• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Någon som vet ?

F

F.d. 7747

Guest
:wideeyed:Hej är det någon som vet hur omständigt det är att rega om en pb2 husbil över 3,5 ton till tung lb ?
Går det överhuvudtaget att gör det ?
Om ja är det någon här som gjort det hur gjorde ni ?

T

Teddi

Guest
Sv: Någon som vet ?

hej rune, ja går la in här .de finns ju ingen annan..ja håller på o brötar me detta.har sporadiska kontakter me jämna mellanrum.med stockholm,,ja kan kolla de för dej om du inte får nåt svar här,,isåfall nästa vecka..

F

F.d. 7747

Guest

:yes:Tack för det Teddi , ser framemot vad du kommer fram till !
Rulla Lugnt !

F

F.d. 7747

Guest

:wideeyed:Fick ett svar från Transportstyrelsen , kan bara konstatera att en husbil oavsett hur tung den är alltid är en personbil enligt deras defention :

Hej Rune !!

För att registrera om en personbil till lastbil krävs att den byggs om så det finns tillräcklig lastutrymme samt en avskiljare mellan lastutrymmet och förar-/passagerarutrymmet.
I ditt fall skall den uppfylla vad som specificeras under kategori N2 som du ser härunder.

Kategori N2
Bil som är konstruerad och byggd för godstransport, med en högsta vikt som överstiger 3,5 ton men inte 12 ton.

Med vänlig hälsning

Supportenheten
Vägtrafikavdelningen
Transportstyrelsen
Box 267
781 23 Borlänge
Start - Transportstyrelsen
Telefon: 0771-5

:yes:Vet inte om jag har fel , men jag skulle tro att det är bara i Sverige som en tung lb. över 3,5 ton och uppåt alltid är en personbil när den är reggad som husbil men kräver c-körkort om den är byggd enbart för godstransport .
Lite märkligt tycker jag nog att det är !

T

Teddi

Guest

hej rune.fick ett svar idag. i stort sett samma svar som du själv har fått. de va bättre när vi gick under lätt lastbil.idag e de tillslutet. därav klassifieringen pb-2. förr eller senare kommer alla s.k. bobilar ligga under den klassen.en isolerad grupp inom fordon. men som så många gånger förut--tillsammans blir vi att räkna med.om de e du som e i spanien så får du ha de gött.här hemma lever vintern kvar ett tag till. hälsn,,,,teddi

Toppen