• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som har erfarenhet av Michaels husvagnsservice?

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.713
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: Någon som har erfarenhet av Michaels husvagnsservice?

kolla så det inte sitter något på impellern det behövs inte mycket för att få den att stanna Plastpelle
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Någon som har erfarenhet av Michaels husvagnsservice?

Hej, om Du har möjlighet att ta ett 12 volts batteri till pumpen och ansluta direkt till den med separat kabel så kan Du se om pumpen vill göra det den är till för.
lycka till.
mvh. Olle.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Någon som har erfarenhet av Michaels husvagnsservice?

Det kan faktiskt vara fel på själva pumpmotorn, någon av borstarna (kolen) kan ha dålig anliggning eller gå trögt i hållaren, glidlagrens smörjning kan vara dålig och motorn får startsvårigheter, tätningen på impelleraxeln går tungt, fasta föremål i pumphuset som bromsar impellern, kabelbrott på strömmatningen in till pumpen (vattenskvalp i tanken ändrar läge på kabeln med ev. intermittent avbrott som följd), någon av motorlindningarna har glapp, kopparfälten på kollektorn har glapp i anslutningen till någon lindning, slitet lager gör att rotorn ”fältar” (ligger an mot statorn), mm.
Säkert kan ytterligare saker hända och ibland tror man nästan att det är svart magi inblandad när tingen sammansvärjer sig...

Kan du koppla in en annan pump så testa med detta, du har ju nu kollat upp ledningarna fram till tanken och sett att de är ok.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Någon som har erfarenhet av Michaels husvagnsservice?

Ojojoj, tack så mycket för alla tips!
Puh, jag är ju ingen tekniker, men jag skall göra ett försök och testa enligt era råd!
Jag tycker bara det är knepigt att en sprillans ny pump går sönder direkt, och den gamla var ju också sönder. Funderar på om det är något annat som gör att pumparna går sönder. Kan det vara skräp i tanken som sugs in i pumpen, och gör att den stannar?
Jag gjorde rent tanken noga med en diskborste innan vi åkte till norge, jag tömde sen tanken direkt så att inte nån äcklig "goja" skulle sugas in i pumpen.
Men som sagt, jag får väl göra lite fler tester innan jag lämnar in den till Michaels husvagnsservice, jag har beställt tid där på tisdag.
MVH Annette
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.713
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: Någon som har erfarenhet av Michaels husvagnsservice?

Hej igen jag har varit om det du säger om skräp i tanken flera gånger när jag byggde husbilar det blir borrspån när sätter in anslutningar o dom syns knapt o pumpen behöver inte mycket motstånd för att stanna Plastpelle
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Någon som har erfarenhet av Michaels husvagnsservice?

Har inte varit hos Michaels service. Vi har anlitat GBG husvagnsservice, Vallda vid några tillfällen. Mycket bra. 0300-27516

GAIS e rock´n roll:music-icon:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Någon som har erfarenhet av Michaels husvagnsservice?

Vi hade bilen inlämnad hos Michaels husvagnsservice idag, och han hittade felet. Det var ett glapp där strömmen går in i pumpen, men sen var också den pumpen som var i innan lite för dålig kapacitet på, så han bytte till en som pumpar 20 l/min (den gamla var på 10l/min).
Sen hade vi beställt att han skulle dra fram 220 + 12 v uttag i garaget, + att han skulle täta en läcka på duschavloppet (läckte i garaget), + montera ett nytt fäste för garagedörren + se över alla vattenrör o kopplingar, så det inte finns några läckor eller skador (vi ville kolla för säkerhets skull eftersom vi utsatt bilen för så extrem kyla, och man vet ju aldrig om nåt har frusit sönder).
Allt som allt kostade detta 2200kr, så det var OK tyckte vi.
Men nästa gång vi skall serva så testar vi snubben nere i Lerkil. Michael (på Michaels husvagnsservice har jobbat där för länge sedan), hade bara bra att säga om dom.

Tack alla här i forumet för alla tips och hjälp!
Hälsar Annette
 
Toppen