• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

nackdel med sele i husbilen?

F

F.d. 53078

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Jag har letat och har inte kunnat hitta vem som homologerar dessa selen.
All säkerhet är homologerat Dragkrok, Elinstalation, värme, däck mm.mm.
Men vem är väl helt ointressant. Detta utförs av kvalifiserade ingenjörer.

Själv gör jag det med antenninstalationer. Dá gör man en massa beräkningar och använder endast godkänt material. Gör en rapport som man stämplar och skriver under. Denna skickas till myndigheterna. Och instalationen är homologiserad.

När det gäller hundar sá är bälternas uppgift till att se till att hundarna inte kan röra sig fritt i bilen och störa föraren eller pá annat sátt orsaka olyckor.

Homologeringen är endast en beräkning att hunden inte kan slita sig loss eller fungera som en projektil.

Det verkar inte som att hundens säkerhet är beräknad, sá det är upp till var och en att se till att sitt husjdur sitter bra och säkert fast

Att köra lugnt är ju alltid ba, men en krock beror oksá alltid pá den mötande trafiken.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Flatmates det verkar som att du vill att vi lyssnar på dig och bortser från tex statensprovninganstalt och liknande, men det är väl inte det du menar?
Din lösning verkar bra men vem har testat och godkänt den?

Lars

Ja, här är ännu en tråd som spårar snett med spydigheter och annat.

Eftersom Lars inte verkar ha läst mina inlägg ovan eller inte har förstått dem, så ber jag att få upprepa en del av vad jag sagt:

. . . . den bästa lösning jag kunnat finna . . . .

. . . . jag anser att vi uppfyller de föreskrifter som finns . . . .

. . . .jag vet naturligtvis inte hur den skulle fungera vid en krock . . . .

Jag har inte påstått att vår lösning skulle vara testad eller godkänd av någon!

Mina inlägg handlar om att jag

dels är undrande om andras påståenden om att de använder godkända selar resp efterfrågat vem som utfärdar sådana godkännanden och deras faktiska giltigheter,

dels inte anser sådan fastspänning av hundar vara någon bra lösning, i synnerhet inte för en större hund resp för två eller flera hundar i en husbil.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Denna uppges vara rejäl, krocktestad och godkänd av statens provningsanstalt mfl enligt bifogad länk... förutsatt rätt monterad. Nedladdningsbar pdf visar på konstruktion och montering. Vad mer kan vi begära? Ska man anse att detta är fel, testerna felaktiga, godkännandet felaktigt...så är det rimligt att peka på FAKTA, tex peka på felaktigheter i utförda tester. Inte att i allmänna ordalag ifrågasätta hundsele. Att det också finns undermåliga hundselar...ja det vet vi nog alla...precis om det gör inom de flesta områden.

AllSafe, Bilbältessele till hunden

Nog om detta. Vi är i alla fall tillfredsställda och det räcker för oss.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Håller med dig tessie ska man döma ut tuv sp mm bör man ha lite på fötterna inte bara eget tyckande, att man sedan tycker att sin egen lösning är bra är det inget som hindrar.
Har förövtigt valt att transportera våra katter i "lösvikt" ingen optimal lösning men den enda vi anser fungerar med dessa katter, i bur uppstår stress och åksjuka.

Lars
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Ja, här är ännu en tråd som spårar snett med spydigheter och annat................................................................ osv.

Hej Flat Mates

Jag tycker nog att tråden började spåra ur när du i inlägg #5 tillrättavisade "Bäste Charlie B" och "Bäste Tommy Q". Det är inte ett fint sätt att inleda ett inlägg med "Bäste..."

Det är absolut inget fel på den lösning du förespråkar i dina inlägg, tvärtom... Men tråden skulle vara trevligare (tycker jag) om du lät bli att såga alla andra lösningar jäms med fotknölarna.

För övrigt så är nog ämnet färdigdiskuterat för min del. Jag fortsätter också med att ha min hund fastspänd i sele.

/ TommyQ
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Bäste TommyQ - då vet jag vad du och andra tycker om diverse tyckande.

