• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

nån som kan alde?

F

F.d. 18508

Guest
nån som kan alde,gick bet på denna fråga..

alde compact 3000
går en stund på gasol sen stänger pannan av sig
gasol finns.
ström finns.
12v pump går hela tiden
men gasolen brinner inte,
ingen röd lysdiod lyser som det ska göra om inte gas finns osv

överhettningskydd provat,att dra ut kontakter o sätta tillbaks osv.

väntar man en lång stund och startar pannan kan den ibland gå ca 30 sek sen slår den av sig igen,men ibland startar den inte upp då heller..

nåt värmeskydd som är trasigt?

reglerventil? kyl och spis funkar tydligen

Mvh Markus
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: nån som kan alde?

Hej
Hade samma problem i vintras (min låga var gulaktig inte klar blå)ringde en verkstad och frågade där de föreslog att jag blåser med tryckluft och rengör där lågan brinner Fick in tryckluftpistolen genom "tittfönstret"och blåste rent sen har det funkat. (jag har en gammlare modell av Alde pannan än din)
Ha de Paffw
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: nån som kan alde?

Er det vatn i värmeslingan? Hadde på vår forrige bil et slik tilfelle, en slange hadde hoppet av og allt vatn hadde blitt borte. Det var og en 3000, og husker jeg rett så var det ingen lampe som varslet. Årsaken til hele problemet var at glykolblandingen var for svak - fyllte opp anlegget med 50% glykol (gir frostskydd til -35) etter å ha funnet slangen som hadde krøpet av.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: nån som kan alde?

Tack för svaren!!
Det var termostaten i pannan,sitter tillsammans med överhettningsskyddet,lätt att byta,instruktion fanns i påsen,den kostade 540kr..
 
Toppen