• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som vet

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Jag ska lämna husbilen på garanti service för jag tycker att det är dålig effekt på värmen,har vatten buret Alde system och om jag känner på elementet på toan som är lättast att komma åt så är det bara fes ljummet och luft är det inte har luftat säkert 10 gånger. Någon som vet vad vattnet ska hålla för grader på värmesystemet .Claes
 

Lisa & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
343
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
3151
Medlemskap
2024
Sv: Någon som vet

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag upplever samma problem.
Jag hoppas att någon har tipps som kan hjälpa oss frusna.
Du kan väl återkomma efter servicen så får vi höra dom säger.
Bengt
 

roslagen

FD HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
1232
Medlemskap
2023
Sv: Någon som vet

Hej! Jag vet inte om det stämmer på en husbil, men i ett vattenburet system i en villa skall temperaturen var 40 grader vid 0 grader ute och ca 50 grader vid -10. Hoppas att det kan vara en ledtråd
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Någon som vet

Hej!

Ska försöka att ge en del tips, har du kollat vad du pannan inställd på? (läs manual) om hur du gör, sedan så kan de vara luft ändå i systemet. Ställ bilen i en backe och sätt på fullfart på c-pump och lufta, sedan så väder du på bilen och upprepar samma prosedur.

Har du en alde 3010 så finns en aut-ventil på pannan så den ska lufta själv, men det kan ta lite tid. Kolla så du har rätt nivå i ditt system titta på expantionskärl vilken nivå du har.

En dum fråga men har du kollat vilket effektläge du har på elpatronen om inte kör med gasolen på? har du den bara på 1000W så är det för lite för att få varmt.

Kontrolera när du har värmen på om det blir varm runt pannan? blir det det så är det säkert luft eller för lite vätska i systemet.

Hoppas att du får till detta, Lycka till.

/Gunnar
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Någon som vet

Kolla cirkulationspumpen.
Hade samma problem med vår bil, fick ingen värme när jag stod på 220v anslutning.
Oavsätt om jag körde med el eller gas.
Det visade sig att 220 pumpen inte pumpade runt vattnet som den skulle. Kopplade jag över till 12v pumpen blev det varmt.

Lycka till
Hi.Life
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Någon som vet

Jag har bara fri campat och kört på gas, el drift vågar jag inte tänka på säkert svinkalt.Cikulations pumpen har 2 läge och jag har provat båda något bättre i högsta läget och systemet har självluftning .Jag tycker att vattnet inte blir varmt nog nu har jag bara varit ute i minus 5 och termostaten har stått på 4 av 5 och haft ca 19 gr vid sittgruppen och gör av med 1 P 11 på 1 1/2 dygn.
Hi life var är 220 volt pumpen ?? jag har nog bara 12 volt pump i min bil.
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Någon som vet

Claes / Mia !
Jag använder bilen året runt, och har upplevt samma sak. Trodde också att det var luft-problem. Men icke i detta fall.
Jag har dörren lite på glänt och då får jag full värme på elementet. Om det har med luftcirkulation att göra ???? Men faktum är att det fungar så i denna bilen.
Stänger jag till toadörren helt så blir elementet kallt. Men med dörren på glänt har jag full värme.
Testa det kan ju fungera även i er bil :yes:
 
Toppen