• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Någon som gjort lackkonservering?

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025
E i valet o kvalet om vi ska göra en lackkonservering, finns det någon i klubben som gjort det? Är ni nöjda med resultatet, var gjorde ni det o vad kostade det? Någon som testat glastec på sina rutor?Staffan

F

F.d. 55328

Guest
Sv: Någon som gjort lackkonservering?

Jag har testat något liknande glastec, det funkar ganska bra på personbilen och riktigt bra på husbilen.
Lackkonservering är nog inte dumt.

F

F.d. 13883

Guest

E i valet o kvalet om vi ska göra en lackkonservering, finns det någon i klubben som gjort det? Är ni nöjda med resultatet, var gjorde ni det o vad kostade det? Någon som testat glastec på sina rutor?Staffan

Hej Jag gjorde båda lackonservering och glastec på min HB förra sommeren och är
mycket nöjd. Bilen är mycket lättare att hålla ren det mesta smuts går att spola bort.
Det kostade 9000:- för hela bilen inklusiv taket, utan behandling på taket skulle det ha kostat 7000:-

F

F.d. 29925

Guest

Jag har blivit erbjuden en metalliclackering för c:a 15.000:- för min 8 meters bil.
Tydligen verka det vara ett fördelaktigt pris i jämförelse med en lackförsegling.

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Jag fick vår lackkonserverad den direkt när vi hämtade den våras 09 , är betydlig lättare att tvätta ren, gäller även fram rutan,vi får se hur det är nu när den har stått ute hela vintern,
vi hoppas det snart bli vår så man kan gå ut och feja.
Jag anlitade Ditec pris 7500 allt som allt
Berra

Senast ändrad:
F

F.d. 7282

Guest

Jag lackonserverar mina fordon själv. Mycket lättare att underhålla efteråt.

// Pär

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Jag fick vår lackkonserverad den direkt när vi hämtade den våras 09 , är betydlig lättare att tvätta ren, gäller även fram rutan,vi får se hur det är nu när den har stått ute hela vintern,
vi hoppas det snart bli vår så man kan gå ut och feja.
Jag anlitade Ditec pris 7500 allt som allt
Berra

Har varit i kontakt med Ditec i Ängelholm, det blir nog dom som ska göra det/Staffan
ps:Hos Ditec i Helsingborg är lokalen för låg :ds

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag lackonserverar mina fordon själv. Mycket lättare att underhålla efteråt.

// Pär

Hej Pär! Jag lät lackkonservera min plåtis för ett par år sedan och blev mycket nöjd med resultatet, men nu börjar det bli dags igen. Jag undrar om det är besvärligt att göra det själv?

Jappe

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Jag skulle inte lägga en massa tusenlappar på lackkonservering! Själv köpte jag ett riktigt bra vax och gjorde jobbet själv. Jag använde även vax till rutorna på både bil och husdelen med mycket gott resultat, vattnet "bara" rinner av framrutan när man kör. Sedan får man ju i alla fall ta till inseksremover för att få bort insekterna framtill. Dessvärre tar man bort lite vax samtidigt. Fronten brukar jag nog vaxa en gång i månaden.
Hälsningar från en som väntar på blidväder.

Helene & Micke

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2025

ja vi har lackkonserverat och maskin polerat hela husbilen i helgen.kostnad mycket svett vi var 3 stycken jag tycker det var värt mödan:spinny:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Var förbi hos CleanMyCar i em (se ovan).
Min blivande 6-meters plåtis - Iveco Daily - beräknade han att det skulle ta drygt en dag att göra. (hämtar den i trakten av Gbg nästa vecka)

Kostnad ca 3000:- :)

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Har nu beställt jobbet hos Ditec, dom ska ha mellan 6000-7000kr sen tar dom 2500kr vid en efterbehandling efter 18 mån./Staffan

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Har nu beställt jobbet hos Ditec, dom ska ha mellan 6000-7000kr sen tar dom 2500kr vid en efterbehandling efter 18 mån./Staffan
Jag såg du också hade en carthago så priset bör vara rätt så lika vi gjorde det direkt när vi hämtat den i örkelljunga,efter er? Bil nr BLO 973
Berra

F

F.d. 7282

Guest

Hej Pär! Jag lät lackkonservera min plåtis för ett par år sedan och blev mycket nöjd med resultatet, men nu börjar det bli dags igen. Jag undrar om det är besvärligt att göra det själv?

Jappe

Nja, så besvärligt är det inte , men är man inte van att polera med maskin kan det vara
lite jobbigt.

Så här gör jag :
Avfettar och tvättar bilen mycket noga.
Maskinpolerar hela bilen.
Lägger på lackförseglingen, låter den torka i en timme.
Torkar av överflödig lackförsegling.
Vaxar hela bilen.
Det hela tar ca: 5-6 tim. Svettigt och axlar o nacke värker !!!

Lycka till // Pär

F

F.d. 58637

Guest

Hej!
Jag tvättar bilen på vanligt sätt med rinnande vatten och borste. Sedan med Turtle EXTREME Nano-Tech med svamp. Vaxet innhåller som namnet säger extremt små nanopartiklar som fyller upp i lacken och ger långtidsskydd. Helt suveränt, vid nästa tvätt rinner smutsen av direkt.
Jag tror inte det är värde i att lägga tusentals kronor på lackkonservering.
Men var och en blir salig på sin -------

Toppen