• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nationellt id-kort eller inte

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Då var det dags att förnya passet.
Eftersom vi enbart kör i Europa tänkte jag att det borde räcka med ett nationellt id-kort.
Kan det vara någon nackdel att bara välja id-kort?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Enda gången jag behövt visa körkortet var när jag körde för fort i Tjeckien, men jag funderar på internationellt körkort om det ev blir Östeuropa (Serbien osv)
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vid oroligheter och terrordåd kan ett land öka kraven och införa passkrav. Hände mig en gång på väg till Frankrike. Som tur hade jag både nationellt id och pass med mig...
 
Senast ändrad:

thou

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2024
Det är ett antal år sedan nu, men enda gången vi behövde visa pass var när vi åkte tillbaka in i Sverige.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Rederiet är väl skyldiga att veta vilka som är ombord på båtarna?
Det är dom kanske, men jag är förvånad hur lite kontroll det är, du får en digitalbiljett, den scannas i avläsaren vid terminalen, allt är obemannat, det enda som kontrolleras verkar vara registreringsnumret på bilen , detta används för att sista bommen inne på terminalområdet skall öppnas.
Så vem som helst kan åka med utan någon personkontroll, tidigare fick man visa passet ibland, men numer är ofta allt automatiserat på många rederier.
 

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2024
När vi har bokat biljetter på längre rutt än en timme får man ju fylla i namnen på personerna i fordonet,sen kan man ju alltid ha folk bak i bilen om man nu vill smuggla.allternativet är ju att rederierna får kolla bak i alla fordon.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Nationella ID kortet ska gälla som pass inom Schengen. Men detta har inte alltid gått fram till de som kontrollerar handlingarna. För att spara ev. krångligheter så ha med både och eller enbart passet. Polisen i de baltiska länderna verkar acceptera enbart passet som en giltig ID-handling.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När vi har bokat biljetter på längre rutt än en timme får man ju fylla i namnen på personerna i fordonet,sen kan man ju alltid ha folk bak i bilen om man nu vill smuggla.allternativet är ju att rederierna får kolla bak i alla fordon.
Visst får man fylla i dessa papper med namn, men sedan finns ingen som verkligen kontrollerar om dessa personer finns med i bilen, jag tycker det är märkligt hur dålig kontrollen är.
Har åkt i 15 år runt i Europa, en gång blivit stoppad vid gränsen till Danmark, kontrollerade pass men tittade inte in i bilen.
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Nationellt ID-kort har funkat för mig i tre år. Ett 20-tal resor med Stena GBG-Kiel och ett 10-tal flygresor till Frankrike.
Har även ett pass som backup.
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Vad skulle egentligen nackdelen vara med pass förutom då storleken? Passet gäller ju i hela världen om man nu skulle få för sig att åka utanför Europa
Ser ingen nackdel med pass, förutom storleken.
För min del var det främst möjligheten att ha en backup inom Europa som gjorde att jag skaffade ID-kortet.
Med facit i hand så är ID-kortet alltid med i plånboken och därför lättare som primärt val vid identifieringsbehov.
Skulle jag däremot välja antingen eller så skulle det bli pass då det är internationellt.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Aktiverade IDkort på mitt mobila BankID för några veckor sedan,
men jag misstänker att det inte är riktigt likställt med det nationella ID-kortet ...ännu?

Jag köpte annars en fin plånbok för ett antal år tillbaka i Mantorp, tillverkad i äkta älgskinn.;)
Den ligger där som en annan antikvitet i byrålådan, helt oanvänd och det säger väl på ett ungefär,
att man har det mesta i mobilen nuförtiden.

Även några vikta och välpressade sedlar, finner man instoppat i det slitna mobilfodralet.
Kommer inte ens ihåg när jag använde cash i Sverige senast...?
Sist jag "hittade" några sparade och undanstoppade sedlar, hade de redan hunnit bli ogiltiga.
Tänk vad fort tiden rinner iväg....
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Jag har både pass och nationellt id-kort.
Största anledningen är att id-kortet går i plånboken/fodralet.
Är inte lika ömtåligt.
Samt att man har förhoppningsvis passet kvar om plånboken skulle få hjälp att komma på villovägar (läs bli stulen).

Har använt det istället för pass på flygresor utan problem (inom Schengen då).
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Då var det dags att förnya passet.
Eftersom vi enbart kör i Europa tänkte jag att det borde räcka med ett nationellt id-kort.
Kan det vara någon nackdel att bara välja id-kort?
Hej,
Pratade med en gränspolis för inte så länge sedan (bor i Sverige och jobbar dagligen i Danmark) och reglerna i Världen, EU och också inom Schengen är att det en krävs godkänd identifikationshandling för att passera en landsgräns. Dit räknas endast pass och nationellt ID-kort idag. Inte körkort.
Så den nordiska passunionen samt Schengens passunion betyder inte något för dem som inte har nationellt ID-kort. Då SKALL man ha sitt pass med sig vid korsning av landsgräns.
Så som svar på frågan så räcker det med det nationella ID-kortet så länge du stannar inom Schengen området.

Priset är detsamma för bägge. 400:-/styck. Så vi skaffade bägge.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Ser ingen nackdel med pass, förutom storleken.
För min del var det främst möjligheten att ha en backup inom Europa som gjorde att jag skaffade ID-kortet.
Med facit i hand så är ID-kortet alltid med i plånboken och därför lättare som primärt val vid identifieringsbehov.
Skulle jag däremot välja antingen eller så skulle det bli pass då det är internationellt.
Jag har aldrig haft ID-kort och det har funnits inga situationer där jag blivit ombedd att visa det. Vid resor har jag alltid använt pass.
Nu har jag en fråga - kan app som Freja plus täcka alla identifieringsbehov?
 
Toppen