• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När vintern kommer

F

F.d. 2591

Guest
Sv: När vintern kommer

Julas husbilsöverdrag är förträffligt och sörjer för god ventilation men kanske inte när bilen skall fungera som gäststuga. Det är en del jobb med att ta det av och på. Eventuell snö är lätt att sopa bort med en mjuk borste.

Att husbilar är byggda för att stå ute är en sanning med modifikation, förr eller senare gör temperaturväxlingar med regn och snö att fukt kryper in i konstruktionen. Jag tror heller inte att bilen mår bra att ständigt ha värme på eftersom varm luft innehåller mer fukt som kondenserar mot ett kallt yttre. Det räcker med att sätta på värmen de gånger bilen skall användas, uppvärmningen går på några minuter.

En god ventilation, eventuellt med avfuktare, håller fukten borta och glöm inte att batterierna skall laddas emellanåt.


Vad Gäller batterierna så behövs de ejunderhålls laddas, se bara till att de är fulladdade och ta av plus polen på samtliga batterier, så har det funkat för mig i 2 år. När det är dags att köra ut husbilen på våren, så startar den direkt " Men det är ju en Merca motor, ha ha ha
Stig B.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: När vintern kommer

Jag har ett överdrag Faima.
men min fråga är skall Startbatteriet stå kvar i bilen med minuspolen av eller skall jag ta hem batteriet ställa det i garaget kallt med inpullsladdare på?
Vilket är bäst?
:music-icon:2179 har åkt färdigt för i år.
 
T

Tobbejj

Guest
Sv: När vintern kommer

Funderar oxså på ett överdrag från jula. men jag udrar om någon vet om det räcker till i storlek, våran HB är 7.60 ca. det verkar som det största på jula är 7.32, funkar det?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: När vintern kommer

Funderar oxså på ett överdrag från jula. men jag udrar om någon vet om det räcker till i storlek, våran HB är 7.60 ca. det verkar som det största på jula är 7.32, funkar det?

Jag skulle tro det. Min bil är sju meter lång och drygt tre meter hög med alkov och mitt överdrag är minst 50 cm för stort.
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: När vintern kommer

Tror inte på det där med värme under längre tid än nödvändig.
Ju kallare det blir på utsidan ju större är risken för kondensbildning på insidan.
Värm däremot gärna upp bilen i god tid innan "gästerna" kommer. Men sopa helst bort all ev. snö från taket som kan ställa till problem när den smälter och sedan fryser till is. Om bilen för övrigt är välventilerad under vinteruppställningen behövs knappast någon värme eller avfuktare.
Och att ha en bra lutning för att ev vatten kan rinna av taket är nog en självklarhet.



Kondens kan ALDRIG bilda inne i en varm Husbil! däremot i en kall eftersom värmen växlar utomhus och med ”fördröjning” inne i bilen, å andra sidan så försvinner all fukt på någon timme när värmen sätts på! genom takluckorna som aldrig ska täppas till. Julas skynke tycks vara Döden för en husvagn/bil eftersom ventilationen blockeras totalt. Prova på Jula att andas genom plasten så förstår Du vad jag menar. Lutningen Är viktig, på tex. Kabe och andra så stannar vattnet kvar i framkant pga. en tvärgående tätningslist tvärs taket den är på Kabe ca. 2 mm hög men samlar mycket vatten bakom sig, låt bilen luta bakåt istället.
 
Toppen