Sv: Några frågor om färskvattnet
Vi fyller alltid fullt med vatten i tanken och använder det till allt; lagar mat, diskar, duschar och även dricker. Vi snålar inte med det och får därför en bra omsättning på det. Vid påfyllning försöker vi hålla en så hög hygien som möjligt; använder egna slangar och egen kanna, som vi är mycket noggranna med hur de hanteras.
När vi kommer hem tappar vi ur allt vatten, öppnar kranar och lock på tanken, varvid tanken får lufttorka, allt för att gammalt vatten får stå kvar så lite som möjligt. I år jag har jag prövat produkten FreeBact-20 för första gången. Den verkar lovande. Det lossnade förresten lite beläggningar vid vårtvätten, vilket förövrigt täppte till strilen i köket.
Vi har aldrig fått några besvär av att dricka vattnet. Det kan tilläggas att vi har varit ute på veckolånga paddelturer i skärgården med medhavt vatten, och har inte då heller fått några besvär av vattnet.
Jag vill avsluta med att poängtera hur viktig den personliga hygienen är, särskilt handhygienen, för att undvika smittor i allmänhet och vid hantering av livsmedel, dit dricksvatten kan räknas, i synnerhet.
Johan K.