• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Något fel på bodelsbatteri, felsökning

Keffur

HBK Intresserad
Inlägg
11
Kommun
Motala
Hej
Nybliven förstagångsägare av husbil och får tyvärr göra mitt första inlägg gällande problem.

Var iväg i helgen på jungfrufärd och fick problem med bodelsbatteriet: 12v 95Ah 850A AGM från Biltema.

Har solceller på bilen men oklart vilket effekt dom har. 150w enligt tidigare ägare.

Allt gick fint tills det att jag kopplade in ström från stolpen på campingen. Då blev batteriet riktigt varmt och började lukta, dock inte ruttet ägg. Vet att detta inte är bra.
Jag kopplade ur stolpen och allt återgick till det normala.

Dock verkar värdena jag får när jag mäter vara helt ok:

Vid ingen belastning: 12,7
Med motor igång: 14

Regulatorn säger att allt är frid och fröjd.

Ska inkommande el från stolpe också gå via regulatorn? Det finns ingen laddare i bilen som typ en CTEK, bara regulatorn.

//Martin
 
Blir inte batteriet varmt när bilens generator laddar?

Du bör ha ett s.k. elektroblock, kanske intill bodelsbatteriet (se bilden).
Det innehåller en laddare som går på 230V.
Det är kanske den som luktar...
 

Bilagor

  • Screenshot_20210614-134733_Google.jpg
    Screenshot_20210614-134733_Google.jpg
    80,8 KB · Visningar: 6
Blir inte batteriet varmt när bilens generator laddar?

Du bör ha ett s.k. elektroblock, kanske intill bodelsbatteriet (se bilden).
Det innehåller en laddare som går på 230V.
Det är kanske den som luktar...
Hej!
Bilen var inte igång när det blev varmt och det blev alltså väldigt varmt.

Japp, den sitter under rutan vid passagerarsätet.
Men sniffade omkring och är 99% säker på att det var batteriet som lukta.

bilen har varit vinterförvarad sedan hösten 2019. Stått i lada. Men AGM ska väl klara djupurladdning. Batteriet är från 2019.
 
Senast ändrad:
Koppla in multimetern på bodelsbatteriet. Sätt i 230 kabeln samtidigt som du kollar på multimetern. Rusar den upp över 15v så är det laddaren det är fel på
 
Hej!
Bilen var inte igång när det blev varmt och det blev alltså väldigt varmt.

Japp, den sitter under rutan vid passagerarsätet.
Men sniffade omkring och är 99% säker på att det var batteriet som lukta.

bilen har varit vinterförvarad sedan hösten 2019. Stått i lada. Men AGM ska väl klara djupurladdning. Batteriet är från 2019.
Nja. Biltemas agm batterier runt 2019 är en smärre katastrof.
De bytte leverantör av batterier men efter 1år av extremt många reklamationer bytte de tillbaka till förra tillverkaren.
Har själv haft två av dessa och de vart dåliga efter bara något år.
Det beror även på hur mycket du menar med djupurladdning.
Köra ner dem till 40-50% klarar de men går du djupare kan de skadas.
Har de dragit ur helt kan de vara färdiga för tippen.
 
Hej!
Bilen var inte igång när det blev varmt och det blev alltså väldigt varmt.

Japp, den sitter under rutan vid passagerarsätet.
Men sniffade omkring och är 99% säker på att det var batteriet som lukta.

bilen har varit vinterförvarad sedan hösten 2019. Stått i lada. Men AGM ska väl klara djupurladdning. Batteriet är från 2019.

Ifall bilen stått i lada sedan 2019 utan laddning är med största sannolikhet gonatt med batteriet.
Gör Magnus förslag på test av laddningen, är den ok, gör ett test på vad batteriet kan leverera, utan laddning.
 
Hej!
Bilen var inte igång när det blev varmt och det blev alltså väldigt varmt.

Japp, den sitter under rutan vid passagerarsätet.
Men sniffade omkring och är 99% säker på att det var batteriet som lukta.

bilen har varit vinterförvarad sedan hösten 2019. Stått i lada. Men AGM ska väl klara djupurladdning. Batteriet är från 2019.
Så då är det inte batteriet det är fel på.

Kan det vara något med elektroblocket?
Hur har batteriet underhållsladdats sedan 2019? Har det inte det är det slut, även om du får upp spänningen nu,du behöver göra ett belastningstest hos en husbilsfirma.
 
Det behöver du inte åka till en firma för att göra.
Häng på en känd belastning på batteriet och notera spänningen innan du belastar sedan direkt när du lagt på belastningen och sedan en gång per timme.
Ta tex en eller två 55W lampor.
Låt inte batterispänningen gå under 12V.

Det ska hålla sig i flera timmar annars är batteriet dåligt (vilket jag misstänker starkt).
 
Tack för alla svar och tips. Ska testa vad bäckis föreslår.
Säljaren erbjöd direkt att stå för ett eventuellt nytt batteri vilket ju är bussigt. Men vill ju givetvis felsöka först så man inte handlar i onödan eller får samma problem direkt igen.
 
Pratade med säljaren och bilen har stått utan underhållsladdning i nästan 1 år. Känns som man kan dra slutsatsen att det är trasigt. Speciellt eftersom det är Biltemas agm som inte verkar vara något att ha längre. Är väl inte helt orimligt att något ligger och tjuvdrar heller så att det blivit soprent. Får bli ett nytt på säljarens bekostnad. Gott så.
 
Tillbaka
Toppen