• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigering i husbil - Alpine X902D-DU

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Är det enkelt att lägga in och söka på/navigera efter "Egna POI-filer"? T ex HBK Husbilsplatser, Campercontact, Bordatlas, etc? Standardplatserna i en navigator räcker inte långt.
Gissar på SD-kort fysiskt, men finns mjukvara/hjälpapp för PC/Mac respektive IOS/Android? Och är gränssnittet bra för att söka egna POI?
 
W

Weckman

Guest
Installerade den själv inkl kamerorna. Bra utförlig beskrivning och lättfattade bilder för den som är osäker.. Monterar helst all elektronik själv då jag sedan vet hur det är draget om man skulle behöva utöka tillbehörssidan. Du får lossa på ingående kabelhärva till säkringsboxen och därifrån lossa kabeln till backkamera strömmen, Är smidigt så du enbart lossar på kablagetillverkaren med en bajonett låsning, och byta ut medföljande T koppling samt sätta dit kabeln för pulsmätare till stereon. Har du bara skruvat lite innan så löser du det galant. Men ett garage och ett par timmar kommer att behövas för en seriös montering..
 
W

Weckman

Guest
Är det enkelt att lägga in och söka på/navigera efter "Egna POI-filer"? T ex HBK Husbilsplatser, Campercontact, Bordatlas, etc? Standardplatserna i en navigator räcker inte långt.
Gissar på SD-kort fysiskt, men finns mjukvara/hjälpapp för PC/Mac respektive IOS/Android? Och är gränssnittet bra för att söka egna POI?


Om det gäller Alpine så är det bara att hämta på Alpine till ett USB. Sått i usb och slå på strömmen, sen är det klart. Finns mig veterligen enbart till Windows än så länge.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Kan man välja kategorivis egna POI? T ex välja att söka
  1. Bordatlasplatser enbart, HBK-platser enbart, etc - Och förstås välja POI och starta navigering?
  2. Plus, kunna välja en punkt på kartan långt åt uttahejti, och sedan se alla POI i närheten av den platsen, välja POI, och starta navigering?
  3. Ytterligare funktioner?
Jag jämför här med t ex Locus Map och CoPilot ...
 
W

Weckman

Guest
Kan man välja kategorivis egna POI? T ex välja att söka
  1. Bordatlasplatser enbart, HBK-platser enbart, etc - Och förstås välja POI och starta navigering?
  2. Plus, kunna välja en punkt på kartan långt åt uttahejti, och sedan se alla POI i närheten av den platsen, välja POI, och starta navigering?
  3. Ytterligare funktioner?
Jag jämför här med t ex Locus Map och CoPilot ...

Nu är ju jag inte ingenjör i landsskaps geografi teknik, men otroligt bra manual som jag bifogar för kvällslektyr . https://www.alpine-electronics.se/f...S_X902D-DU_X902D-G6_X902D-G7_X902D-OC3_SV.pdf
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Kollade snabbt upp navigatorfunktionerna enbart, till att börja med mycket bra ...

Jag har snabbläst manualen, mycket bra funktioner för sökning och ruttplanering, state-of-the-Art tror jag man kan säga. Hur väl den navigerar beror på navigerings-/ruttplaneringsalgoritmerna. Vilken den nu är, TomTom kanske?

Men, men, men. Så är det det här med egna POI-filer - standard POI ger inte mycket för en husbilist, och då talar jag om husbilsplatser, tömningsplatser, platser för LPG-fyllning, etc. Alltså, motsvarande alla POI-filer vi har i vårt Forum Filer här på vår webbsida (kolla där får du se).

Alpine använder Naviextras, samma som TomTom (tror jag det var). Men det finns inget nämnt i manualen om hur de främmande POI:a hanteras i Alpine. Det är inte lätt att få info om hur Naviextras hanterar dessa heller. Hittade inget vid min snabbgenomgång.

