• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Naturreservat

F

F.d. 25267

Guest
Sv: Naturreservat

Till montreal

Det är din tolkning. Som jag skrev så tror jag att de flesta hemgjorda skyltarna fastnar i tratten och ALDRIG vinner laga kraft. Då har vi väl vunnit mycket. Eller hur. Men du har säkert en bättre lösning. Eller är det bra som det är tycker du
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Så ska vi möta djungeln av hemgjorda skyltar och regler. Om de fick en massa anmälningar på sig skulle detta snart vara borta. Enbart skyltar och regler som har stöd i svensk lag gäller. Det är väl ganska självklart egentligen. Vi vill väl inte ha vilda västern där var och en skriver sina egna lagar.
Jo men visst! Men vem har lust, ork, kraft eller energi? Inte jag i alla fall!!
En överkryssat husbil på någons privatmark skall jag självklart respektera. Men att Länsstyrelsen vid ett naturreservat sätter upp skylten ”Förbjudet att övernatta i fordon” (den finns bl.a. på parkeringen vid naturreservatet som jag bor granne med) eller liknande, det struntar jag högaktningsfullt i! Det är alla skattebetalarnas besöksparkering, även min! Och betänk att jag kanske sover på dagen och fiskar på natten i naturreservatet.
Camping förbjuden skylten i inlägg 1 och 30 har ingen som helst juridisk giltighet annat än tilläggstexten ”Camping förbjuden”. Förbudsskyltar skall hålla ett visst mått det gör inte dessa miniatyrer, i domstol kommer ett eventuellt parkeringsärende att falla pladask på storleken och utseende.
Men vad skylten vill förmedla egentligen, är att Länsstyrelsen inte vill att allmänheten skall använda parkeringen som campingplats, inte heller camping med husbil.
En parkerat husbil däremot är inget hinder!
Tolkar man skyltar så som de är avsedda är det väl inte så svårt att förstå och följa uppmaningen? Det är en parkeringsplats, ingen campingplats! Alltså ingen markis, klossar, trappor m.m. Vill man sitta i en stol på utsidan finns det säkert tillräckligt med gräsytor utanför parkeringen. Vad är problemet?
Att myndigheter skulle ändra skyltningen eller sätta upp höjdhinder, håller jag för fullständigt osannolikt. Så säger n.l. alla som är undvikande för myndighetsmissbruk.
Då försämras tillgängligheten till det skattefinansierade naturreservatet och det är inte syftet med reservaten. Dessutom är en sådan demokratisk process mycket lång och full av hinder, protester och överklaganden.
I mitt tycke så inbillar sig många husbilsägare i onödan att de är oönskade, ofta beroende på att de gör egna, felaktiga tolkningar.
Lev väl!
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Så om vi ignorerar dagens skyltning kan vi inom 1-2 år förvänta oss att det finns lagliga skyltar troligen på alla parkeringar till naturreservat? Vad har vi då vunnit?
Vem ignorerar vilken skyltning?
Tråden startade med en "Förbjuden Camping"-skylt. Självklart att man inte skall campa på en parkering! Det är ju en Parkering! Även för PBII.
Julian
 
