• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som använder ugnen man sätter på gasolplattan?

Janne

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Hofors
HBK-Nr
6626
Medlemskap
2025
Är det någon som använder ugnen som är som en kastrull och sätts på gasolplattan. (jag vet inte vad den heter har sett den bara)Funderar på att köpa en sådan men vill gärna veta hur den funkar och om den är bra.
Matlagning och bakning alltså .Någon som gjort det?:wideeyed:
 
H

hianders

Guest
Sv: Någon som använder ugnen man sätter på gasolplattan?

Jag tror att ni menar Omnia (ser ut som en sockerkaksform). Ja, vi använder den ganska ofta. Har gjort Janssons frestelse, potatisgratäng, fläskpannkaka, banankaka m m. Bra komplement till den andra ugnen.

fru hianders/Inger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Någon som använder ugnen man sätter på gasolplattan?

Du menar nog Omnia-ugnen! Jag köpte en nyligen, har använt den en gång och tyckte då den fungerade utmärkt även på min Origo spritspis. Jag kommer absolut att använda den igen, gärna till sillpudding här i Santa Pola. Det finns en norrman i Torrrevieja som säljer sill dyrt. Tycker man sillen är för dyr så kan man ju lätt göra "lådor" med äggstanning och olika rester exempelvis. Sådant brukar bli vansinnigt gott, åtminstone när jag står vid spisen. Ugnen fungerar bra!

Jappe
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Någon som använder ugnen man sätter på gasolplattan?

Vi använder vår ofta också, färdiga bröd och kakmixer går alldeles utmärkt att baka i den

/Thomas
 

Mita o Stig

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2024
Sv: Någon som använder ugnen man sätter på gasolplattan?

Vi haft Omnian i flera år och är nöjda med den.Bra recept i boken man fick med,gjort Janssons frestelse ,bakat, osv
 

Irene & Anders

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
8980
Medlemskap
2025
Sv: Någon som använder ugnen man sätter på gasolplattan?

Vi har också omnia ugnen och tycker den är mycket bra vi bakar i den samt gör olika maträtter i den. Det finns även en kokbok till omnia ugnen där det står många bra recept i.
:yes:
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Någon som använder ugnen man sätter på gasolplattan?

Hej Janne o Anna,

Omnia-ugnen har jag hört av vänner o familj att den ska vara jättebra.

Själv har jag nàgot liknande som jag fick ärva efter min mamma.

Pà 60-talet använde hon den i bàten till kakor, bullkransar och gratänger av olika slag och allt var alltid mycket gott.

Omnia är värd att pröva! Bokbok finns pà nätet.

Lycka till!!!
 

Bilagor

  • Kakform.JPG
    Kakform.JPG
    70,2 KB · Visningar: 2.036

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Någon som använder ugnen man sätter på gasolplattan?

Förutom att baka och laga mat så går det även att värma BakeOff bullar/frallor. Omniaugnen är kanon till bl a potatisgratäng, ugnsbakad fläskfilé mm.
 

susanne

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024
Sv: Någon som använder ugnen man sätter på gasolplattan?

Jag har gjort taco-gratäng och en del andra saker det funkade hur bra som helst :yes:
 
F

F.d. 7380

Guest
Sv: Någon som använder ugnen man sätter på gasolplattan?

Hej! Jag har letat på nätet efter en åf för denna ugn men ej hittat någon. Vet Ni vart man kan köpa/beställa den? MVH Bengt
 
H

hianders

Guest
Sv: Någon som använder ugnen man sätter på gasolplattan?

Vi använder ofta den ugnen som komplement till den lilla ugnen som är installerad. Det finns trådar om denna Omnia burkugn på detta forum.

Googla på Omnia så kanske du hittar åf. Annars har många husbilsfirmor denna till försäljning.

fru hianders/Inger
 
Senast redigerad av en moderator:

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Någon som använder ugnen man sätter på gasolplattan?

Färdig sockerkakmix går också alldeles utmärkt att använda i Omnia-ugnen
 
H

hianders

Guest
Sv: Någon som använder ugnen man sätter på gasolplattan?

Det finns många bra och goda recept i den receptbok man kan köpa. Boken kostar lite pengar men är väl värd kostnaden tycker jag.

Vi har som jag kanske har skrivit om tidigare gjort både potatisgratäng och Janssons frestelse i ugnen m m.

Lycka till med köp av ugn och användandet!

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 11514

Guest
Sv: Någon som använder ugnen man sätter på gasolplattan?

Ett tips, om ni inte redan hunnit köpa en ugn!
Kolla på de Second-hand butiker ni har i närheten, jag hittade en jättefin ugn med teflonbotten, helt oanvänd.(för 30 kronor) Min syster blev avundsjuk, jag letade vidare och hittade en till som jag förärade henne!
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Någon som använder ugnen man sätter på gasolplattan?

Jag tror att ni menar Omnia (ser ut som en sockerkaksform). Ja, vi använder den ganska ofta. Har gjort Janssons frestelse, potatisgratäng, fläskpannkaka, banankaka m m. Bra komplement till den andra ugnen.

fru hianders/Inger

Redan 1989 fick vi en sådan och en Speciell Kokbok med när vi köpte en Polar 520 Jubileum, den har används många gånger till i princip allt som annars tillagas i ugn! tyvärr! försvann den under tiden vi hade kabe då det fanns gasolugnar i dessa. Blir en ny om den gamla inte återfinns.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Någon som använder ugnen man sätter på gasolplattan?

Funkar kanon! Du får vara lite försiktig och inte brassa på med för mycket värme då bränner det fast i botten. Det blir varmt "inne" i burken även med måttligt pådrag på gasolen, eftersom hålet i mitten leder in värmen i ugnen.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Någon som använder ugnen man sätter på gasolplattan?

Saknar ofta pommes när vi är iväg med husbilen, går det fint att göra pommes frits också?
 
H

hianders

Guest
Sv: Någon som använder ugnen man sätter på gasolplattan?

Bara att testa! Jag är nog lite tveksam till det eftersom pommes kanske kräver ganska hög värme och lite olja. Som någon skriver ska man helst ha lågan på lägsta och då blir det ju inte sååå varmt. Men, som sagt bara att prova sig fram.

Jag skulle nog göra ganska så tunna strimlor och ringla över lite lite olja samt röra om lite då och då. Testa med att använda fryst pommes och se hur det fungerar med detta. Det blir ju inte så krispig pommes (som man köper i gatukök m m) men kanske ätbart ändå.

Lycka till!
 
Toppen