• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nån som har den nya skatten?

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Husbåt på hjul kanske är melodin...

Tyvärr verkar det som nästa skattesmäll är på gång då beräkningsmodellen förändras och skatten på en husbil då blir ca 21000kr.

Detta är en fråga där Husbilsklubben behöver uppvakta den politiska ledningen snarast för att ha någon chans att påverka.

Har själv en 2019 Euro6 160hk skatt 14026kr.

Hujeda mig, då blir det nog många som säljer! Varifrån kommer den informationen?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Måste en Svensk husbil vara skattad i Sverige om man är utomlands?
Försäkrad, visst, men skattad?

JA!
Jag fick 500 € i böter för att min husbil var oskattad i Spanien. (hade ställt av den i samband med import och hade den parkerad på gatan) Polisen (Policia Lokal) visade stolt upp sin nya leksak. En app i sin smartphone där han kunde se:

1. Svenskt körkort om det var giltigt.
2. Fordonsstatus! I trafik, avställd, körförbud, obesiktigad.

Jag tog fram min app från transportstyrelsen och ställde på husbilen igen och då ändrades statusen i polisens app, men jag åkte på böterna ändå, men fick 50% rabatt då jag betalade dem inom 20 dgr som är det normala i Spanien. Om jag inte ställt på den hade polisen bogserat bort den och jag hade fått löst ut den senare när alla papper var klara.

2 dagar senare kom mina spanska regplåtar. Suck!

20190409_135308.jpg
 
Toppen