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Naturreservat

Så om vi ignorerar dagens skyltning kan vi inom 1-2 år förvänta oss att det finns lagliga skyltar troligen på alla parkeringar till naturreservat? Vad har vi då vunnit? :wideeyed:
Om det skulle bli förbjudet att parkera med husbil på reservatens parkering skulle det betyda att staten gör skillnad på folk och folk vilket är skyddat i grundlagen. Det vi pratar om är väl parkering inte camping. Förbjuden parkering för vissa typer av fordon på statligt ägd mark där parkering är iordningställd får bara göras om man kan bevisa särskild skada av just den typen av fordon och då blir det ett förbud på just den platsen. Som tidigare sagts så är det skattebetalarna som finansierat både reservat och parkeringar, skattebetalare är vi ju allihop.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Den här tråden visar tydligt varför vi möts av flera och mera svårigheter att övernatta i våra husbilar där vi villa göra detta. En del kräver att allt skall vara helt enligt lagens bokstav och väljer att provosera allt och alla som inte lever upp till det kravet. Andra bryr sig bara om de "förbud" som de gillar och finner motiverade. Allt detta leder till att vi får mera problem. Att försöka hitta kryphål och formaliafel och sedan hävda "sin rätt" leder till mera problem samt hat mot husbilar.
Om jag kommer till ett nytt ställe där jag vill stanna och samtidigt ser en skylt som visar att jag inte är välkommen på den platsen så kör jag vidare om jag inte tvingas stanna av någon orsak som jag inte råder över. Att skyltningen kanske inte fyller alla formella krav ser jag inte som huvudsaken utan det faktum att det finns någon med så stark orsak och lokal bindning till platsen och att denna någon inte vill ha mig där. Allt provosera genom att stanna där eskalerar bara frågan till en ny högre nivå. Det som då händer är att vi möts av div hinder såsom höjdbommar mm samt slutsatsen att husbilsåkare inte är läskunninga eller skiter i allt dom inte gillar. Jag gillar frihet och att kunna stanna var jag vill men att starta dispyter och småkrig med markägare tror jag leder till att vi förlorar vår frihet mer och mer. En positiv dialog med välkomnande skyltar är vad jag hoppas på.:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Naturreservat

Den här tråden visar tydligt varför vi möts av flera och mera svårigheter att övernatta i våra husbilar där vi villa göra detta. En del kräver att allt skall vara helt enligt lagens bokstav och väljer att provosera allt och alla som inte lever upp till det kravet. Andra bryr sig bara om de "förbud" som de gillar och finner motiverade. Allt detta leder till att vi får mera problem. Att försöka hitta kryphål och formaliafel och sedan hävda "sin rätt" leder till mera problem samt hat mot husbilar.
Om jag kommer till ett nytt ställe där jag vill stanna och samtidigt ser en skylt som visar att jag inte är välkommen på den platsen så kör jag vidare om jag inte tvingas stanna av någon orsak som jag inte råder över. Att skyltningen kanske inte fyller alla formella krav ser jag inte som huvudsaken utan det faktum att det finns någon med så stark orsak och lokal bindning till platsen och att denna någon inte vill ha mig där. Allt provosera genom att stanna där eskalerar bara frågan till en ny högre nivå. Det som då händer är att vi möts av div hinder såsom höjdbommar mm samt slutsatsen att husbilsåkare inte är läskunninga eller skiter i allt dom inte gillar. Jag gillar frihet och att kunna stanna var jag vill men att starta dispyter och småkrig med markägare tror jag leder till att vi förlorar vår frihet mer och mer. En positiv dialog med välkomnande skyltar är vad jag hoppas på.:)
Om vi ska följa alla förbud kan man ju undra vad man ska ha lagar till? Kan man kanske se det som så också att om man följer alla hemmagjorda förbud för att man inte är "önskvärd" så kommer vårt utrymme att minska betydligt på grund av andra människors godtycke, kan bli knöligt att bli slussad mellan ställpaltser i städer hela semestern, för det som gäller den ena gäller även den andra och jag vet att det finns många som gärna ser förbud mot just husbilar lite varstans och var dras gränsen? Är en folkvagnsbuss med säten en bil? men går det att bädda i den, är det då en husbil? Om jag övernattar i min Volvo är det då en husbil? Eller ska jag gå på förbudsskylten och tro att det är ok med folkvagnsbuss men inte husbil? Jag tror fortfarande att förbuden (hemmagjorda eller inte) handlar om camping det är en väldigt skillnad på övernattning och camping. Jag kanske sticker ut hakan när jag säjer att jag tror att förbuden blir fler om inte någon ifrågasätter dem, och det är väl bara bra om vi får tydliga lagar och regler om vad som gäller överallt.
Jag vet folk som hatar allemansrätten i stort men det hjälper ju inte den finns ju där i lagen sen kan den som vill sätta upp skyltar hur mycket den orkar, allemansrätten gäller i alla fall. Hur skulle det gå med den om egengjorda förbudsskyltar skulle gälla, var skulle någon kunna utnyttja allemansrätten i så fall?
PS jag vet att allemansrätten inte gäller husbilar, det var ett exempel på det här med egna förbud kontra lagen
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Om vi ska följa alla förbud kan man ju undra vad man ska ha lagar till? Kan man kanske se det som så också att om man följer alla hemmagjorda förbud för att man inte är "önskvärd" så kommer vårt utrymme att minska betydligt på grund av andra människors godtycke, kan bli knöligt att bli slussad mellan ställpaltser i städer hela semestern, för det som gäller den ena gäller även den andra och jag vet att det finns många som gärna ser förbud mot just husbilar lite varstans och var dras gränsen? Är en folkvagnsbuss med säten en bil? men går det att bädda i den, är det då en husbil? Om jag övernattar i min Volvo är det då en husbil? Eller ska jag gå på förbudsskylten och tro att det är ok med folkvagnsbuss men inte husbil? Jag tror fortfarande att förbuden (hemmagjorda eller inte) handlar om camping det är en väldigt skillnad på övernattning och camping. Jag kanske sticker ut hakan när jag säjer att jag tror att förbuden blir fler om inte någon ifrågasätter dem, och det är väl bara bra om vi får tydliga lagar och regler om vad som gäller överallt.
Jag vet folk som hatar allemansrätten i stort men det hjälper ju inte den finns ju där i lagen sen kan den som vill sätta upp skyltar hur mycket den orkar, allemansrätten gäller i alla fall. Hur skulle det gå med den om egengjorda förbudsskyltar skulle gälla, var skulle någon kunna utnyttja allemansrätten i så fall?
PS jag vet att allemansrätten inte gäller husbilar, det var ett exempel på det här med egna förbud kontra lagen


