• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

nätbrum i lcd-tv

F

F.d. 4439

Guest
är lite konfunderad, jag har en lcd-tv 12volt som går på bostadsbatterierna 2*100 ah.
nu till problemet. jag har konstant ett nätbrum. det är inte konstant, dvs låter lika mycket hela tiden, utan lite mer ibland och lite mindre ibland. och det kan vara högre när vi kört långt och batterierna är knôkfulla, och minska efter ett tags tittande. nästa dag är det tvärt om...


mvh
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: nätbrum i lcd-tv

Hej!
Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig...men det är just såna problem som jag ställer mig tveksam till att köpa en lcd-tv.Tycker att det är fortfarande lite för ny teknik för att användas i våra fordon,så jag använder bildrör tv.Visst är den bra men fy vad skrimande stort.Men..men..
Ha det gott/Zlatko
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: nätbrum i lcd-tv

Det blir väl till att felsöka.
1.Har du något annat i bilen som går på ström från batterierna som har en hackig förbrukning ex. fläkt cirk.-punp etc?
2Dom flesta moderna Tv-apparater ger ut strömmatning, en plusspänning för att mata antennfördelare. Har Du då redan en 12V-matning till den aktiva antennen kan den få dubbel strömmatning och möjligen tävla om att mata förstärkaren. Prova att lossa 12 V- matningen till antenförstärkaren.
3. Bildavböjningsfrekvensen kan förväxlas med nätbrum men borde vara mindre problem på en LCD-TV än en bildrörsapparat.Om TV-signalen är för stark kan möjligen bildavböjningen detekteras av ludfunktionen. Signalen kan minskas genom att vrida antennen lite fel.
Min LCD-TV Denver 7" fungerar i alla lägen. Inget brum.
Lycka till!
Hälsningar Jan-Evert
 
Senast ändrad:

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: nätbrum i lcd-tv

Hej din tv är kanske lite känslig när spenningen är lite hög. förmodligen ligger spenningen högre en 12v när batterierna är full laddade nu är jag ingen expert på tv apparater
men det sitter en spenningsstabilisator och dc-dc modul i tv:n och det kan vara någon av dom som låter när spenningen är hög kolla med någon firma om råd. det kanske finns någon stabilisator att sätta imellan eller filter i fall det är någonting i bilen som alstarar brum på likspenningen.
 
Toppen