• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nationellt id-kort eller inte

Fjrdriver

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2024
Då var det dags att förnya passet.
Eftersom vi enbart kör i Europa tänkte jag att det borde räcka med ett nationellt id-kort.
Kan det vara någon nackdel att bara välja id-kort?
Skaffa passet sedan scannar du det via BankID och vips så har du även nationellt id oxå
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Skaffa passet sedan scannar du det via BankID och vips så har du även nationellt id oxå
Nja, att kalla BankID-id´t för Nationellt ID - det är nog att sträcka lite väl långt på gummibandet.

Det digitala ID-kort gäller inte som resehandling och går därför inte att använda som "ett pass" inom Schengen.

Det är relativt få ställen som accepterar det ens inrikes. Postnord accepterade snabbt som ID för att hämta paket.
Men inte rek, vad jag förstått. Och Systembolaget har väl precis sagt "ja" till det i kassan vid ålderskontroll.

Finansiell ID-Teknik (som ligger bakom BankID) väntar fortfarande på utlåtande om Polisen accepterar det som ID, för att de skall kunna kolla i databasen om man har körkort (om man blir stannad och glömt det fysiska hemma)
 
Senast ändrad:

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Nu har jag en fråga - kan app som Freja plus täcka alla identifieringsbehov?
Nej, det finns inga appar som ersätter pass ännu.

Och jag har inte sett någon bekräftelse från Polisen om att de accepterar de digitala ID-korteten från BankID eller Freja (för att tex göra en sökning om förarbehörigheter i Polisens databas).
Dessa appar/digitala sätt är mera ett komplement till de analoga identifieringsalternativen.

Undrar om man kan hämta paket till tex frun, om man har med sig hennes mobil med digitala ID-kortet i?
Skärmdump utgår jag ifrån att de inte accepterar.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Skaffa passet sedan scannar du det via BankID och vips så har du även nationellt id oxå
Nja, vad jag förstår, så ersätter det inte nationellt ID.
Däremot har jag läst någonstans om, att när man ska förnya sitt BankID, så kommer detta att efterfrågas.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Nu har jag besökt många länder under de senaste 40 åren, inom EU, i det geografiska Europa och utanför EU, såsom USA, Mexiko, Kanada, Israel, Ryssland osv.

Inom EU hade jag aldrig något pass, och före Schengenavtalet fanns det många gränskontroller. Det fanns dock aldrig någon skyldighet att visa upp ett pass inom EU:n under min tid.

För närvarande har jag ett identitetskort från skattemyndigheten för inrikes bruk och ett tyskt pass för utlandsresor. För tillfälle räcker det.
 

alemax

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
25869
Medlemskap
2025
Jag har aldrig haft ID-kort och det har funnits inga situationer där jag blivit ombedd att visa det. Vid resor har jag alltid använt pass.
Nu har jag en fråga - kan app som Freja plus täcka alla identifieringsbehov?
Nej eftersom freja, bankid inte visar vilket medborgarskap du har.
 
Toppen