Detta är ett tydligt exempel på det paragrafrytteri som jag skriver om. Allt skall vara "rätt" annars gäller det inte mig. Med den synen sitter vi snart fast på välskyltade camping allihopa. Använd förnuftet i stället och provosera inte fram mera elände.
Att starta småkrig med de som sätter upp skyltar är bara dumt och skadar oss:mad:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.768
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Naturreservat

Vi vet väl egentligen alla vad det här beror på? Vissa husbilsägare om ställer sig varsomhelst, breder ut sig över flera parkeringsrutor, vevar ut markiser, ställer ut trädgårdsmöbler, vindskydd, kompostgaller m.m. Parkerar tvärs över 3-4 parkeringsrutor, ställer sig i vagnborg och dukar emellan bilarna så att andra inte kommer åt. Även om det finns plats till övriga besökande, så retar det dessa. Sedan stannar de kanske i flera dagar, så att det börjar likna en camping. När sedan dessa husbilar lämnar platsen är kanske soptunnan full till brädden, en stinkande fläck där gråvattnet tömdes finns, kanske har man också tömt sin toakasett i bajamajan. Tyvärr, dessa husbilsägare håller på att förstöra hela ide'n med husbil, att man kan stanna lite var som helst för en natt och bara njuta, sedan köra vidare för att göra nya upplevelser. Jag tror vi har mycket mera att vinna på om vi kan få ordning på detta, än på att ständigt "provtrycka" systemet som någon här uttryckte det.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Vi vet väl egentligen alla vad det här beror på? Vissa husbilsägare om ställer sig varsomhelst, breder ut sig över flera parkeringsrutor, vevar ut markiser, ställer ut trädgårdsmöbler, vindskydd, kompostgaller m.m. Parkerar tvärs över 3-4 parkeringsrutor, ställer sig i vagnborg och dukar emellan bilarna så att andra inte kommer åt. Även om det finns plats till övriga besökande, så retar det dessa. Sedan stannar de kanske i flera dagar, så att det börjar likna en camping. När sedan dessa husbilar lämnar platsen är kanske soptunnan full till brädden, en stinkande fläck där gråvattnet tömdes finns, kanske har man också tömt sin toakasett i bajamajan. Tyvärr, dessa husbilsägare håller på att förstöra hela ide'n med husbil, att man kan stanna lite var som helst för en natt och bara njuta, sedan köra vidare för att göra nya upplevelser. Jag tror vi har mycket mera att vinna på om vi kan få ordning på detta, än på att ständigt "provtrycka" systemet som någon här uttryckte det.