Kravet för oss husbilister måste vara (åtminstone för min del):
  1. Att egna POI-filer likställs med standard-POI vad gäller sökning, ruttplanering, etc. Alltså, behandlas på samma sätt
  2. Att de struktureras på motsvarande sätt som standard-POI, som t ex Bensinstationer, dvs att de ska listas som "mappar", för Bordatlas, Campercontact, HBK Husbilsplatser, LPG-stationer, etc. Ordning och reda.
  3. Att man ska kunna rulla på uppdaterade egna POI-filer utan att behöva rensa de gamla
  4. När jag använder en navigator är det till 98% med mina egna POI-filer och högst 2% standard-POI (rastplatser). De andra är helt ointressanta
Jag kanske målar nån på väggen, och jag har ingen egentlig erfarenhet av Naviextras. Men för mej är kraven 1-4 helt avgörande för om navigatorn är godkänd eller inte. Låter nog väldigt negativ, men kom ihåg att jag inte hittade hur egna POI-filer hanteras i manualen/hemsidan Naviextras. Så, jag kanske målar ...

En ytterligare fråga som jag inte hittade svaret på i hastigheten: Klarar den internetuppkoppling för trafikinformation? Eget SIM-kort eller WiFi/internetdelning?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Naviextra er en frontend fra Here som benyttes av IGO, Here og mange andre navigatorer. Tviler på at det er Tomtom navigator, da de hovedsaklig benytter Teleatlas sitt kartverk og ikke Here.

Noe fint med Naviextra er at en kan importere klm filer inn til navigatorens eget format.
 
W

Weckman

Guest
Naviextra er en frontend fra Here som benyttes av IGO, Here og mange andre navigatorer. Tviler på at det er Tomtom navigator, da de hovedsaklig benytter Teleatlas sitt kartverk og ikke Here.

Noe fint med Naviextra er at en kan importere klm filer inn til navigatorens eget format.

Om du syftar på Alpines kartmjukvara?

The system also features the cutting edge iGo Primo NextGennavigation system with TomTom maps. Best of all, you get 3 years free of charge map updates
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Aj då, iGO är helt värdelös på att hantera egna POI-filer :(.

I navigatorappen iGO tvingas man lägga alla sina POIs i en enda hög under "Favoriter" Plus att den bara klarar ett mycket begränsat antal, 300 st eller liknande (jag har 10000-tals, 50000 kanske). Jag köpte iGO för ett par år sedan, men den har åkt i "cylinderfilen".

Synd, Alpine skulle kunna vara ett alternativ för mej annars(?). Men med iGO metodik/funktionalitet, absolut nej för min del.

Edit: 50000+ POIs? Det är myLPG, Campercontact och Archies som ger det stora antalet. Och det är inga problem att hantera det i min nuvarande software. Och man kollar ju bara ett begränsat område åt gången.
 

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Hej.
Jag har blivit intresserad av X902D-DU,ser att det nu har kommit en X903D-DU och en X903D-DU2 med vridbar skärm.
Är det någon som vet vem i Sverige som säljer dessa?. jag skulle gärna gå in och se dessa i verkligheten då det är en dyr investering (helst i närheten av Göteborg)

mvh
Göran
 
W

Weckman

Guest
Hej.
Jag har blivit intresserad av X902D-DU,ser att det nu har kommit en X903D-DU och en X903D-DU2 med vridbar skärm.
Är det någon som vet vem i Sverige som säljer dessa?. jag skulle gärna gå in och se dessa i verkligheten då det är en dyr investering (helst i närheten av Göteborg)

mvh
Göran
Den släpps inte till Sverige förrän första kvartalet 2020 enligt källor.. Synd att priset blir så fel bara.. €1700 och priset i Sverige hamnar runt 19.000:-..

Förhandsboka på Billjud - Köp billjud online hos dBAkuten.se
 
W

Weckman

Guest
Och att du nu kan lägga in husbilar i olika viktklasser och längd.. Men blir även samma i föregående modell efter en uppdatering..
 

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
OK, det är OK att vänta till våren men skulle gärna vilja se denna eller föregående produkt i en fysisk butik innnan en så dyr investering.
idag sitter det en Zenec E-3726 i bilen och den har jag inte mycket gott att säga, bl.a är pekskärmen väldigt svåranvänd.
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Hej

den er på lager hos alpine i danmark, pris i DDKR 14.995kr jeg mangler svar hvorledes bakkamera skal monteres, da min origanle Fiat radio har et spicial stik
 
Toppen