Tråden efterlyste nackdelar med sele i husbilen, och jag har gett mina synpunkter och sannerligen försökt vara saklig och konkret. Det är en bra princip i debatterna.

Jag har bl a sagt, att var och en må välja den lösning man vill och kan. Jag inser naturligtvis, att alla bilar inte är så byggda att man kan ordna något stängt utrymme, och då får man ju välja något annat. Huvudsaken är ju att man gör någonting och inte låter hunden eller katten vara lös i bilen.

Nog har jag "på fötterna" tillräckligt när jag påstår att testad inte kan likställas med godkänd, men därmed inte sagt att jag på något sätt underkänner diverse provnings- och testinstitut.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Nog har jag "på fötterna" tillräckligt när jag påstår att testad inte kan likställas med godkänd, men därmed inte sagt att jag på något sätt underkänner diverse provnings- och testinstitut.

Jag försöker med intresse plocka ut fakta och källhänvisningar ur dina och alla andras inlägg också för den delen, men det är inte alltid lätt, men det är mitt problem. Nog om det.

Att ordet testad inte kan likställas med godkänd är vi nog alla medvetna om. Jag ser inget inlägg som ifrågasatt det. Jag har i inlägg hänvisat till en hundsele som är krocktestad och GODKÄND av tung statlig myndighet mfl institut.

AllSafe, Bilbältessele till hunden

Då du har mångårig erfarenhet på rullbälten... om jag förstod dig rätt, så är jag intresserad av att höra din sakliga kritik (positiv eller negativ) på den hundsele jag länkat till.

Allt annat i allmänna ordalag om kringflygande föremål, andra lösningar, andra undermåliga hundselar etc och andra i denna specifika fråga ovidkommande spörsmål efterfrågas inte.:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Nej, jag har varken möjlighet, intresse eller anledning att försöka bedöma sådana selar och deras lämplighet.

Säkerhetsbälten i personbilar testas monterade i varje specifik bilmodell med normerade dummies i st f personer resp övriga detaljer som hör till montaget, som ingår i godkännandet.

I fallet selar för hundar i husbilar har här talats om att man t ex kopplar till andra bälten eller tampar med karbinhakar och annat. Naturligtvis kan då slutresultatet för en hund vid en olycka bli starkt varierande, och då kan man ju fundera över varför och vad innebörden av att ha använt en "testad" sele kan vara resp om denna testning innebär någon form av garanti att åberopa.

Det är sådana aspekter jag har försökt kommentera, men det har ju tyvärr mest orsakat irritation hos en del läsare.

Därmed avslutar jag mitt deltagande i denna och andra trådar i ämnet.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Ni har väl rätt báda tvá?

Som jag har uppfattat det hela sá ser man endast till personers säkerhet, och inte djurens.
Läste nágonstans att man jämförde hundarna med självgáende resväskor.
Mitt personliga tycke är att hunden skall áka tryggt säkert precis som vi andra. Nu har jag fördelen att kunna välja ett i mina ögon ett bra sele till hunden. Eller ha dom i ett avskilt lastutrymme med eller utan nät.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: nackdel med sele i husbilen?

Ni har väl rätt báda tvá?

Som jag har uppfattat det hela sá ser man endast till personers säkerhet, och inte djurens.
Läste nágonstans att man jämförde hundarna med självgáende resväskor.
Mitt personliga tycke är att hunden skall áka tryggt säkert precis som vi andra. Nu har jag fördelen att kunna välja ett i mina ögon ett bra sele till hunden. Eller ha dom i ett avskilt lastutrymme med eller utan nät.

Med krocktestad och av provningsanstalt godkänd hundsele samt rätt monterad.... så tycker jag nog att vi agerat för såväl hundens säkerhet som för vår egen. Det är i alla fall andemeningen. Trådskaparen ställde fråga om nackdel med hundsele....ja det ska väl i så fall vara hundens behov av rörelse, men det avhjälpes till del med täta raster...precis som förarens och passagerarnas behov av att stanna och sträcka på sig.
 
Toppen