• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som sett nåt liknande i ett Alde system?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kollade igenom nätet och hittade detta:
Aufbau; Heizung

Kolla mängden "grejer" i värmerören.
Han fick byta hela värmesystemet.

Någon som sett något liknande?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag frågade Alde om detta, och fick följande svar.
Hej

Det är tyvärr så att många missar vad som står i Aldes bruksanvisning.

" Glykolbalndningen bör bytas vartannat år,
då egenskaper som t.ex. korrosionsskydd
försämras. Används Alde Premium Antifreeze
kan bytesintervallet förlängas till
max 5 år vid normal drift."

Detta är inte bara för att Alde ska sälja sin egen glykol utan det är så att detta är ett öppet system jämfört med bilars system, så det påverkas av syre som kommer in och vilket vatten och glykol, tillverkarna av husbilarna har i systemen när systemen fylls från början. Har man inte bytt glykol på länge eller fyllt på någon annan glykol eller vanligt vatten - då kan det inträffa att det blir korrosion. När glykolen har blivit för gammal blir det kristaller och påväxter i rören vilket till slut kan göra att det går hål på rören.
Därför är det viktigt när man köper en produkt att läsa igenom skötselanvisningar så att man kan försäkra sig om ett system som fungerar felfritt i många år.
Det är extra viktigt när man köper begagnat med att kontrollera detta

Notera speciell skillnaden mot ett motorkylsystem, Alde är ett öppet system där syre har fritt tillträde hela tiden.
Mycket tänkvärt.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag anlitade en gång en välkänd husbilsfirma för några verkstadsjobb. Samtidigt frågade jag om de kunde byta glykolen i aldesystemet också. Verkstadskillen tittade konstigt på mig bara och undrade om vem som har gjort något sådant. Han hade aldrig varit med om det. Antagligen är det väldigt ovanligt att husbilsägare byter glykolen eller så ljög han bara för att han inte hade lust, att det var besvärligt etc.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den ska bytas vart 5:e år. Vi bytte efter 10 år.

Från ALDE:s Supportsida:

Hur ofta behöver glykolblandningen i värmesystemet bytas?
Beror på vilken kvalité av glykol som värmesystemet fyllts med. Glykol är en förbrukningsvara och måste bytas innan skyddet upphör (smörjande och rostskyddande).
Med en bra kvalitetsglykol (typ Alde G13) så räcker det att byta vart femte år, medan glykol av sämre kvalitet bör bytas vartannat år. Så det lönar sig i längden att använda en glykol av god kvalité.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mye av bransjen gjør som strutsen, stikker hodet i sanden for å slippe problemer. Det kan by på problemer å bytte glykol i et Alde anlegg, særlig på eldre anlegg med for svake sirkulasjonspumper (propell i ekspansjonskaret). Lufting ved bytte var der vanskelig. Har selv byttet et par ganger i løpet av mine 16 år med Alde i mine biler, og lufting var en utfordring. Sørget selv for at det var vann uten mye mineraler som ble blandet med glykol til rett styrke. Bildene i denne tråden tyder på meget hardt vatn hvor kalken setter seg av på veggene i rør og slanger. Slik disse bildene er så burde en muligens bytte ut alle rør og slanger, effekten er vesentlig redusert.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problem 1 er å finne avtappingen, på mine biler satt den ved pannan med en slange ned gjennom golvet. Satte en hink under slangen og åpnet opp, når det sluttet å renne var det "bare" å stenge og fylle på nytt. Påfyllingen gjorde jeg i ekspansjonskaret som satt på veggen i garderoben. Gjennsto kun å lufte og etterfylle i karet. Etter en tid kunne jeg starte varmen og lufte med sirkulasjonen i gang. De første ukene ble det mange runder med lufting :D
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Hej..
Frågan som dyker upp hos mig är då - Hur byter man.? Har en Knaus 640 -98.. Alde 3000.
/Bo.m
Vi bokade tid hos ALDE`s servicecentrum förra hösten. (Compact 3020 HE) Blev mycket trevligt bemötta av Magnus som tog hand om vår Frankia i ca 2,5 timmar. 25 liter gammal glykol tog ur och 25 liter ny glykol blev påfyllt. Dessutom var pumpen som snurrar runt glykolen i systemet, för högt ställd från fabrik (4) Numera står den på (2) som ska enligt ALDE den mest ekonomiska inställningen. Efter denna justering har vi fått en underbar värme och mycket mindre bubblande i expansionskärlet. ALDE har en speciell apparat som tömmer och fyller på glykolen utan att det blir luft i systemet som är det som ställer till mycket problem för cirkulationen. Vi satt under tiden i deras kundsoffa och surfade på deras gäst-WIFI
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Måste säga att jag missat detta helt Visst inte ens skillnaden på billig glykol o Longlife glykol, stod som en fågelholk då han frågade vad jag fyllt på med på verkstaden. Tydligen är det heller inget som åtgärdas vid servicen heller. Men nu vet jag Longlife glykol skall det vara bytes med 5 års intervall. Tråkigt bara att jag inte hittar detta in instruktionerna.
 
Toppen