• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

navfree - gratis navigeringsapp

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Navfree är som namnet antyder en gratis navigeringsapp för iPhone/iPad.
Den finns för de flesta länder och kan användas separat inom varje land.
Vill man ha flera länders karta i samma app kostar varje extra karta 22 kr.
OpenStreetMap står för kartorna och appen kan användas offline.

Tyvärr fungerade inte sökning på adress men är säkert en bugg som inom kort kommer att åtgärdas.
Googles sökning fungerar.

Nedan skärmdumpar från iPhone:
photo-790873.jpg
photo-792661.jpg
photo-795486.jpg
photo-796575.jpg
photo-792179.jpg
photo-794985.jpg
photo-794417.jpg

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: navfree - gratis navigeringsapp

Litt merkelig, til Navigator 10 Free for PC som også benytter Open Street Maps (OSM)så er alle verdens kart også gratis. OSM er community genererte kart som alle kan (og bør) hjelpe til med oppdateringer og rettelser.

F

F.d. 25168

Guest

Versionen til Android er kart gratis :):)

Undrar hvorfor dom kostar i Apple version !!!!!! Money makes the world go around.

SC20120207-060136.jpg

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Som jag skrev i inlägget är den gratis till iPhone också. Det är endast om man vill samla kartorna i samma app som de kostar extra.

Tyvärr verkar Androidappen också ha buggar i sökfunktionen.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

I iPhone/iPad måste man av någon anledning ladda ned appen för de olika länderna om man vill ha den gratis vilket man slipper i Android.

Sökfunktionen på adress funkar varken i iPad eller Android, däremot går det att söka adresser m.m. i "Google sökning". Detta innebär tyvärr att man inte kan söka offline med appen. Sökning på kontakter finns inte i Android och funkar bara ibland i iPad.

PS! Tydligen måste man även i adressökningen ha uppkoppling vilket gör att appen är olämplig utomlands. Man kan förstås lägga in alla resmål i förväg och spara som favoriter. Alternativt söka upp WiFi-hotspots utomlands.

Om dessa allvarliga buggar fixas till blir appen ett allvarligt hot mot etablerade navigeringsappar.

Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Anders.

Jag laddade ner den här appen i sv version igår och testade den en hel del, men blev inte nöjd, tror att jag sökte på minst 20 olika adresser, men försökte även hitta de inbyggda poisen, allt utan någon större framgång.

Det är lite synd för annars är uppbyggnaden snygg.

Den är numera avinstallerad.

//Tommy

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Anders.
Jag laddade ner den här appen i sv version igår och testade den en hel del, men blev inte nöjd, tror att jag sökte på minst 20 olika adresser, men försökte även hitta de inbyggda poisen, allt utan någon större framgång.

Det är lite synd för annars är uppbyggnaden snygg.

Den är numera avinstallerad. //Tommy

Det går att söka på adresser i Googles sökning. Då funkar den!

Jag tror att appen har stor potential!

photo-799218.jpg
photo-796676.jpg
photo-791801.jpg

Senast ändrad:

myrorna

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2025

Provade också ladda ner den, men ingenting funkade. Kanske fel av mej, men hittade inte ens en karta? Jo förresten, en blå skuggbild utan vägar, talade t.o.m om att den inte kunde nav. Pga. Avsaknad av vägar??

Numera raderad App!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Provade också ladda ner den, men ingenting funkade. Kanske fel av mej, men hittade inte ens en karta? Jo förresten, en blå skuggbild utan vägar, talade t.o.m om att den inte kunde nav. Pga. Avsaknad av vägar??

Numera raderad App!

Om du använder Android måste du också ladda ned kartan till resp. land, annars ser du bara markören utan karta. Använder du iPhone/iPad laddas resp lands karta ned samtidigt som appen.

myrorna

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2025

Laddade ner den svenska appen till iPad. Stod i uppgradering att kartan var installerad, men jag kunde i alla fall inte hitta den?
Från dina bilder i första inlägget kände jag bara igen den första.
Såg bara markören utan karta!

B

Byggare Bob

Guest

Har laddat ner appen till min iPad men på kartan ser det ut som om hela skåne är ödemark. Alla vägar slutar vi smålandsgrnsen. Kanske man räknar Skåne till Danmark?:msn_laugh:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Har laddat ner appen till min iPad men på kartan ser det ut som om hela skåne är ödemark. Alla vägar slutar vi smålandsgrnsen. Kanske man räknar Skåne till Danmark?:msn_laugh:

Ja jäklar, eftersom kartorna till OpenStreetMap genereras av användarna har skåningarna tydligen inte börjat använda den ännu.

I

Ice-Man

Guest

Jah-app, där ser man, ännu ett argument att avstå iPhone. :)
Det visar ju sig från sin allra värsta sida i detta fallet där kartorna kostar 22 spänn styck till iPhone medan de är gratis till Android. Jag antar att folk så småningom kommer att inse att det inte är en bättre produkt för att den kostar mer...

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Du hade rätt Skåne finns med under Danmark!

Kanske har man studerat kartan från före 1658?

I

Ice-Man

Guest

Ser bra ut i Android i alla fall....
Man måste kanske i Appleprodukter köpa kartvisning separat efter att man köpt själva kartmaterialet. Sedan får man nog betala extra för navigering per kilometer och vill man ha röstnavigering så lär man nog få betala extra för det med. Sedan tillkommer krascheliminering (så att appen håller sig igång). Sökfunktion kommer som betaltjänst :)

Nä, nu får jag lägga av, men roligt var det när det är så påtagligt att det som är gratis plötsligt för vissa ska kosta...

perskoglund

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023

Nordligaste Sverige saknas också. E4 slutar strax norr om Umeå och E45 slutar i Gällivare.
Hälsningar
Per

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jah-app, där ser man, ännu ett argument att avstå iPhone. :)
Det visar ju sig från sin allra värsta sida i detta fallet där kartorna kostar 22 spänn styck till iPhone medan de är gratis till Android. Jag antar att folk så småningom kommer att inse att det inte är en bättre produkt för att den kostar mer...

Tyvärr Iceman, i detta fallet är den nog en tankemiss från utvecklaren. Han sitter nog i Indien där de inte har så stora kunskaper om de nordiska länderna och dess gränser.

För övrigt anser jag efter att ha provat att även denna app flyter på bättre i iOS!

Toppen