• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

navfree - gratis navigeringsapp

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: navfree - gratis navigeringsapp

Kvaliteten på kartgrunnlaget kan lett kontrolleres på OpenStreetMap som viser dagens situasjon på rådata til kartene. Problemet jeg ser med navfree er at de bruker ikke osm filene direkte, men omkoder de for nedlastning - dette forsinker oppdateringen. Det finnes andre navigasjons-apper for Android og iPxxxx som benytter osm direkte, jeg har testet et par på Android - de funker så godt som de kan med den variable kvaliteten på kartgrunnlaget. Navfree kan jeg ikke teste i Australia - kartene er ikke konvertert ennå.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Den finns på App Store, Navfree GPS Live Australia & New Zealand och kommer inom ett halvår även till Android.

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Gränssnittet för Navfree liknar väldigt mycket gränssnittet som används i Navimii GPS Live som finns till iPhone för 38 SEK. Gick in och kollade och det är samma företag som står bakom.

Blev klart besviken på 38 kr-varianten då den saknade gator i mitt närområde som funnits i 4-5 år. Man kan kanske inte begära för mycket för 38 kr (eller om den är gratis) men om det skall vara användbart bör man nog förvänta sig bättre uppdatering än så.
Återstår att se vad Navfree går för på den punkten.

Intressant var också att jag påpekade bristen till AppStore och fick pengarna tillbaka.

I

Ice-Man

Guest

Tyvärr Iceman, i detta fallet är den nog en tankemiss från utvecklaren. Han sitter nog i Indien där de inte har så stora kunskaper om de nordiska länderna och dess gränser.

För övrigt anser jag efter att ha provat att även denna app flyter på bättre i iOS!

Så du tror att kartorna kommer att bli gratis även till iPhone? Eller vad menar du med tankemiss? Att man får söka i fel land?
Jag opponerar mig dock mestadels mot att kartorna kostar till iPhone när de är gratis i Android. Fast jag väljer nu att se det från den positiva sidan att folk kanske får upp ögonen för det och väljer det enda rätta alternativet Android :)
Damn, jag borde få betalt av Google :)

F

F.d. 50209

Guest

Laddade ner appen till min iPad, men bor i Skåne. Sökte först på en adress i Ängelholm som inte gick att göra och försökte då med Stockholm, men det gick inte eftersom den inte hittade min position. Skåne finns alltså inte i Sverige? Jag som trodde att jag bodde i gamla Svedala :(

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Så du tror att kartorna kommer att bli gratis även till iPhone? Eller vad menar du med tankemiss? Att man får söka i fel land?

Tankemissen är att utvecklaren har anslutit Skåne till Danmark, det kanske för många är ett önsketänkande?

Kartorna till iPhone är gratis men man måste ha en app till varje karta.

I

Ice-Man

Guest

Tankemissen är att utvecklaren har anslutit Skåne till Danmark, det kanske för många är ett önsketänkande?

Kartorna till iPhone är gratis men man måste ha en app till varje karta.

För min del fick de gärna kapa av Skåne från Sverige o bogsera ner oss någonstans mellan kanarieöarna och kap Verde eller så där klimatet är mer gästvänligt :)

Har då aldrig sett någon navigationsapp som fungerar på det sättet, brukar ju vara huvudappen som laddar ner kartmaterialet. Många appar blir det om man ska köra genom Europa t.ex. Jaja, blir väl svårare att ta betalt annars...

Hur som helst så verkar kartorna fungera bra (och helt gratis) om man har valt en Androidtelefon :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hur som helst så verkar kartorna fungera bra (och helt gratis) om man har valt en Androidtelefon :)

Sanningen är nog den att appen är lika dålig på Android eller iOS pga att sökfunktionen på adresser inte funkar. Endast sökningen på Google fungerar men eftersom den kräver uppkoppling bör den inte användas utomlands.

Om tillverkaren rättar till sökningen och placerar Skåne i Sverige har appen stor potential. Det är vi användare som får kartmaterialet att växa.

Toppen