Mycket kloka ord! Har själv sett prov på detta exempelvis på ställplatsen vid apelviken dit det är i princip omöjligt att komma en fredag. Det finns långliggare som markerar platser åt varandra med stort mellanrum, möbler ute mm. Om camping enbart förekom på campingplatserna, att vi inte provoserade lokalbefolkningen samt att vi allmänt skötte oss så kanske vår fria livsstil kan få fortsätta och få nya tillskyndare. kör vi som vi gör nu sitter vi snart på campingar för en femhundring per natt allihopa.
 
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Naturreservat

Detta är ett tydligt exempel på det paragrafrytteri som jag skriver om. Allt skall vara "rätt" annars gäller det inte mig. Med den synen sitter vi snart fast på välskyltade camping allihopa. Använd förnuftet i stället och provosera inte fram mera elände.
Att starta småkrig med de som sätter upp skyltar är bara dumt och skadar oss:mad:
Du har helt fel det var inte alls det jag menade men jag förstår att det verkligen är fritt fram med egna förbud var helst man tycker oavsett vem det gäller och skulle man av någon anledning bryta mot något förbud så är det detsamma som en krigsförklaring. Så återigen varför ska vi ha lagar, det är ju bättre att fråga gemene man vad som gäller. Jag tycker inte alls man ska tvinga sej in på platser som uppenbart är olämpliga men nu var det naturreservat och parkering det gäller och naturresevaten tillhör oss alla, så vem ska ha rätt att parkera och vem får inte. Jag tänker inte smyga omkring och be om ursäkt för att jag råkar ha en husbil, gör gärna det den som vill. Om förnuft är att smyga runt i buskarna och be om ursäkt för att man finns och aldrig ifrågasätta saker utan bara finna sej alla idiotier som finns, så kommer jag aldrig bli förnuftig.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Ja du Montreal,
Detta var ju en uppräkning av dom flesta PARKERINGSbrott man kan komma på, o jag håller fullständigt med om att detta beteende inte passar på en P plats.

Men "vi" som vill ha möjlighet att PARKERA på p-platser måste ju kunna få göra detta, förutsatt att man parkerar enl gällande P regler.

En p skylt som beskriver hu P är tillåten på en viss plats och en legitim campingförbudstavla borde kunna avstyra det som du har beskrivit, för Ingen kan väl annat än att hålla med om att din beskrivning är CAMPING o inte PARKERING.

Ordet camping, från engelskans camp dvs LÄGER.

Hejs
Claes 105
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Du har helt fel det var inte alls det jag menade men jag förstår att det verkligen är fritt fram med egna förbud var helst man tycker oavsett vem det gäller och skulle man av någon anledning bryta mot något förbud så är det detsamma som en krigsförklaring. Så återigen varför ska vi ha lagar, det är ju bättre att fråga gemene man vad som gäller. Jag tycker inte alls man ska tvinga sej in på platser som uppenbart är olämpliga men nu var det naturreservat och parkering det gäller och naturresevaten tillhör oss alla, så vem ska ha rätt att parkera och vem får inte. Jag tänker inte smyga omkring och be om ursäkt för att jag råkar ha en husbil, gör gärna det den som vill. Om förnuft är att smyga runt i buskarna och be om ursäkt för att man finns och aldrig ifrågasätta saker utan bara finna sej alla idiotier som finns, så kommer jag aldrig bli förnuftig.

