• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigation på IOS

Hansan

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
25895
Medlemskap
2023
Nu har vi testat CoPilot, iGO och Sygic på en ny Ipad, alla har stora problem att följa vår färd och får förr eller senare spel... Men Google Maps och Kartor (IOS app) fungerar bra! Vad är det med programmen och/eller IOS?
Sen att CoPilot och iGO gör mycket märkliga vägval är en annan fråga. Verkar som att kartmaterialet från Tomtom är bättre, det som Kartor använder? Kommentarer på detta?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag kör CoPilot och ibland IGO och känner inte riktigt igen problemen med vägval och ryckighet. Du kan justera hastigheter under fordonsprofilen så att den föredrar större vägar. Har du SIM kort i iPad?
 

Hansan

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
25895
Medlemskap
2023
Ja, sim-kort finns. Men ska det ha betydelse för att gpsen laggar? Ska testa att blåtandsansluta en lös gps till Ipaden och se om det löser problemen.
Ang vägval är det snarast mindre vägar, vägnummer 600 och uppåt, som jag vill ska väljas. Det sker i Kartor och i Google Maps.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En förutsättning är att det finns plats för simkort i ipaden eftersom det är bara den som är utrustad med GPS.
En ständigt återkommande fråga här på forumet sedan flera år.
 

Hansan

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
25895
Medlemskap
2023
Som sagt så funkar Kartor och Google Maps bra. Så gps finns på Ipaden. De krånglande navigationsapparna hittar positionen när bilen står still. Problemen börjar oftast efter några km färd, ibland efter några mil. Förr eller senare dock.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har helt gått över till Google maps för navigationen i Ios. Allt blir så mycket enklare att hitta och allt fungerar bättre.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Rätta mig om jag har fel !Är det inte så att även om man inte har sim-kort så kan man navigera ett litet område det som är synlig när man ställer in navigatios mål ?Jag navigerar sjkälv med TomTom appen och har aldrig några problem och har sim-kort
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Som sagt så funkar Kartor och Google Maps bra. Så gps finns på Ipaden. De krånglande navigationsapparna hittar positionen när bilen står still. Problemen börjar oftast efter några km färd, ibland efter några mil. Förr eller senare dock.
Har du startat om enheten?
Ibland kan det hjälpa förutsatt att du har plats för simkort. Annars finns ingen inbyggd GPS.
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Jag använder Google Maps, kanske mest för att det är smidigt att kunna hantera sina platser både från paddan, datorn och telefonen.

Sen kombinerar jag med inbygda navigationen i bilen. Inte för att den är särskilt brs eller smidig, Zetec, men ljudet går ut i bilens högtalare och hörs bra :) Kanske går att bluetoothkoppla paddan men jag har inte orkat. ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er det mulig at det er forskjell om appen leser gps porten selv eller gjennom lokasjon tjenesten i OS? Fordelen ved å gå direkte er at en kan bruke antall satellitter for å vurdere hvor nøyaktig data er. Fordelen ved å benytte lokasjon tjenesten er at en da får raskere svar og data basert på A-GPS og triangulering. Er nesten sikker på at Google Maps benytter lokasjon tjenesten.
 
F

F.d. 53814

Guest
Ett tips jag plockade upp i ett annat forum för att optimera sin online-navigation är att starta Waze utan att skapa en rutt och sedan starta ruttguidningen i Google Maps. Då får man snabb uppdatering av läget längs rutten men Maps bättre kartunderlag.
Jag har inte testat detta på min iPad ännu men i min Androidmobil går det utmärkt.
 

Hansan

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
25895
Medlemskap
2023
Har, igen, kollat igenom inställningarna för platstjänsten i IOS. Alla apparna har lika sånär som att i Google Maps inställningar har jag tre val: Aldrig, När appen används, Alltid. Vad är skillnaden mellan de två sista? Varför skulle man vilja ha platstjänsten på när appen inte används? Jag har valt "När appen används på samtliga program (Kartor, Google Maps, CoPilot, iGO och Sygic).
I den inbyggda navigationen i vår Subaru fungerar det utan problem, så man vill ha det på likande sätt även i husbilen. Blir väl att använda Kartor eller Google Maps. Då får jag dessutom vettiga vägförslag.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Varför skulle man vilja ha platstjänsten på när appen inte används?
Det brukar ta lite tid för GPS att hitta satelliter och få till skaplig noggranhet. Men det spelar ju inte så stor roll om man ska välja väg, köra ut från P osv, då hinns uppstarten med utan problem.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag använder Google Maps, kanske mest för att det är smidigt att kunna hantera sina platser både från paddan, datorn och telefonen.

Sen kombinerar jag med inbygda navigationen i bilen. Inte för att den är särskilt brs eller smidig, Zetec, men ljudet går ut i bilens högtalare och hörs bra :) Kanske går att bluetoothkoppla paddan men jag har inte orkat. ;)
Problemet med Google Maps är att den inte funkar med dålig täckning eller utan uppkoppling. Bättre med en riktig navigeringsapp med nedladdade kartor som dessutom har fler inställningar och ruttval.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det brukar ta lite tid för GPS att hitta satelliter och få till skaplig noggranhet. Men det spelar ju inte så stor roll om man ska välja väg, köra ut från P osv, då hinns uppstarten med utan problem.
Med en mobil eller platta och navigeringsapp hittas satelliterna momentant, alltså blixtsnabbt. En gammaldags GPS måste ha fri sikt till satelliterna!
 
F

F.d. 53814

Guest
Problemet med Google Maps är att den inte funkar med dålig täckning eller utan uppkoppling. Bättre med en riktig navigeringsapp med nedladdade kartor som dessutom har fler inställningar och ruttval.

Ladda ned områden och navigera offline - Android - Maps Hjälp

"
Ladda ned områden och navigera offline
Om du ska åka till en plats där internet är långsamt, mobildata är dyrt eller du inte kan koppla upp dig alls kan du spara områden från Google Maps på din mobil eller surfplatta och använda dem offline."
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Toppen