• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som vet?

F

F.d. 1826

Guest
För en knapp månad sedan ställdes en fråga om husbil med totalvikt över 5000 kg. Tyvärr inga svar, men jag gör ett nytt försök:
Med B-körkort utfärdat före 1996 får man i Sverige köra en bil > 3500 kg förutsatt att man inte överskrider vad som är tillåtet enligt registreringsbeviset.

Någon som vet vad som gäller när man är utanför Sverige men inom EU? (Gäller det svenska undantaget även utomlands?)
Någon som har haft bekymmer (eller känner till någon som har haft bekymmer) med detta utomlands?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Någon som vet?

Clas M
Detta har ventilerats ett otal gånger och det går finna ett flertal trådar om du letar under rubriken "Lagar och regelverk".
De svenska reglerna gäller inom EU, men det kan tänkas bli problem att förklara detta för en polisman i annat land. Därför tillråds att ta med sig översättning av regelverket till aktuella språk. Färdiga sådana översättningar kan du säkert också hitta under ovannämnda rubrik.
Hälsningar
aake
 
F

F.d. 1826

Guest
Sv: Någon som vet?

Hej!

Tack för svaret. Nu börjar kommande husbilsköp klarna litet.
:)
 
Toppen