Ja, fortsätt hålla på lagar och paragrafer det leder ju helt klart till samförstånd och att vi får behålla vår frihet. vi syns på campingarna framöver:mad:
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Naturreservat

Vi vet väl egentligen alla vad det här beror på? Vissa husbilsägare om ställer sig varsomhelst, breder ut sig över flera parkeringsrutor, vevar ut markiser, ställer ut trädgårdsmöbler, vindskydd, kompostgaller m.m. Parkerar tvärs över 3-4 parkeringsrutor, ställer sig i vagnborg och dukar emellan bilarna så att andra inte kommer åt. Även om det finns plats till övriga besökande, så retar det dessa. Sedan stannar de kanske i flera dagar, så att det börjar likna en camping. När sedan dessa husbilar lämnar platsen är kanske soptunnan full till brädden, en stinkande fläck där gråvattnet tömdes finns, kanske har man också tömt sin toakasett i bajamajan. Tyvärr, dessa husbilsägare håller på att förstöra hela ide'n med husbil, att man kan stanna lite var som helst för en natt och bara njuta, sedan köra vidare för att göra nya upplevelser. Jag tror vi har mycket mera att vinna på om vi kan få ordning på detta, än på att ständigt "provtrycka" systemet som någon här uttryckte det.

Bör läsas en gång till. Mycket pricksäkert. Det här stämmer tråkigt nog in med vad vi har upplevt i södra och västra delarna av Sverige.
Ser ut som en del använder ställplatser i sitt närområde som en helg-campingplats.
Kommit till ställen där det finns plats för fler, men occupationsmakten råder.
Har inte orkat gafflat utan åkt vidare...för vem vill stå bredvid.

Bosse
 
T

Teddi

Guest
Sv: Naturreservat

jag tror inte att vi med husbil har större privilegier än ett husvagnsekipage,,

varför inte dom nyttjar tillfället i samma omfattning förundras ja över,, kanske att dom tar för stor plats,,bil--släp,,vet ej,,

men att vi är betraktade som ett campande släkte får vi nog leva med,,

det kan ligga bilar i en vecka o ännu längre i smarholmen,,på en allmän badparkering,,inget gott betyg precis,,

själv har jag inget problem med detta,,utan ja lyssnar av omgivningen ock känner en ödmjukhet ,,flyttar på mej istället om så behövs,,:D
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Vi vet väl egentligen alla vad det här beror på? Vissa husbilsägare om ställer sig varsomhelst, breder ut sig över flera parkeringsrutor, vevar ut markiser, ställer ut trädgårdsmöbler, vindskydd, kompostgaller m.m. Parkerar tvärs över 3-4 parkeringsrutor, ställer sig i vagnborg och dukar emellan bilarna så att andra inte kommer åt. Även om det finns plats till övriga besökande, så retar det dessa. Sedan stannar de kanske i flera dagar, så att det börjar likna en camping. När sedan dessa husbilar lämnar platsen är kanske soptunnan full till brädden, en stinkande fläck där gråvattnet tömdes finns, kanske har man också tömt sin toakasett i bajamajan. Tyvärr, dessa husbilsägare håller på att förstöra hela ide'n med husbil, att man kan stanna lite var som helst för en natt och bara njuta, sedan köra vidare för att göra nya upplevelser. Jag tror vi har mycket mera att vinna på om vi kan få ordning på detta, än på att ständigt "provtrycka" systemet som någon här uttryckte det.

Men hallå! Detta handlar ju inte om parkering eller ens camping. Detta handlar parkeringsförseelser (beivras med avgifter) nedskräpning (böter) och kanske miljöbrott i någon omfattning. Allt skall beivras med lagliga medel som det finns gott om i svensk lagstiftning. Att lösa det hela med att försöka förbjuda övernattning i husbilar kan väl inte vara relevant. Som en liknelse så förbjuder man väl inte fotboll bara för att det förekommer fotbollshuliganism.

