• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som har gjort en smart lösning med externt gasoluttag ?

F

F.d. 6270

Guest
Har två kompositflaskor med automatisk omkopplare idag och skulle vilja ha ett extrauttag med 3-5 meters slang inne i gasolutrymmet som jag med ett minimum av handgrepp (avstängningsventil?) kunde koppla till den externa Webergrillen utanför bilen, samtidigt måste lösningen vara säker så att ingen t.ex. kan vrida om ett snabbvred utan att grillen är inkopplad.

Vi grillar rätt mycket och jag vill inte ha fler flaskor än de som är fast anslutna.

Fogas sa att de kunde plocka ihop ett paket, men jag tänkte kolla här också.
 
Lösning
Sv: Någon som har gjort en smart lösning med externt gasoluttag ?

Hej
Är det bra med automatisk omkopplare ? Jag har också funderat på det, men är rädd för att båda gasolflaskorna blir tomma när man minst önska det och vill ha värme.
Finns det någon form av indikering som talar om att en flaska är tom?
/Vidhem

Det är kanske en smaksak, men jag tycker det är bra. Man slipper gå ut på natten i kylan och växla flaskor för det är oftast då det blir aktuellt.

Båda flaskorna skall vara öppna. När den ena flaskan är tömd slår automaten över till den andra flaskan och en varningslampa tänds inne i bilen.

Jag skulle inte vilja vara utan denna automatik.
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Någon som har gjort en smart lösning med externt gasoluttag ?

Hej
Är det bra med automatisk omkopplare ? Jag har också funderat på det, men är rädd för att båda gasolflaskorna blir tomma när man minst önska det och vill ha värme.
Finns det någon form av indikering som talar om att en flaska är tom?
/Vidhem
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Någon som har gjort en smart lösning med externt gasoluttag ?

Jag tror att det är bäst att installera en utvändig gasoluttag (Kama har), antingen på ytterväggen eller som vi har innanför en ytterlucka, så slipper man att göra åverkan på ytterväggen.

Gasoluttaget är låsbar i sig och släpper inte ut gas utan att gasslangen är påkopplad. Den har sin egen vred för att öppna gastillförseln.

Gasröret är draget från gascentralen (?), dvs där man kan stänga av dem olika enheterna i sig.

Vi har haft den i våra bilar och kommer att ha det i fortsättningen också. Enkelt och snabbt!

Hälsning
jyrki

P1000401 (Small).JPG
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Någon som har gjort en smart lösning med externt gasoluttag ?

Hej
Är det bra med automatisk omkopplare ? Jag har också funderat på det, men är rädd för att båda gasolflaskorna blir tomma när man minst önska det och vill ha värme.
Finns det någon form av indikering som talar om att en flaska är tom?
/Vidhem

Det är kanske en smaksak, men jag tycker det är bra. Man slipper gå ut på natten i kylan och växla flaskor för det är oftast då det blir aktuellt.

Båda flaskorna skall vara öppna. När den ena flaskan är tömd slår automaten över till den andra flaskan och en varningslampa tänds inne i bilen.

Jag skulle inte vilja vara utan denna automatik.
 
Lösning
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Någon som har gjort en smart lösning med externt gasoluttag ?

Hej
Tack ,då är det helt klar bra med omkopplare om det finns en indikering inne i HB:n
/Vidhem
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Någon som har gjort en smart lösning med externt gasoluttag ?

Hej
Är det bra med automatisk omkopplare ? Jag har också funderat på det, men är rädd för att båda gasolflaskorna blir tomma när man minst önska det och vill ha värme.
Finns det någon form av indikering som talar om att en flaska är tom?
/Vidhem

Säger som Gunnar "jag skulle inte vilja vara utan denna automatik", med indikering inne i bilen(använder bilen året om)
 

Bilagor

  • IMGP9686.JPG
    IMGP9686.JPG
    101 KB · Visningar: 47
Senast redigerad av en moderator:

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Någon som har gjort en smart lösning med externt gasoluttag ?

Min bil är från förra århundradet (-99) och har ingen indikering inne i bilen som visar vilken flaska som är tom. Däremot så har jag alltid en flaska stängd. Tar gasen slut mitt i natten, så stänger jag den öppna, och öppnar den andra på högst 10 sekunder. Smärtfritt och jag vet vilken flaska som skall bytas.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Någon som har gjort en smart lösning med externt gasoluttag ?

Så gör man när man inte har automatisk omkopplare men har man det så är varningslampan lätt att eftermontera och kostar inte så mycket
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Någon som har gjort en smart lösning med externt gasoluttag ?

Och vad kan såna "små söta lampor" (LED?) kosta?

Uggleboet är byggd vintern -87 - -88 så vi har
inte alla moderniteter.
NEJ, toan är inte ett Tyranosaurus Rex-kranium! :D
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen