• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Någon som monterat PDQ farthållarer?

Lodjuret

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
651
Medlemskap
2025
Finns det någon vänlig själ som har monterat en PDQ Fart hållare på en Fiat Ducato 2003 2,8 JTD och kan ge mig några råd innan den åker i soptunnan!

Trodde in min enfald (enl. reklam o dyl.) att det i stort sett bara var att plugga in i kontakter när det är Can Bus system i bilen, men icke så, enligt PDQ är inte 2003:orna programmerade för fart hållare,
Alla lösa kablar skall monteras!

Problemet är att hitta alla anslutnings punkterna !

Har bara en instruktionsbok på Tyska, förstår inte ett smack!

5.1 Orange kabel till tändlage +15 (tändningslås)

5.2 Blå + blåvit kabel (tvinnad) Can Bus anslutning,
dessa skall inte monteras alls ! det finns en blå och blåvit som är ihop tvinnade, är det dessa som åsyftas för det finns ytterligare en blå kabel?

5.3 Lilla kabel till kopplings pedalens strömbrytare, detta löser jag nog på ett eller annat sätt.

5.4 Bruna kablar till broms pedalens strömbrytare, detta löser jag nog på ett eller annat sätt.

5.5 Blå kabel, anslutning till Hastighetssignal ??? finns några alternativ uppräknade men då måste jag köra och mäta, spänningen skall vara 1,5 till 24 volt, Hb:en är av regad och upp pallad,

5.5 Gul kabel ansluts till RPM Varvtalssignal ??? var hitta den?

Hoppas att någon kan hjälpa mig med förklaring eller bilder,
någon kanske kan en punkt och någon annan en annan,
Skall besikta nästa vecka och därefter ut och åka,

Tacksam för all hjälp jag kan få,
Lennart

Sv: Någon som monterat PDQ farthållarer?

Hej!
Du har inte Can-bus i din bil, jag har monterat i en -05,a (ingen Can-bus där heller) och det gick bra men man får tänka till litet, måste leta på kablarna till vissa funktioner.

5.5 Hastighetssignal: Har för mig att jag kopplade den till en avkännare ovanpå växellådan.
Lycka till !

Senast redigerad av en moderator:

Dessa bilder kan kanske vara till hjälp...

Bilagor

• Picture.jpg
    Picture.jpg
    430,4 KB · Visningar: 124
  • Picture1.jpg
    Picture1.jpg
    240 KB · Visningar: 61
  • Picture1 001.jpg
    Picture1 001.jpg
    299,4 KB · Visningar: 40

Tack Gunilla & Bernt Nu börjar det likna någonting, har i o för sig ingen vajer eller servo som jag måste montera/ koppla in,

Men däremot +15 gul/grön kabel vid tändningslåset visste jag inte om, har nu dragit en separat kabel med + matning från batteriet på grund av att jag inte visste vilken kabel vid tändningslåset som var rätt,

Inkoppling av bromsljus kontakt och hastighets signal kan jag ju göra nu tack vare bilderna,

Återstår följande:

5.2 Blå + blåvit kabel (tvinnad) Can Bus anslutning,
dessa skall inte monteras alls ! det finns en blå och blåvit som är ihop tvinnade, är det dessa som åsyftas? Eller, det finns ytterligare en blå kabel?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Nu går jag ut och river den egna + matningen och kopplar in på tändningslåset samt kopplar in broms och kopplingspedal.

Lennart

Gul kabel samt ihoptvinade används ej

Jag hittade hastighetssignalen på baksidan av växellådan ganska nära där varjen till hastighetsmätaren går in. Vill minnas att det var en blå kabel som skulle kopplas in där.
Jag har en analog farthållare. Fiat 2002 2,0 JTD.

Palla upp vänster framhjul så kommer man åt den. Sedan kan du mäta med en voltmeter (med "tändning" på) under tiden som du roterar hjulet då skall du få en varitation i spänningen som följer rotationen. Löda på en tåt och fuktsäkra väl.