Jag tror att "husbilar har kommit för att stanna". Makthavare och branschen måste istället för att bara komma med nya förbud, ordna möjligheter för att utöva husbilsåkandet. Detta kan vara att ordna med ställplatser i tillräcklig omfattning, ordna med möjligheter till att bli av med sopor, grå- och svartvatten etc. Annars ökar riskerna för att ovannämnd scenarion uppstår. Samma fenomen uppträder i hela samhället. Ta återvinningsstationerna som ett exempel. Är behållarna fulla, ställer folk sina återvinningsprodukter; tidningar, flaskor, brukar etc. på sidan om, (och gör sig därmed skyldig till nedskräpning). Problemet finns där trots att beteendet är olagligt och den enda lösningar torde vara att tömma behållarna i tillräcklig utsträckning, annars kvarstår problemet.

Johan K.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Vi vet väl egentligen alla vad det här beror på?
Varför målar du så svart?
Även om jag också har sett en del av det du beskriver tillhör det väl ändå undantagen.
95% av husbilsfolket i Sverige sköter sig alldeles utmärkt, tycker jag!
Sverige skall ju bli Europas bästa husbilsland!
Det lär det knappast bli med svartsyn och förbud!
Trådens fråga/påstående finns i inlägg 1 och korrekt svar i inlägg 3. Sedan blir det väldigt "svart och brunt"
Julian
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Vad håller du dej till?

Jag håller mig till att stå där jag får, inte reta upp omgivningen, kör vidare om jag inte känner mig välkommen.
Detta har fungerat och gör så fortfarande. När jag campar flera dagar står jag på campingplats. När jag bara stannar så står jag på ställplats men där campar jag aldrig och står normalt en natt. Om det är tillåtet någon gång två.
Jag "provtrycker" aldrig systemet och skräpar inte ned. I sverige tömmer jag avfall toa mm på camping eller på vägverkets utmärkta rastplatser. Utomlands blir det mest bra ställplatser som ju nästan alltid har bra plats för tömmning mm. Att inte reta den inte husbilsåkande majoriteten ser jag som mycket viktigt och att fråga markägare om lov för stopp och nattparkering som självklart. Prova själv, det blir oftast ja som svar:)
 
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Naturreservat

Jag håller mig till att stå där jag får, inte reta upp omgivningen, kör vidare om jag inte känner mig välkommen.
Detta har fungerat och gör så fortfarande. När jag campar flera dagar står jag på campingplats. När jag bara stannar så står jag på ställplats men där campar jag aldrig och står normalt en natt. Om det är tillåtet någon gång två.
Jag "provtrycker" aldrig systemet och skräpar inte ned. I sverige tömmer jag avfall toa mm på camping eller på vägverkets utmärkta rastplatser. Utomlands blir det mest bra ställplatser som ju nästan alltid har bra plats för tömmning mm. Att inte reta den inte husbilsåkande majoriteten ser jag som mycket viktigt och att fråga markägare om lov för stopp och nattparkering som självklart. Prova själv, det blir oftast ja som svar:)
Och du tar för givet att jag gör tvärs emot utan att veta ett enda dugg. Undra på att det ser som det gör i världen. Men som med allt annat myntet har två sidor och värdet är det samma oavsett vilken sida som är uppåt. Egentligen tror jag vi är relativt överens fast med lite olika åsikter:)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Naturreservat

Och du tar för givet att jag gör tvärs emot utan att veta ett enda dugg. Undra på att det ser som det gör i världen. Men som med allt annat myntet har två sidor och värdet är det samma oavsett vilken sida som är uppåt. Egentligen tror jag vi är relativt överens fast med lite olika åsikter:)

Så är det säkert. Vi åker ju husbil ju:)
Trevliga resor i sommar.
 
Toppen