• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Någon som kör på blankdiesel??

2023 tankade jag den disel som fanns på mackarna,alltså med reduction. Våren 2024 startade inte bilen. Blev bärgare till verkstad. Alger i tank,slangar,filter och spridare. Kostnad 38k. Frågade på verkstaden(auktoriserad Fiat) hur kan jag förebygga så det inte händer igen? Svaret blev ” kör på blankdisel. Har gjort det sedan dess.

Någon som kör på blankdiesel?

När tillfälle ges så tankar jag husbilen med det, nu kommer jag tanka det betydligt oftare.

Har en lätt lastbil på jobbet som jag kör dagligen och sen våren 2025 har jag haft ett helvete med den, verkstadskillen som gjorde en snabbkoll sa att bilen har skit i 5:e cylindern, så jag skulle köra med en dieselmotorrengörning ner i tanken, Injector Cleaner. Har testat litervis med olika fabrikat och varianter utan resultat.

I bland slocknade lampan och räkneverket slutade räkna ner från 1000km, frågade verkstadskillen vad som händer när den kommer till noll, då startar inte bilen. Det var otroligt stressande och man vågade inte åka längre sträckor än absolut nödvändigt.

Började tanka HVO men lampjäveln slocknade ändå inte och när jag började närma mig noll så att inte bilen skulle starta tankade jag i blankdiesel och efter några mil slocknade lampan och har inte tänds sen dess. Nu har bilen rullat utan problem i 400 mil och den tankas bara med blankdiesel.

Jag tankar oftast på Costco i Malmö som har diesel från Preem som innehåller HVO istället för RME. Annars tankar jag B0. Märker ingen skillnad mer än på priset. Som gammal yrkeschaufför har jag sett mycket strul med ren RME som skapat alger med kostsamma rengöringar som följd. Men var och en är salig sin tro.

Tillbaka
Toppen