmen är kanon, det finns gott om appar och det är en fröjd att navigera runt i den när allt flyter på så mjukt.
I soffan, i sängen, i bilen, på planet..

Tyvärr är jag inte speciellt impad av CoPilot som navigeringsprogram så här långt
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Hej Roger!
Jag håller med dig om surfplattorna, först funderar man på vad man skall ha dom till, sedan tycker man dom är suveräna. Dock vill jag vidhålla att mobiltelefondelen i Galaxy Tab för mig är mycket av vitsen med den.

Den kan ställas i dockan i husbilen eller båten (finns t.o.m. docka med tangentbord) och fungera som e-mail och surfcentral för hela familjen. Android-telefoner kan fungera som 3G-router så med ett surfabonnemang i Galaxy Tab kan vi dels surfa på den, dels surfa på våra egna mobiler via den, utan att behöva surfabonnemang.

Läsa mail, sms:a, mms:a suveränt också det på den stora skärmen. Ringer gör man via bluethoot-öronsnäcka även om man faktiskt kan både hålla den mot örat och prata i den samt även hålla den med en hand och skriva med den andra tack vare formatet även om jag håller med om att detta inte är huvudsyftet med den. Laddar ner e-böcker gör man också direkt i husbilen eller båten om man vill fylla på osv.

För mig skulle en 10" apparat utan 3G vara lika med en notebook men smaken är ju olika.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Hva med en notebook med innebygget 3G - litt mer klumpete enn en iPad eller Galaxy Tab, men like brukbar som en iPad + tastatur.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Vill inte starta någon diskussion om det men efter att nu ha haft en Ipad några veckor är jag såld. Jag "behöver" den egentligen inte till något men jag vill ändå ha den.

Jag upplevde ungefär det samma, efter att ha förbrukat div smartphones (SonyEricsson, Nokia, Samsung, Huawei och HTC Desire) tycker jag att iPhone4 är klart bäst trots en del begränsningar som Apple lagt in.

Det blir nog en iPad för mig också men jag väntar in den nya som förhoppningsvis kommer efter jul.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Hva med en notebook med innebygget 3G - litt mer klumpete enn en iPad eller Galaxy Tab, men like brukbar som en iPad + tastatur.

Det är just tastaturet/tangentbordet som är problemet, det tar för stor plats. Jag tröttnade på min 10-tummare, den är helt enkelt för klumpig.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Jo, jag ställer mig också den frågan, Knut. Samtidigt känns Tab:en så rätt. Kanske nyhetens behag. Kanske att jag slipper femtielva frågor och 30 min om virus- eller operativsystemsuppdateringsfrågor varje gång jag startar, kanske att batteriet räcker länge, att jag smidigt kan hala fram den och läsa en e-boken i bussen, att formatet 7" är så liten att den går in i en större innerficka, att det finns bilhållare till instrumentpanelen så man kan ha den som navigator smidigt..

Jag arbetar väldigt mycket med datorer hemma men har sedan länge aldrig tagit med mig laptopen på resor, mycket smidigare att kolla mail och t.o.m. surfa på mobilen. Jag har hunnit kolla mail 100 ggr innan kolleger med notebooks ha hunnit starta dessa, få kontakt med trådlösa näten, köpt sig inloggning etc. Av någon orsak lägger folk ofta hur mycket tid som helst på detta i stället för att köra via 3G. Kostnaden för 3G-surfabonnemang idag låg (i Sverige/Danmark) och snabbheten ofta bättre än wi-finät med dålig signalstyrka/många användare.

Nu får jag samma enkelhet och snabbhet med nästan datorskärmsstorlek.

Får se vad man tycker efter ett tag.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Kostnaden för 3G-surfabonnemang idag låg (i Sverige/Danmark) och snabbheten ofta bättre än wi-finät med dålig signalstyrka/många användare.

Det är just detta som talar för iPad enligt min mening!

En stor skärm, inget tangentbord och 3G-uppkoppling.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Ja, alla har vi ju olika behov. Det är väl därför det finns så många olika varianter på allt därute.
Det finns helt enkelt inget rätt svar.

I mitt fall ersätter Ipaden inte direkt något av det jag har idag men den tillför en del:

I sängen: Spela spel, slösurfa o kolla på film.
I soffan framför TV’n: Kolla vad som är/kommer på TV, kolla nyheter
Lyssna på musik: Via Bluetooth spelar jag upp all musik på stereon. Ipaden kan ligga ”slängd” på bordet eller skickas runt bland gästerna för val av musik. 64Gb musik är hyffsat mycket.
På privatresan: Smidig att ha med för att kunna surfa bekvämt, se på film och lyssna på musik. Med rätt sladd till kan man även kapa hotellets TV för att titta på sina egna medhavda filmer.

På jobbresorna ser jag fortfarande ingen användning för den. Där blir det Laptopen och Blackberryn som åker med.
Som navigator i bilen är den säkert alldeles utmärkt om man bara har plats för den. Allt hänger dock på programvaran. Än så länge har den inte en sportmössa mot min Navigon.

Inget av detta är ju unikt för Ipaden men för mig blev det en sån och det är riktigt kul att hela tiden försöka hitta nya användningsområden.
 
Toppen