Känner igen frustrationen eftersom jag fick info om att den kontakten till hastighetsinfo skulle sitta ovanpå växellådan men när jag kopplade på den kontakten så bar sig farthållaren åt på det mest underliga sätt och var nära att bryta ihop inna jag fick tips om att den kontakten var nog till backljuset. Inte mycket till hastighetsindikation där!
EssoJ

Behöver mera hjälp :quest:

Hoppas på svar :msn_fingerscrossed:

Lennart

Gul kabel till varvtal behöver inte monteras. Har du kopplingsbrytare så sköter den om samma sak, att hindra rusning av motorn om du trampar ner kopplingen. På bensinmotorer kopplas den annars till tändningen och dieslar till W på generatorn (om sånt uttag finns).
Ovanstående är tagit ur mitt minne. Hoppas jag minns rätt!
// Göte J

Detta är inte lätt, har i.o.f sig ring ett antal gånger till leverantören av fart hållare, får bara ett svar, inte ett komplett svar,

Nu har jag i alla fall fått diod lampan att lysa och det kommer även "pip" toner från den,
Kvarstår, T-kablage från enheten till el- gas och Original motor Styrenhet,
den ena kontakten på t- kablaget passar om jag drar ut original kontakten därifrån (el-gasen), men vart skall då original kontakten sitta, ? hänga lös?

Den andra kontakten på t- kabel skall enligt schemat gå till Original motor Styrenhet,den är kort och kan ej hitta någon kontakt eller Original motor Styrenheten i närheten,

Hoppas någon kan hjälpa till,
Lennart

Jag hittade igen mina papper från monteringen av PDQ-farthållaren. Om jag tolkar anvisningarna rätt så är det olika på 2,3 JTD och 2,8 JTD motorerna. Till min 2,3 JTD heter farthållaren SC8000 och har en intefaceenhet till el-gasreglaget. Till 2,8 JTD 2001- heter farthållaren EC-2000 och är försedd med servomotor och wire som kopplas till gasreglaget!
Om jag vore du skulle jag ringa till PDQ i Norrköping och få säker information vad som gäller.
Farthållare, backvarnare, centrallås, alkomätare, golftillbehör & elektriska golfvagnar PDQ

Jag hoppas du får beskedet att jag har fel!
Förresten på min 2,3 JTD var det bara att sätta T-kontakten mellan originalkontakten och gaspedalen och sen en kabel till interfaceenheten.
// Göte J

Citat:
Jag hoppas du får beskedet att jag har fel!
Förresten på min 2,3 JTD var det bara att sätta T-kontakten mellan originalkontakten och gaspedalen och sen en kabel till interfaceenheten.
// Göte J

Undrar om du inte har rätt ändå Göte J,
jag har ju en T- kabel med två kontakter på var sin ände på T:et varav den ena passar in på gaspedalen om jag drar ut den som sitter där redan, men var göra av den andra och framför allt orginal kabel som jag drar ut.

interfaceenheten ?? vad är det? menar du själva farthållare enheten eller vad då?

Om inte du eller någon annan kommer med ett bra förslag så ringer jag Norrkööping i morgon förmiddag,

Nu må jag gå ut och "rafsa" ihop alla lösa kablar å en hel del kabelstammar me kontakter o dyl för att kunna montera till baka alla lösa delar från instrument brädan, tror inte Bilprovningen blir glada om jag kommer ditt med det "strul" som är nu, skall ju besikta i morgon bitti,

Lennart

Ps Frun är nervös och tror inte att jag får ihop Husbilen så vi kan åka till Mariestad i helgen Ds

Är det lika struligt att montera i en 2007:a?
Då gör jag inte det själv...

Jag har inte monterat på en diesel men på 3 eller 4 bilar och det var bara ta en tråd i taget och till varvtalsgivaren gick vi ju då på tändspolen på bensinaren men skall även finnas anslutning på mätarhuset .

Ja, den verkar enkel enligt videon...
Är nästan klar att beställa från conrad.se
5500kr ca

Nej, du får betala 50 Euro för manöverspaken om du vill ha den, liknar ju mera original.
(695 :- hos Conrad.)

Tillbaka
Toppen