• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nästan gratis varmvatten

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.146
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Efter att jag slängde ut min truma för ca 6-7år sedan, så installerade jag denna water boiler...
Den är på 6L och drivs antingen med 12v eller 230v...
0000103_6-litre-12v240v-motorhome-water-heater-no-coil_550.jpeg

I början använde jag den bara när mitt 200A Lithiumbatteri var full och då blev det mellen vår - höst..

Lite mer har hänt sen dess... Jag installerade förra sommaren en stor 12v kyl/frys... Och utökade lithium till totalt 350A...
Samt minskade från 1100w till 600w solpaneler
Sen drog jag ner till Medelhavet.. :yes:

Där bytte jag mig upp till en 150A generator då vädret blev ovanligt dåligt från mitten av januari...

Annars kunde jag märka att redan i början av april så kunde mina batterier vara fulla ungf kl 12-14 beroende på solen...

Så en dag började jag fundera på om jag kunde använda "överskottet" från solen och köra det direkt in i water boilern...

Jag började leta på nätet och hittade denna...


Screenshot_20230521_151538_com.ebay.mobile.jpg

Jag hade ingen erfarenhet av hur jag skulle kunna koppla de... Så när den anlände, började jag "leka" med den kopplade in en liten 12v fläkt så jag kunde se när och om den funkar...
Sen tog jag elen direkt från solpanelerna... Kopplade in en liten volt regulator.
Då jag ville simulera volten under en laddning...

Och sen satt jag och ökade/sänkte volten samtidigt som jag tryckte på knapparna... Efter en stund Startade plötsligt fläkten... Den signalen behöver jag till att styra VV relä som jag har monterat in...

Sen var det bara att ändra parametrarna till typ start 14.4v... Och stopp 13,8v...
Montera dit den.... Och vänta till nästa dag för då skall vi ha sol hela dagen...
Visserligen låg batteriet på över 150A förbrukad... Men vid 16 tiden hördes första klick... Och jag kunde se att vattnet blev varmare...
Men efter ett par minuter klickade det igen... Då solen försvann för resten av dagen...
Nästa dag var bättre... Men när klicket började så blev det ett farligt klickande...
Så jag tänkte att här måste till en fördröjning..
Så jag letade ingen på nätet och hittade denna...

Screenshot_20230521_153137.jpg

Detta är en digital fördröjning timer,


Så nu var det bara att koppla kablen som jag satte på reläet, på denna enheten och vidare med en ny kabel på reläet ... Och sen ställa in hur länge reläet skall dra... Och tiden ställde jag till 99.9 sekunder..
Just nu verkar denna tid ok

Som ni säkert ser så längst till vänster i den undre kurvan där är två dagar med max varmvatten... Sen kommer några dagar med lite sol och ingen eller lite körning... Men den 19, 20,21:a maj när jag kört lite längre tid så går varmvatten snabbt upp i max temp

På detta sätter får jag nu varmvatten utan att förbruka nogon annan betald energi till att enbart värma vattnet..

Screenshot_20230521_153646_com.beyondtel.sensorblue.jpg
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
För gratis varmvatten monterade jag in en värmeväxlare som utnyttjade värmen från bilmotorn under körning. Den värmde upp vattnet i den inbyggda beredaren till ca 90°C så vi hade alltid tillgång till varmvatten när vi stannade utan att behöva använda någon gasol eller el..

truma 3.jpg
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.858
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
För gratis varmvatten monterade jag in en värmeväxlare som utnyttjade värmen från bilmotorn under körning. Den värmde upp vattnet i den inbyggda beredaren till ca 90°C så vi hade alltid tillgång till varmvatten när vi stannade utan att behöva använda någon gasol eller el..

truma 3.jpg
Men Gunnar. Det är väl inte bra med glykol i varmvattnet? :cool:
 
Toppen