• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Navigera med Zenec - Hur bra är IGO Navigation

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har precis installerat en Zenec Z-E3776 i husbilen.

Nu undrar jag om någon har installerat IGO Navigation i Zenecen och kan delge sina erfarenheter av hur IGO fungerar?

Undrar Kjell
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag har den tidigare modellen 3766 med navigation. Det är inte så man slår voltar av lycka - det funkar, men sen beror det på vad du jämför med. Jag har en Volvo med Google Maps - den är nått helt annat som dessutom uppdaterar sig själv - jag har en BMW professional som också är bra, men från 2020 och måste uppdateras via dator och USB stick - senare OTA. Dessa två är klart bättre än Zenec med inbyggd navigation.
Det jag framförallt ville ha var möjligheten att ställa in mått och vikt i husbilen Vilket du kan i Zenec navigationsprogramvara. Freeontour appen till Zenec är riktigt bra och då måste du nog ha navigationsprogramvaran. Trafikinformation är ju endast TMC eller TPEG och inte realtid på samma sätt som i personbilarna - och frågan är vad som är viktigt - att behöva vända därför bron är för låg eller ha koll på trafiken i realtid för att köra en annan väg med risk att den föreslagna omväg innehåller en för låg bro.
Portalen för uppdatering - Naviextras - är likaledes så där, men det funkar - det kan vara bra att skriva ner en step-by-step lista eftersom det inte är så ofta man är inne på Naviextras. Naviextras kan endast uppdatera via PC - jag har en gammal laptop som i princip enbart är kvar för Naviextras.
Det går att lägga till HBK’s ställplatse, men där tycker jag det är enklare att ta det i mobilen eller Park 4 Night och för det sista köra Apple car play Till Zenec.
Slutligen är alternativen via telefonen beroende av uppkoppling och då uppkommer frågan i vilka länder du kommer att köra och vad det innebär.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tack för bra information.

Visst är det märkligt att man måste uppdatera via PC och inte via OTA då den möjligheten finns inbyggd i Zenecen.

Du får gärna förklara det här med uppkopplingen av telefonen. Räknar i första hand med att köra i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Förstår nog inte riktigt din fråga. Har Google Maps och Waze som speglade appar från telefonen. Vad skulle jag kunna göra med Google Play?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Förstår nog inte riktigt din fråga. Har Google Maps och Waze som speglade appar från telefonen. Vad skulle jag kunna göra med Google Play?
Du laddar ner appar från google play direkt till din Android bilstereo. Motsvarande i Mac världen heter ju app store som du laddar ner till iphone/ipad. Jag har en Android bilstereo som jag laddar ner appar som tex Copilot, TPMS, Odb2, Skanbatt, Votronic
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är verkligen stenålder att man måste ha en uppkopplad PC/notebook samt ett SD-kort för att uppdatera enheten, rätta mej om jag fattat fel.

I övrigt borde det funka som andra Android enheter, med Google play m.m. finns ju massvis med navigationsappar
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Du laddar ner appar från google play direkt till din Android bilstereo. Motsvarande i Mac världen heter ju app store som du laddar ner till iphone/ipad. Jag har en Android bilstereo som jag laddar ner appar som tex Copilot, TPMS, Odb2, Skanbatt, Votronic
Nu använder ju jag IOS och inte Android. Det är säkert så att det är olika appar som speglas beroende på vilken plattform man har.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det är verkligen stenålder att man måste ha en uppkopplad PC/notebook samt ett SD-kort för att uppdatera enheten, rätta mej om jag fattat fel.

I övrigt borde det funka som andra Android enheter, med Google play m.m. finns ju massvis med navigationsappar
Tycker du har helt rätt eftersom möjligheten till OTA verkar finnas i den Zenec som jag har.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Du får bläddra bland apparna i Zenec och titta efter denna appen. Om du hittar den så tryck på den. Då vill den att du skapar ett konto på Google play. När du väl gjort detta så loggar du in och hittar tusentals appar du kan ladda ner. Precis samma sak som du gör i app store. Apparna som finns i app store finns även i google play fast till Android
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ligger den under ”Android Auto”? I så fall har jag nog inte tillgång till den. Android Auto är nedtonad i motsats till Apple CarPlay. Antar att det beror på att jag kör Apple. Se bild

IMG_6253.jpeg

Får ju inte heller upp Appstore som är IOS motsvarighet till Google Play.

Du få nog förklara ännu utförligare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Android = Google
Det enda du behöver din iPhone till är väl att dela ut en internetuppkoppling.
Det borde redan finnas de vanliga Google-apparna installerade på den.
Du borde hitta Google Play-appen under alla program om du har svensk text.
Utan den appen blir det svårt att ladda ner appar.
Svårt att beskriva utan manual, jag kan inte zenec, tyvärr.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Såvitt jag förstår, efter att ha snabbläst manualen och lite googlande, använder Zenec en helt eget version av operativsystem. Att leta efter Google Play torde därför vara meningslöst. Dock kan man spegla mobilen (Android/iOS).

Pålle
 

Bilagor

  • 2020-09-24_z-e3766_device-user-manual_web_en_rev-f.pdf
    19,9 MB · Visningar: 21
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Såvitt jag förstår, efter att ha snabbläst manualen och lite googlande, använder Zenec en helt eget version av operativsystem. Att leta efter Google Play torde därför vara meningslöst. Dock kan man spegla mobilen (Android/iOS).

Pålle
Då har vi kommit till samma slutsats att det bara går att spegla innehållet i mobilen. Men om det finns andra möjligheter, som inte framgår av manualen, så är det ju bara att tacka och ta emot.
 
Toppen