• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som provat Safegrip?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hej!

Safegrip verkar vara ett slags "broddar" som spänns fast runt däcken (4 st per drivande hjul) och som har samma syfte som en snökedja. Är det någon som har provat dessa på husbilen? Funkar det som avsett?
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Någon som provat Safegrip?

Ja det är typ Trak suv eller liknade, tyvärr är dom dyra men väl värt pengarna om man behöver lägga på kedjor ofta då man slipper ligga på marken och dra runt kedjorna som det ofta blir på en husbil då framhjulen är en bit in i karossen och kedjorna är lite tyngre än vanliga PB kedjor. Kolla med BEMA Kättingmäster vad som kan passa. Behöver man bara kedjor undantagsvis kan man utrusta sig med filt att ligga på, ficklampa, bra handskar och vanliga snökedjor, gummistroppar och efterspänning samt tålamod för det tar en stund att få det klart men när det väl är på plats drar det fint.
 

Eva och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
23122
Medlemskap
2024
Sv: Någon som provat Safegrip?

Har använt varianter av safegrip på personbil för många år sedan. Fullständigt värdelöst om man ska köra en längre strecka på dem. Fungerar möjligen för att komma loss när man kört fast. Traditionella kedjor rekommenderas.
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Sv: Någon som provat Safegrip?

Tyckte att det såg MYCKET enklare ut att montera SafeGrip än snökedjor. Men jag har kanske inte kollat på moderna snökedjor. Har du något tips?

Kolla König eller Thule Easy-fit.
Ska bara ta 12 sekunder att montera.
Dyra,ca 3500, men nästan halva priset på amazon.de.
Jag har just beställt därifrån. Får se hur dom funkar "på riktigt" till vintern.
 
Toppen