• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Någon som vet vad det här är..

Sv: Någon som vet vad det här är..

Denne type motorer ble produsert av nesten 50 forskjellige fabrikker i Sverige og Norge, finnes en oversikt over 30 norske fabriker - har ikke lenken her.
Motoren kan være en Rap fra A/S Motoren Rap i Kristiania / Oslo - senere flyttet fabrikken til Bodø.

En annen mulighet er Detaljbilder av en Lillegrei
 
Sv: Någon som vet vad det här är..

Detta är sannolikt inte en tändkulemotor då det verkar vara en förgasare samt kedja för drivning av magnet
 
Sv: Någon som vet vad det här är..

Aha, tändkulemotor magnettändning . Tack för alla svar, fantastisk kunskapskälla detta forum.


Hittade den längs in i ett uthus på gården vi köpte. någon ägaren före oss har använd den till kraftkälla för sina hembyggda snickarmaskiner, hyvel, cirkelsåg och svarv.
 

Bilagor

  • stir2.jpg
    stir2.jpg
    91,2 KB · Visningar: 23
Sv: Någon som vet vad det här är..

den liknar min gamla Solo2:a som jag hade i en båt på tidigt 60-i tal
 
Sv: Någon som vet vad det här är..

hej igen.
jag känner igen förgasaren som är av mässing,jag gav en likadan till en jobbarkompis,men den hade insugningsrör för två cylindrar den hade suttit på en gammal inombordare kanske en albin.jag tror mer och mer på bysmeden!! kul grej.:confused:
 
Sv: Någon som vet vad det här är..

Det verkar vara en 2-takts bensin/fotogendriven motor med insugningsventil (sidventilare). Kam och stötstång syns på motorns vänstra sida.
Ett arrangemang som man nuförtiden endast ser på större fartygsdieslar.
//W
 
Sv: Någon som vet vad det här är..

Det verkar vara en 2-takts bensin/fotogendriven motor med insugningsventil (sidventilare). Kam och stötstång syns på motorns vänstra sida.
Ett arrangemang som man nuförtiden endast ser på större fartygsdieslar.
//W


Precis, och tändstiftet kanske ska sitta i övre hållet i ventilhuset? (där det är tidningspapper instucket på ena bilden)
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    66,8 KB · Visningar: 3
  • 2.jpg
    2.jpg
    66,9 KB · Visningar: 2
  • 3.jpg
    3.jpg
    66,4 KB · Visningar: 2
  • 4.jpg
    4.jpg
    54,1 KB · Visningar: 2
  • 5.jpg
    5.jpg
    54,6 KB · Visningar: 2
  • 6.jpg
    6.jpg
    56,7 KB · Visningar: 1
  • 7.jpg
    7.jpg
    69,1 KB · Visningar: 0
Sv: Någon som vet vad det här är..

Avancerat. Det verkar som kamen har rullyftare.
Det finns nästan bara på racermotorer numera.
:D
//W
 
Sv: Någon som vet vad det här är..

Det ser faktiskt så ut, men det kanske behövs, smörjningen är ju ganska måttlig?! Kanske av typen "pensel med fett"?! :D
 
Sv: Någon som vet vad det här är..

Har faktiskt sett en sådan här motor en gång för länge sen.
Det är en fyrtaktsmotor med "snarkventil", dvs. att insugsventilen är fjäderupphängd och öppnar av vacumet som blir på insugningstakten, så det är bara avgasventilen som påverkas av kamaxeln.
Calle
 
Sv: Någon som vet vad det här är..

Du kan ha rätt Calle, varför jag antog att det var en tvåtaktare var att utväxlingen mellan vevaxel och magnet verkar vara 1:1, men den kan ju också tända "i onödan" i slutet av utblåsningstakten.
Jag tänkte aldrig på snarkventil.
Han får plocka isär den och rapportera.
//W
 
Sv: Någon som vet vad det här är..

Hade en liknande magnet på en bensintraktor, och i den fanns det en utväxling inne i magnetenheten. Var lite pulande när jag satte på en fördelare från en Anglia, men till slut fungerade det.... och då sålde jag traktorn, så jag vet inte hur länge det höll.
Calle
 
Sv: Någon som vet vad det här är..

Min motorcykel, Suzuki 1000 GE -79, 4-taktare 998 cc tänder varje varv.
//W
 
Tillbaka
Toppen